پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید در دو عرصه "بالا بردن ظرفیت بیداری اسلامی" و "ایجاد تحول و دگر گونی" در چالشی دنیای غرب آن را به وجود آورده کارکنند.

دنیای غرب امروز نمی تواند اندیشه ای نو و تحول گرایانه را در جهان مطرح کند تا گرایش فکری به دنبال داشته باشد، ولی این قابلیت ارائه اندیشه نو در جمهوری اسلامی بخصوص در حوزه ها و دانشگاه ها وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، امروز در "همایش ملی نقش راهبردی حوزه های علمیه و دانشگاه ها در تحول هندسه قدرت جهانی" که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، با اشاره به این که بیداری اسلامی بر پایه احساس هویت دینی متکی براسلام و یک تحول در ساختار و هندسه جهانی است اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب، جهان را در حال گذار و تحول در ساختار سیاسی و اجتماعی عنوان کرده اند بنابراین حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای ایفای نقش در این میان مخاطب اصلی فرمایشات ایشان محسوب می شوند.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم چه ظرفیتی در دانشگاه و حوزه علمیه وجود دارد که مقام معظم رهبری خواستار ایفای نقش حوزویان و دانشگاهیان دراین راستا هستند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این که بیداری اسلامی ملت ها درجهان امروز نشات گرفته از انقلاب اسلامی و اندیشه های والای امام و رهبری معظم انقلاب است افزود: بیداری اسلامی همان قیام «ناس» است که در قرآن به آن اشاره شده و انقلاب اسلامی ما نیز بر اساس همین وی‍‍ژگی و بر پایه اعتقاد، ایمان، عقل و عاطفه بنا نهاده شده که توانسته الگوی انقلاب های منطقه شود.

وی ادامه داد: بیداری اسلامی انتشار پیام رسای امام خمینی(ره) بود که همان پیام انبیا و اوصیای الهی است.

عضوخبرگان رهبری، اصلاح علوم انسانی بر اساس آموزه های دینی را راهکار اصلی ارتقای ظرفیت بیداری اسلامی دانست و افزود: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید در دو عرصه "بالا بردن ظرفیت بیداری اسلامی" و "ایجاد تحول و دگر گونی" در چالشی دنیای غرب آن را به وجود آورده کارکنند.

وی با بیان این که یکی از بحث های مطرح در موضوع قدرت و اقتدار در عرصه بین الملل نقش آفرینی قدرت و اقتدار است، گفت: در رابطه با نقش آفرینی قدرت چند دیدگاه وجود دارد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: کنترل منابع قدرت، کنترل بازیگران بین المللی ، توانایی ایجاد نتایج مطلوب از حوادث بین المللی و توانایی ملت ها در پیشبرد منافع ملی و تاثیرگذاری بر نتایج جهانی دیدگاه های مطرح درخصوص نقش آفرینی قدرت هستند.

وی ادامه داد: برپایه این اصول، نظریه مطلوب ما یک حرکت نرم افزارانه بر پایه رضایت است، یعنی بدون بهره برداری ازعالم سیاست و بدون تکیه بر زر و زور، حالت اقناع را درعرصه بین المللی ایجاد کنیم تا دل ملت ها به سمت ما متمایل شود و دولت ها هم به ناچار و به تبع امت خود به سمت ما بیایند.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: این قدرت بر مولفه های «توانایی علمی» «توانایی فرهنگی» «گفتمان سازی» استوار است که هم از حوزویان و هم از دانشگاهیان برمی آید، لذا باید با مشارکت در مقوله علمی به این حرکت بپردازند.

وی یادآورشد: البته معنای تکیه بر این سه مولفه این نیست که از قدرت سخت افزاری چشم پوشی کنیم چرا که توانایی علمی، توانایی سخت افزاری را هم به دنبال می آورد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، منابع انسانی، نفت و گاز در موقعیت ویژه ای قرار دارد، اظهارداشت: با نیروی نظامی نمی توان در ساختار ملت ها تاثیر گذار بود، همچنان که آمریکا با داشتن آن همه نیروی نظامی با خواری وخفت عراق و افغانستان را ترک کرد.

امام جمعه قم با تاکید بر این که بحران های معنویت، اخلاق و محیط زیست را با نیروی نظامی و زور نمی توان سامان بخشید، گفت: با حوزه معرفت، فرهنگ، علم و آگاهی می توان برای ملت اقتدار ایجاد کرد و قدرت را در عرصه بین المللی بالا برد.

عضوخبرگان رهبری، جاودان بودن، جهانی بودن، و جامعیت را شاخصه های دین مبین اسلام توصیف کرد وتصریح کرد: وظیفه حوزه های علمیه چند مسئولیت کلیدی و اساسی "تولید دانش و معرفت"، " تولید و رویش عمل در رفتار دینی"، "الگو سازی" و " تولید پیام دینی" است چراکه دین ما ظرفیت آن را دارد که بتواند تمام جهانیان را به دورخود جمع کند.

وی دلیل شکست غربی ها در جنگ ها را مبانی معرفتی دانست و گفت: فارغ التحصیلان حوزه های علمیه باید دین شناس شوند و دین را به شکل صحیح به دنیا عرضه کنند.

مدیر حوزه های علمیه سراسرکشور در پایان گفت: پیشرفت کشور درعرصه علمی دنیا را دچار بهت و ناباوری کرده و ظرفیت بالفعلی برای ملت ما بوجود آورده است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha