سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

مدیر قطب علمی فلسفه دین با اشاره به این که زبان فلسفه، زبان عقل است، گفت: قرآن با زبان عقل انسان ها را مورد خطاب قرار می دهد، به همین دلیل پیروان هر دین و مکتبی اگر آن را بخوانند، جذب می شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  ابوالفضل ساجدی، امروز پنجشنبه 16آذرماه در سلسله نشست های "معرفی فلسفه اسلامی و چالش های پیش رو" که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، با طرح این پرسش که اگر فلسفه نبود چه می شد؟ گفت: فلسفه دانشی است که از هستی به طور مطلق و با روش عقلی و با تکیه بر مقدمات بدیهی، اولیه یا ثانویه سخن می گوید و به پرسش های هستی پاسخ می دهد.

وی با اشاره به این که اگر فلسفه را حذف کنیم باید علم کلام را هم نفی و نقد کنیم، تاکید کرد: امروزه یکی از خطرناک ترین حرکت ها که آگاهانه یا ناآگاهانه می تواند به ما آسیب بزند این است که فعالیت های عقلی درست را از حوزه های علمیه بگیریم؛ عقل یکی از ابزار مهم شناخت است که اگر به درستی هدایت نشود منجر به عقل گرایی افراطی می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جایگاه عقل در مکتب تشیع را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات شیعه این است که توجهی ویژه به جایگاه عقل دارد و این اعتباری برای شیعه است.

وی با بیان این که عقل گرایی مهم ترین مسیری است که ما را به نتایج فلسفه می رساند، اظهار داشت: بسیاری از شبهاتی که در سال های اخیر در دانشگاه های ما وارد شده شبهات برون دینی است، باید منشا آن و پیوند بین شبهات را بررسی کنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: طوفان شبهات در سال های اخیر وارد کشور شد و به دلیل مقاومت عده ای که در فلسفه مضاف کارکرده بودند، این موج را تا حد خوبی کنترل کردند و نشان دادند که اشکالات بدون پاسخ نیست.

مدیر قطب علمی فلسفه دین با تاکید بر این که هنر هم فلسفه دارد، عنوان کرد: براساس مبانی فلسفی است که برنامه های هنری تولید می شود؛ بنابراین اگر فلسفه هنر داشتیم، وضع ما در عرصه هنر بهتر از این بود.

حجت الاسلام والمسلمین سجادی در ادامه تاکید کرد: علوم انسانی درباره رفتارها و احساسات و باورهای انسانی و عوامل دخیل در آنها بحث می کند، باید مبانی فلسفی علوم انسانی را درست کنیم تا شاهد تحقق علوم انسانی اسلامی باشیم.

مدیر قطب علمی فلسفه دین با اشاره به این که زبان فلسفه، زبان عقل است، خاطرنشان کرد: با استفاده از زبان عقل است که قرآن عقل انسان ها را خطاب می دهد، به همین دلیل افراد هر دین و مکتبی اگر قرآن را بخوانند جذب آن می شوند.

وی ادامه داد: دلیل شکست مکاتب غربی این بود که هم در تئوری و نظری دچار مشکل شدند و هم  در عمل با بحران روبه رو شدند، ما اگر بخواهیم نظام اسلامی را حفظ کنیم باید هم درعمل و هم در نظر موفق باشیم، اما اگر فلسفه را تعطیل کنیم، همان خطری که برای مسیحیت در غرب بوجود آمد برای ما نیز بوجود می آید.

 

* فلسفه آزادترین علم است

در این همایش همچنین حجت الاسلام والمسلمین اکبر میرسپاه، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سخنانی گفت: برخی فرقه ها چیزی به نام امامت ضروری را نمی دانند و می گویند که پیامبر(ص)، دین اسلام را آورد و کتاب آسمانی ایشان نیز کامل است، چه نیازی به امامت داریم؟!!

وی ادامه داد: این فرق، یک بازار آشفته ای درباره نصب امامت دارند که انسان مبهوت می ماند که این صحبت های عجیب و غریب برای چه پیش آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرسپاه تاکید کرد: شیعه می گوید خدا نصب کننده امام است، حتی پیامبر خدا نیز دخالتی در این زمینه ندارد؛ تعریف ما درمورد امام و امامت تعریف پیشینه ای است، اما تعریف آنها تعریف پسینه است؛ یعنی بعد از این که کسی امام شد ویژگی های او را بررسی می کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که شیعه امروز رهبران ظالم و زورگو را به چالش می کشد، ادامه داد: استعمار جهانی از شیعه می ترسد و  معتقد است که شیعه باید از بین برود.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه  با تاکید بر اینکه فلسفه آزادترین علم است، تصریح کرد: ما دانشی می خواهیم که مسایل بنیادین و اولیه علم را بررسی کند، ائمه اطهار(ع) نیز از ما خواستند که این طرز تفکر را داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha