سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: ایجاد قطب علمی در موضوع سیره نبوی یکی از برنامه های این گروه است تا از این طریق نیازهای علمی عرصه سیره نبوی در جامعه ایران پوشش داده شود.

منصور داداش نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به فعالیت های گروه علمی، گفت: این گروه از جمله گروه های باسابقه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که از سال 1373 کار خود را آغاز کرد و تعدادی از افرادی که دوره های آموزشی را سپری کردند، در قالب پروژه های پژوهشی ادامه همکاری داده و به عنوان هیات علمی جذب پژوهشگاه شدند.

وی افزود: سیره پیامبر(ص) رشته اصلی فعالیت گروه تاریخ اسلام به شمار می رفت و بنا بود به عنوان یک گروه تخصصی در عرصه سیره نبوی فعالیت کنیم، در این راستا پایان نامه ها و مقالاتی به نگارش درآمد و برخی از آثار منتشر شده نیز حائز رتبه شده است.

داداش نژاد ادامه داد: به مرور وارد عرصه تاریخ تشیع شدیم و کتاب "تاریخ تشیع" در دو جلد نگارش یافت که هم اکنون به عنوان کتاب درسی دانشگاه پیام نور استفاده می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به این که تلاش ما بر این است متونی که عرضه می شود به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: برخی کتاب ها نیز به عنوان کتاب های کمک درسی مورد مطالعه اساتید قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: گروه تاریخ اسلام تاکنون حدود 40 اثر منتشر کرده است؛ البته به عرصه نقد منابع تاریخی و روایات تاریخی نیز وارد شده است.

داداش نژاد با اشاره به تعداد محققان این گروه خاطرنشان کرد: هم اکنون 6 نفر عضو هیات علمی و 10 نفر محقق همکار نیز به صورت پروژه ای با این گروه همکاری دارند.

مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ابراز رضایت از پیشبرد اهداف ترسیم شده، اظهار داشت: تلاش کردیم به اهداف مورد نظر برسیم و در زمینه سیره نبوی عرصه جدیدی را باز کنیم که در این زمینه موفق بوده ایم.

وی همچنین به مشکلات پیش روی گروه های علمی پژوهشی اشاره کرد و ابراز داشت: بخشی از این مشکلات، به جذب اعضای هیات علمی بر می گردد ؛ به طوری که برخی از محققان بعد از 10 یا 15 سال توانستند جذب این مجموعه شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به برنامه های آتی گروه تاریخ اسلام این پژوهشگاه، خاطرنشان کرد: در راستای ترجمه آثار تولید شده نیز گام هایی برداشته شده است که در گام اول کتاب های "تاریخ تشیع" به زبان انگلیسی و عربی  و "دانشنامه سیره نبوی" به عربی ترجمه می شوند.

داداش نژاد افزود: ایجاد قطب علمی در موضوع سیره نبوی از دیگر برنامه های گروه تاریخ اسلام است تا از این طریق نیازهای علمی عرصه سیره نبوی را در جامعه ایران پوشش دهیم.

وی با بیان این که مجله و فصلنامه اختصاصی در این گروه تاریخ اسلام منتشر نمی شود، ابراز داشت: پیش از این دو ویژه نامه تاریخ امام حسین(ع) و تاریخ قبایل عربی از سوی این گروه منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha