سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

تولیت بنیاد علمی فرهنگی هاد گفت: تخت فولاد محل نشان دادن عمری گذشت و فداکاری علما و بزرگانی دانست که تمام مراحل زندگی آن‌ها و وجود معنوی آنان الگویی برای ما می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر ناصری، در همایش نقش علمای تخت فولاد در فرهنگ و تمدن اسلامی‌ که عصر امروز(19خرداد) در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: اوج بندگی و فضائل نفسانی در بعثت نبی اکرم(ص) است که همان مکارم الاخلاق می‌باشد.

وی با بیان این که برای رسیدن به مکارم اخلاق نیازمند الگو هستیم، ادامه داد: بعد از الگوهایی که قرآن ارائه می‌کند،  و بعد از نبی مکرم اسلام و اهل بیت ایشان علیهم‌السلام الگویی چنین کامل و جامع برای بشریت نیست.

تولیت بنیاد علمی فرهنگی هاد، سرزمین تخت فولاد را بعد از وادی‌السلام نجف اشرف را محل نگه داشتن این الگوی قدسی دانست و گفت:‌تخت فولاد اصفهان، که علمای بزرگی در آن خفته‌اند و هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی در عرصه علمی و عملی دارند و برای الگو برداری بخش محتوایی و معنوی که امروز در حوزه ضروری است، ‌بسیار جای کار دارد.

وی افزود: بزرگانی که عمری در نهایت گذشت و فداکاری مسیر علم و عمل را دنبال می‌کردند و در نهایت بزرگواری و عفت نفس و زهد که گام به گامشان الگویی برای حوزه بود در تخت فولاد مدفون هستند و منشأ خیرات و برکات می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری با بیان این که این عالمان راه رفته برای یک ساختار هندسی معنوی که شدیدا امروز از حوزه و جوامع علمی نیازمند به این زاویه است، الگویی درست هستند ،‌این بزرگان مدفون در تخت فولاد، از ابتدایی که وارد حوزه می‌شدند، با اخلاص وارد می‌شدند و با خدا معامله داشتند.

وی تخت فولاد را محل نشان دادن عمری گذشت و فداکاری دانست و گفت:‌ در تاریخ حوزه‌های علمیه، به ویژه حوزه علمیه اصفهان، این نهاد مقدس، قبل و بعد از حکومت صفوی، محل و جایگاه تربیت نفوس بوده است.

تولیت بنیاد علمی فرهنگی هاد افزود: اگر تخت فولاد اصفهان با این الگوهای بزرگی که دارد، دارای ساختاری محتوایی و طبقه‌بندی شده در علوم تربیتی، آداب، ادب، اخلاق، معنویت و...، کاملا این ظرفیت را دارد که حوزه‌ها را تأمین کند، چراکه هر کدام از بزرگانی که در تخت فولاد دفن هستند، علاوه بر سیره اخلاقی و دینی،‌ آثار و تألیفات گسترده‌ای دارند که نتیجه عمری خدمت به اسلام است.

وی تحقیق و بررسی پیرامون الگو سازی در بخش محتوایی و معنوی، را درباره تخت فولاد ضروری دانست و گفت: اگر این کار انجام شود و نتایج آن نیز ارائه گردد،‌ نیاز حوزه‌ها از حیث حرکت به سوی مکارم اخلاق بر آورده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری در پایان خاطرنشان کرد: نباید با بی توجهی، این سرمایه بزرگی که در تخت فولاد است و الگوی درستی را برای همگان دارد، کنار گذاشته نشود. باید بیشتر به الگوهایی که در این مکان مدفون هستند، توجه نمود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha