یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

واکنش های اسلامی و عربی در برابر حمله به منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، شیخ عبدالامیر قبلان نایب رییس شورای اسلامی شیعی لبنان، اقدام نیروهای امنیتی بحرین در حمله به منزل شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد.

* این روش، غیرمقبول و ناشایست است

شیخ قبلان گفت: این جنایت اقدامی محکوم و خارج از ادب و اخلاق است و اقدامی خطرناک به شمار می آید که نشان دهنده یک روش غیرمقبول و ناشایست در رفتار با علما و شخصیت های فکری و حقوقی میباشد. ایشان چنین جنایت هایی را موجب پیچیده تر شدن اوضاع و دشواری راه رسیدن به راه حل مسالمت آمیز دانست.

شیخ قبلان تاکید کرد که حکومت بحرین باید در یک اقدام تاریخی قدرت سیاسی این کشور را از راه توافق و گفتگو و محبت بازسازی کند، زیرا کشورها با مردم خود زنده اند نه با زندان ها.

* روحانی اهل سنت: از معارضان بحرینی حمایت شود

شیخ احمد قطان روحانی اهل سنت و رییس جمعیت قولناوالعمل لبنان نیز ضمن محکوم نمودن حمله به منزل آیت الله عیسی قاسم توسط نیروهای امنیتی، این کار را از اقدامات تنش زای نظام بحرین در برخورد با معارضان مسالمت آمیز و اصلاح طلب داخلی دانست.

شیخ قطان افزود: ما از نیروهای مسلح بحرین میخواهیم اگر انسان هستند و وجدان دارند دست به چنین اقدامات فتنه انگیزی نزنند که به هیچ وجه عاقبت خوبی ندارد و ممکن است موجب روشن شدن آتش فتنه شیعه و سنی بشود که ما و همه عقلا برای خاموش ساختن آن تلاش میکنیم.

شیخ قطان از روحانیون و علمای جهان عرب و اسلام خواست از خواسته های اصلاح طلبانه و روش مسالمت آمیز معارضان بحرین حمایت کنند و چنین اقداماتی را در تعرض به علما در همه جا از جمله بحرین محکوم کنند.

* روحانی کویتی: فریاد مظلومان بی پاسخ نمیماند

شیخ عبدالله دشتی عضو پارلمان کویت هم خطاب به حاکمیت بحرین گفت: بدانید که شما با این کارها کشور خود را تقویت نمیکنید بلکه آن را تضعیف میکنید و همان طور که میدانید در گذشته نیز خون حسین علیه السلام بر شمشیر ظالمان پیروز شد. من اینجا اعلام میکنم که فریاد مظلومان بی پاسخ نمیماند و در نهایت بر شمشیر ظالمان پیروز میشود و به زودی شاهد تاثیر آن خواهید بود ان شاء الله.

* ائتلاف اسلامی کویت: به زیان توطئه‌گران تمام می‌شود

ائتلاف اسلامی کویت نیز در بیانیه ای درباره حمله به منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم حفظه الله اعلام کرد: حمله به منزل علامه جلیل القدر آیت الله شیخ عیسی قاسم را محکوم میکنیم. ایشان از علمای بزرگ منطقه خلیج فارس و جهان اسلام است.

این ائتلاف کویتی تاکید کرده که این اقدام کینه توزانه نسبت به این روحانی بزرگوار که همواره تلاش کرده مسلمانان را متحد سازد و با طایفی گری مبارزه کرده و تمام تلاش خود را در راه اصلاح امور طبق حکمت و موعظه انجام داده، فقط موجب حلقه زدن بیشتر مردم بحرین گرد این شخصیت زاهد و پرهیزکار میشود و در نهایت به زیان توطئه گران خواهد بود.

فعال مصری: پاسخ قاطع داده شود

سید طاهر الهاشمی از شخصیت های مصری  حمله نیروهای امنیتی بحرین به منزل آیت الله مجاهد و مبارز شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد و این اقدام را اقدامی زشت و ناشایست توصیف کرد زیرا موجب توهین به قداست و حرمت خانه ها میشود.

هاشمی در بیانیه ای گفت: ما با تاسف و خشم فراوان، حادثه صبح روز جمعه در منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم و ترساندن اهل خانه را اقدامی شرم آور و مایه ننگ بشریت میدانیم. حمله ای که شباهت زیادی به حملات دزدان و راهزنان دارد و توسط نیروهای امنیتی بحرین صورت گرفته است.

وی افزود: حمله به شیخ عیسی قاسم با همکاری نیروهای امنیتی بحرین و نیروهای درع الجزیره صورت گرفته و تاکید کرد که این افراد، زنان و کودکان بی گناه موجود در خانه را در غیاب ایشان در منزل ترسانده اند.

هاشمی گفت: چنین اقداماتی علیه شیخ عیسی قاسم اقداماتی خطرناک است که امنیت اجتماعی بحرین را تهدید میکند.

وی از معارضان بحرینی خواست هرچه سریع تر در پاسخ به این توهین آشکار، موضعی قاطع اتخاذ کنند و تحقیقاتی شفاف و بیطرفانه در مورد حمله به این خانه و خانه ده ها شهروند دیگر بحرینی انجام دهند و مرتکبان این جنایت ها را در یک کمیته بیطرف به دست عدالت بسپرند.

* نوه پادشاه سابق بحرین: شخصا به شیخ عیسی احترام می گذارم

عبدالله آل خلیفه نوه پادشاه سابق بحرین هم در مورد بی احترامی به بزرگان دینی به نیروهای امنیتی هشدار داد و از شخصیت های دینی خواست مصلحت کشور را حفظ کنند.

وی افزود: ما در مورد تعرض به بزرگان دینی هشدار میدهیم. وی در ادامه گفته من شخصا به جایگاه شیخ عیسی قاسم احترام میگذارم و سخنان ایشان را میپسندم. ایشان در خطبه خود اشاره ای به حمله به منزلش نکرد و این نشان  دهنده حکمت او میباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha