دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رسانه ملی

زمانی که سیاست کاهش جمعیت اعمال شد، رسانه ملی با تاثیر گذاری بر روی خانواده ها، به فرهنگ سازی مسئله تنظیم خانواده پرداخت، اما امروز که آینده کشور با تهدید روبروست، کار چندانی انجام نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تبیین اهمیت توجه به مسئله افزایش جمعیت و تهدیدات کاهش نسل پرداخت و گفت: از حدود 70 سال پیش تا کنون، دشمنان و استعمارگران به طور جدی درصدد از بین بردن نسل مسلمانان به ویژه شیعیان هستند و در این راه از همه ابزار ها و امکانات بهره گرفته اند و متاسفانه توطئه های آنان از دید بسیاری از مدیران و سیاستمداران مغفول مانده است.

وی با اشاره به اعمال سیاست کاهش در گذشته، ادامه داد: در مقاطعی که سیاست کاهش جمعیت نهادینه شد، دولت ها توان اداره جامعه را نداشتند و کثرت جمعیت را دلیلی بر افزایش مشکلات قلمداد می کردند که اشتباه بزرگی بود و برفرض که کثرت جمعیت در آن زمان به صلاح جامعه نبود، توجیهی برای نهادینه کردن فرهنگ کاهش جمعیت در کشور نبود. این فرهنگ غلط که از سوی دشمنان اسلام و انقلاب و ساده لوحی بعضی از مسئولین تبدیل به یک ارزش فراگیر شد.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در رابطه با تحدید نسل، خاطر نشان کرد: معظم له با دید وسیع و حکیمانه خود روی مسئله افزایش جمعیت تاکید دارند و آن را عامل رشد و بالندگی کشور می دانند و در راستای برطرف کردن این دغدغه ها باید به دو عرصه مدیریتی که به مجلس شورای اسلامی، دولت  و سایر نهادهای حاکمیتی بر می گردد و همچنین فرهنگ و متولیان فرهنگی توجه کافی کرد.

این کارشناس حوزوی، رسالت حوزویان را به عنوان پرچمداران دین و فرهنگ مهم و تاثیرگذار دانسته و افزود: طلاب و روحانیون می توانند در راستای توجه دادن خانواده ها به اهمیت و ضرورت کثرت نسل و هوشیاری آنان در برابر توطئه های دشمنان، نقش بزرگی را ایفا نمایند.

وی با انتقاد از کم کاری رسانه ملی در زمینه اصلاح فرهنگ عمومی جامعه و تشویق خانواده ها به فرزندآوری، گفت: از صدا و سیما انتظار می رود که بصورت جدی وارد عرصه شود، چرا که در زمانی که سیاست اشتباه کاهش جمعیت  اعمال شد، رسانه ملی به خوبی توانست روی خانواده ها تاثیر گذار باشد و به فرهنگ سازی مسئله تنظیم خانواده بپردازد، اما امروز که کاهش جمعیت آینده کشور را به مخاطره انداخته، کار در خور شایسته ای در این عرصه انجام نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج حسینی تاکید کرد: در کنار همه کارهای فرهنگی که از سوی دستگاه های ذیربط انجام می شود حاکمیت و دولت نیز باید به دنبال ایجاد شغل، مسکن و معیشت مردم باشد و برای آینده جوانان سرمایه گذاری کند، در این صورت است که کارهای فرهنگی در زمینه افزایش جمعیت به موفقیت خواهد رسید، البته در برخی از مدیران کشور، اراده تغییر به سوی افق های بلند دیده نمی شود و خود آنها نیاز به توجیه دارند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha