یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
استاد انصاریان

استاد انصاریان با بیان اینکه "عرفان‌های امروزی سراب و دروغي بیش نیستند و بويي از حقيقت عرفان آسماني نبرده اند" به تبیین بهترین منبع عرفان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمين شيخ حسين انصاریان به بررسی معانی مختلف فوز و فلاح در قرآن كريم پرداخت و گفت: شرط تحقق وعده های خداوند به مومنان و راه های دستیابی به سعادت و فلاح نهايي، بندگي محض خداوند متعال است.

وی که در حسینیه همدانیهای تهران سخن می‎گفت، اظهار داشت: كلمات فلاح و فوز در قرآن بسیار زیاد تکرار شده اند كه اين به معناي اهيمت آنها مي باشد. خداوند در آیات ابتدایی سوره بقره ـ «اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون» ـ بعد از بیان صفات متقین، آنها را بر قله های هدایت و فلاح دانسته است.

استاد انصاریان تصریح کرد: کلمه فوز كه آنهم بسيار مورد توجه و تكرار قرآن است در اغلب موارد به همراه صفت عظیم آورده شده ـ «فاز فوزاً عظیما» ـ که نشان از بزرگی و عظمت اين فضيلت و رستگاري دارد.

* معاني فوز

استاد اخلاق حوزه معاني مختلف فوز را بيان كرد و گفت: یکی از معانی فوز رسیدن به رستگاري و كاميابي است. این كاميابي در واقع رسیدن به غایت و هدف نهایی در هر امری است که در قرآن مصداق «فی عیشه راضیه» مي باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: معناي حقيقي و دقيق اين آيه زندگی همراه با آرامش و رضایت مندی است؛ آنچنان كه هم خدا از بنده اش راضي است و هم بنده از لطف و كرم خداوند خشنود مي باشد.

* شرط تحقق وعده های نیک به مومنان از سوی خداوند

وی شرط تحقق وعده های نیک به مومنان از سوی خداوند را داشتن ایمانی خالص خواند که به هیچ نحو با ظلم آغشته نشده باشد.

استاد انصاریان در تأييد اين كلام آيه «الذین امنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم طوبی لهم و حسن مآب» قرائت كرد و اظهار داشت: در ازای همین ایمان ناب است که خداوند تعبیر «طوبی لهم» را براي مؤمنان بيان مي دارد كه حقيقتاً گواراي وجودشان باشد.

* فرمول رسيدن به رستگاري

وی یا بیان اینکه "فوز علاوه بر معنای کامیابی به معنای دستیابی و پیروزی نیز است" بيان كرد: شرط رسیدن به رستگاري سه امر ایمان، عمل صالح و نیک و اخلاق حسنه است. داشتن اخلاق حسنه یکی از مهمترین توصیه ها برای مومنان است كه متأسفانه در ميان مردم كم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به خویشتن داری مردان در سختی ها و عصبانیت تاکید کرد: مرد نبايد با هر اتفاقي از كوره در برود. اگر اشتباهي هم از سوي اعضاي خانواده اتفاق افتاد، می‎بایست با كمال آرامش و طمأنينه واكنش نشان دهد.

این استاد اخلاق، با اشاره به رذایل اخلاقی نیز گفت: مومنان باید از هرگونه صفات رذیله مثل حسد، کبر و طمع به دور باشند كه اين يكي از شروط نيل به فوز و فلاح است.

* آراستگي مؤمن به فضايل حسنه

استاد انصاريان خاطرنشان كرد: مومن بايد خود را به فضایلی چون مهرورزی، تواضع و خدمت به دیگران بیارایند تا بدين صورت به قله هاي رستگاري و هدايت حقيقي دست پیدا کند.

اين خطيب معروف ادامه داد: صبر بسيار در برابر مشکلات و بلايا، دریچه امیدی جهت لقای الهی است که از آیه «من یرجوا لقاء ربه» اين معنا استفاده مي شود.

وی در همين ارتباط از روزه به‌ عنوان یکی از ابزارهای مهم نیل به لقای الهی در جهت کشف جمال ذات الهی و شهود معنوی نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه با بیان مصادیقی از زندگی حضرت امیر(ع) گفت: آن حضرت با وجود تمکن مالی فراوان خود را در سخت ترین وضعیت مالی قرار داده بودند و در عمل به اندك، قناعت ميكردند. پیام این موضوع چنین است که حتي در تنگناهای مالی نیز می‎توان حافظ دين بود.

استاد انصاریان افزود: سيره و سنت حضرت علي(ع) نشان مي دهد اعتقاد به خدا، ائمه و دین؛ بر اقتصاد و مسايل مالی ارجحيت دارد.

* عدم استفاده حضرت علي(ع) از حقوق رسمي خويش

وی همچنین به معرفی «ابن ابی الحدید معتزلی» از علمای اهل سنت پرداخت و خاطرنشان كرد: او یکی از علمای منصف اهل سنت در معرفی شخصیت اميرالمؤمنين(ع) ميباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه حکایاتی از کتاب ‹‹شرح نهج البلاغه›› به نقل از کسانی که در عصر امام علی(ع) می زیستند نقل كرد و اظهار داشت: حضرت نه تنها از حقوق حکومتی خویش استفاده نمی کردند بلکه درآمدهای شخصی خویش را نیز به مستمندان می بخشیدند. ايشان با وجود توانايي مالي و تسلط بر بيت المال به حداقل نیازهای دنیوی اکتفا می کردند.

* نمونه اي از زندنگي ساده اميرالمؤمنين علي(ع)

استاد انصاریان افزود: فردی امام علي(ع) را در حال خوردن غذا که شامل یک کاسه ماست ترشیده و تکه ای نان جو خشکیده بود مشاهده کرد و وقتی از دليل و انگيزه این کار جویا شد، حضرت فرمودند "من چگونه سفره رنگین داشته باشم در حالی که هیچگاه پیامبر اکرم(ص) را بر چنین سفره ای ندیده ام(؟)".

* هدف پروردگار از اهداي نعمت رستگاري به انسان ها

وی با اشاره به هدف خداوند از اهدای نعمت رستگاری به انسان بيان داشت: دليل اين لطف چیزی جز حب و علاقه شدید خداوند نسبت به بندگان نيست. انسان‌ها باید در راه حفظ این محبوبیت تلاش کنند تا به فلاح و فوز نزدیک شوند.

* انواع عذاب ها

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه با بیان اينكه زيباترين لذت ها، عبادت پروردگار است تأكيد كرد: از سوي ديگر سخت‌ترین عذاب‌ها برای بنده‌ از دست دادن لذت عبادت مي باشد.

وی در باب معرفي انواع عذاب هاي انسان اظهار داشت: رها شدن انسان به حال خود یکی دیگر از عذاب‌ها مي باشد که پيامبر گرامي اسلام(ص) از آن به خداوند پناه می‌بردند و همواره می‌فرمودند «الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابداً».

* بهترین منبع عرفان

استاد انصاریان در پایان آیات مربوط به فلاح و فوز در قرآن را بهترین منبع عرفان دانستند که در هیچ جای دنیا وجود ندارد. عرفان‌های امروزی سراب و دروغي بیش نیستند و بويي از حقيقت عرفان آسماني نبرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha