دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

آیت الله العظمی خویی شخصیت عظیمی از شخصیت های اسلام ، مدافع ولایت و حوزه نجف و حوزه های شیعه بوده و شاگردان بسیاری تربیت کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خوی، پیام تصویری حضرت آیت الله جعفر سبحانی، امروز در همایش آیت الله العظمی خویی(ره) که در مجتمع فرهنگی هنری خوی برگزار شد، پخش گردید.

این مرجع تقلید در بخشی از این پیام آورده اند: بزرگداشت علما و دانمشندان در هر عصر و برهه ای دو فایده بزرگ دارد، در درجه اول این عالمان بزرگ حق عظیمی بر گردن نسل بعدی دارند، زیرا بسان شمعی هستند که روشن بودند و اطراف خود را روشن کردند و اسلام و ایمان ما براساس زحمات پیشینیان است.

معظم له افزودند: نسل حاضر وقتی ببیند از عالمان و دانشمندان تقدیر می شود، راه ایشان را در پیش می گیرند و در حقیقت در نسل حاضر اثر می گذارد، اگر عالمان را تکریم کنند این برای آیندگان اثرگذار است، اما اگر ببینند نسبت به آنها تقدیری نیست راه آنان را نمی روند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: این کنگره که برای یک شخصیت عظیمی از شخصیت های اسلام و مدافع ولایت و حوزه نجف و حوزه های شیعه برگزار می شود، از این دو انگیزه باید سرچشمه بگیرد، اولا آن را ذی حقی بشناسیم و از طرفی از این طریق برای آیندگان درسی باشد.

این مرجع تقلید در ادامه عنوان کردند: ما اگر بخواهیم مقام یک عالم و یک شخصیت را بشناسیم باید شاگردانی را که تربیت کرده است ببینیم، در حقیقت می توان تربیت شاگرد رانشانه اعلمیت گرفت.

رییس موسسه علمی تحقیقاتی امام صاق(ع) افزودند: مرحوم آیت الله العظمی خویی در هشتاد سالی که در نجف تدریس می‌کردند شاگردان فراوانی را تربیت کردند.

ایشان ادامه دادند: آثار قلمی که به دست ایشان یا شاگردانش نوشته شده آثار عظیمی است، اما دو اثر مهم است، یکی کتاب معجم رجالیه که ابتکاری و یکی از مفاخر عصر ماست که تحولی در رجال ایجاد کرده است و توانسته بسیاری از روایات را روشن کند؛ البیان فی تفسیرالقرآن، اثر دیگری از ایشان است که درباره قرآن نوشته اند که متاسفانه ناقص است و به پایان نرسید، با این حال همین  مقدار موجود امروز برای ما بهترین سند است.

این مرجع تقلید در پایان پیام خود از دست اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی خویی تقدیر به عمل آوردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha