چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

اگر در عرصه اقتصاد و مدیریت کشور نتوانسته‌ایم به خوبی برنامه‌ریزی کنیم، نباید این ضعف‌ها را با کنترل جمعیت جبران کرد بلکه با افزایش جمعیت و استفاده از منابع خدادادی سرمایه انسانی را شکوفا نماییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه آیت‌الله حسینی بوشهری در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ولایت دانشگاه شهرکرد، طی سخنانی با اشاره به موضوع تولید نسل و تحدید نسل در سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: یکی از مباحثی که در دهه 60 به شکل جدی در کشور مطرح شد و تعدادی از کارشناسان آن زمان ارقامی را گاهی به  صورت نجومی در اختیار مسئولین قرار دادند، مسئله کنترل جمعیت بود که این مهم را با «شعار فرزند کمتر زندگی بهتر » عنوان کردند و وضعیت جامعه آن روز به گونه‌ای تبدیل شد که تولید نسل ضد ارزش و فرزند کمتر به عنوان متمدن بودن مطرح گردید.

وی با اشاره به اینکه ادامه این طرح تا چندین دهه توجیهی نداشت گفت: مسئله کنترل جمعیت در حالی با تشویق دول غربی در ایران به مرحله اجرا درآمد که در جامعه غرب از این مسئله خبری نبود و افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفته بود.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به بیان استدلال‌های مخالفان و موافقان این طرح پرداخت و افزود: بحث اشتغال، مهاجرت و شهرنشینی، بهداشت و درمان، مسکن، درآمد ملی و غیره از جمله استدلال‌های مخالفان است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان استدلال موافقان افزایش جمعیت نیز گفت: در این دیدگاه تولید جمعیت نشانه اقتدار است به طوری که در دوران دفاع مقدس نیز بعد از امدادهای الهی آنچه توانست ما را موفق کند اراده رزمندگان بود.

وی انسجام خانواده و توسعه اقتصادی را از دیگر استدالال‌های موافقان افزایش جمعیت عنوان کرد و ابراز داشت: در یک تحقیق اخیر که توسط کارشناسان این عرصه انجام شده اگر نرخ جمعیت به همین روال ادامه یابد تا 80 سال آینده جمعیت ایران به نصف تقلیل خواهد یافت که این هشدار جدی است.

عضو مجلس خبرگان با بیان این مطلب که نباید کوتاهی در مسائل اقتصادی را با کنترل جمعیت جبران کنیم خاطرنشان ساخت: امروز اگر ما در عرصه مسائل اقتصادی و مدیریت کشوری نتوانسته‌ایم به خوبی برنامه‌ریزی کنیم نباید این ضعف‌ها را با کنترل جمعیت جبران کرد بلکه با افزایش جمعیت و استفاده از منابع خدادادی سرمایه انسانی را شکوفا نماییم.

دیدگاه قران در مورد کنترل جمعیت

وی دربخش پایانی سخنان خود با اشاره به آیاتی از قرآن به بیان دیدگاه  قرآن کریم در مورد کنترل جمعیت پرداخته و تصریح کرد: طبق آیات فراوان قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) اسلام زندگی مجردی را تبلیغ نکرده و تاکید بر تشکیل خانواده و فرزندآوری دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه، تکثیر نسل و نه تحدید نسل را از معیارهای قرآنی عنوان کرد و تاکید کرد: امروز باید مسئولین به این مهم توجه نموده و با ایجاد مشوق‌های مناسب بر افزایش جمعیت کشور کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha