دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌الله مکارم

دانشگاه‌ها همان گونه که باید از لحاظ علمی تقویت شوند تا بتوانند با مجامع علمی بزرگ دنیا رقابت کنند، باید تلاش کنند که با عزم راسخ از لحاظ اخلاقی و فرهنگ اسلامی نیز به رشد بالایی دست یابند

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس دانشگاه پیام نور، به تبیین نقش دانشگاه‌ها در رشد و توسعه کشور پرداختند.

ایشان با بیان این که حوزه و دانشگاه نقش اساسی در اداره کشور دارند، گفتند: حال و آینده کشور به مقدار زیادی وابسته به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است پس هر گونه تلاش برای رشد و توسعه این دو نهاد، به صلاح کشور می‌باشد.

معظم‌له در ادامه با اشاره به این که هر گونه ناهنجاری در دانشگاه‌ها، سبب ناهنجاری در جامعه می‌شود، ابراز داشتند: دانشگاه‌ها همان گونه که باید از لحاظ علمی تقویت شوند تا بتوانند با مجامع علمی بزرگ دنیا رقابت کنند، باید تلاش کنند که با عزم راسخ از لحاظ اخلاقی و فرهنگ اسلامی نیز به رشد بالایی دست یابند، چرا که علم و دین همانند دو بال می‌باشند و انسان با این دو بال می‌ تواند پرواز کند.

ایشان یادآور شدند: امروزه بسیاری از دانشگاه‌های دنیا چون تنها به مسائل علمی توجه کرده‌‌ و از اخلاق و معنویت دور مانده‌ اند، فراورده‌های آنان در اختیار ظالمان و مستکبرین قرار گرفته، نه در اختیار شرف و اخلاق.

این مرجع تقلید تاکید کردند: حتی برای دنیا هم که شده، باید به موازات پیشرفت علمی پیشرفت فرهنگی و اخلاقی وجود داشته باشد و باید روی این مبنا کار کرد.

معظم له با بیان این که در گذشته، قدرت علمی در اختیار مسلمانان بود، گفتند: امثال بوعلی‌سیناها و بسیاری از بزرگان علمی دنیا مسلمان بودند، لذا باید تلاش کرد که فرهنگ اسلامی را احیا کنیم؛ البته این مسئله کار آسانی هم نیست بخصوص این‌که جوانان دارای روحیه خاصی می‌باشند و کنترل اخلاقی آنان مشکل است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآور شدند: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باید برای استعدادهای جوانان، فکر اساسی نمایند تا کسی به دلیل نداشتن پول، از تحصیل محروم نشود.

این مرجع تقلید در پایان خطاب به رئیس دانشگاه پیام نور گفتند: سعی کنید برنامه‌های قرآنی دانشگاه را با تفسیر و آمیخته کنید، چرا که قرآن نسخه عملی سعادت بشر است و باید به خوبی در زندگی پیاده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha