سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024
استاد انصاریان

"یکی از دلایل اصلی جهنمی شدن افراد، ترجیح امیال نفسانی و خواسته های فردی بر دستورات و خواسته های خداوند است."

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمين استاد «حسين انصاریان» با تاکید بر توجه به سبك زندگي ديني اظهار داشت: تاریخ نشان داده که بیشتر مردم دنیا، زندگی خویش را براساس هوس ها و امیال نفسانی خویش پی ریزی کرده اند. اين دسته از مردم متأسفانه مسیر جهنم را برگزیدند و به همین دلیل روز به روز بر جمعیت جهنمیان افزوده میشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه در این باره گفت: «و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» و یا تعابیر دیگری همچون «اکثرهم لا یعقلون، لا یعلمون» همگی حاکی از کثرت جمعیت جهنمیان نسبت به بهشتیان است.

وی که در حسینیه همدانیها سخن می‌گفت افزود: وجود جمعی از بودایی های بت پرست، پاره ای از مسیحیان منحرف، برخی مسلمانان منحرف و عقاید منحط دیگر در جهان، حاکی از  وجود سبک زندگی غیر الهی است که نتیجه ای جز عدم رستگاری ابدی در پی ندارد.

استاد انصاریان خاطرنشان كرد: یکی از دلایل اصلی جهنمی شدن افراد، ترجیح امیال نفسانی و خواسته های فردی بر دستورات و خواسته های خداوند است. مهمترین اثر سوء این امیال سیر نشدن از آرزوهای دنیوی و عدم قناعت آنها نسبت به نعمات الهی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: چنين افرادي در این راه هرگز به سیری نخواهند رسید و همان گونه که خداوند در قرآن خطاب به جهنم میگوید: آیا اکنون سیر شدی؟ «هل امتلأت؟»؛ و جهنم پاسخ می دهد: نه «هل من مزید».

وی این موضوع را زنگ خطری برای اهل ایمان توصیف کرد و گفت: مومنان باید به هوش باشند تا خود را به واسطه حلال از حرام بی نیاز بدارند و همواره آن را از خداوند حکیم درخواست کنند تا دچار زیاده خواهی های جهنمیان نشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تأكيد كرد: در دعاها آمده است که خدایا مرا با حلالت از حرام بی نیاز کن «للهم اغننی بحلالک عن حرامک». شیخ صدوق روایتی از امام علی(ع) در کتابش آوده که حضرت در آن به کاملترین تعریف از «اسلام» در گذشته و آینده تاریخ میپردازند. مولا علی(ع) فرمودند "اسلام همان تسلیم و تسلیم همان تصدیق و تصدیق یعنی یقین و یقین به معنای اداء و اداء همان عمل به واجبات است".

این استاد اخلاق در ادامه اظهار داشت: مومن دینش را از خداوند اخذ میکند، نه از رأی و نظر شخصی خویش «ان المومن اخذ دینه من ربه و لا یاخذه عن رایه».

وي همه متدینان را به نکته ای مهم و امیدبخش در روایت مذکور توجه داد و گفت: بر اساس این روایت هر کس مراقب دین خود باشد گناهش در حین دین داری از ثواب افراد بی دین ارزشمندتر است؛ چرا که دین دار با خداوند معامله کرده و نظر به رحمت الهی دارد در حالی که فرد بی دین حتی در امور خیر نیز به خداوند بی توجه است.

استاد انصاریان افزود: بر این اساس گناهان متدینان بخشیده می شود ولی حسنات بی دینان قبول نمیشود؛ «ایهاالناس! دینکم دینکم! تمسکوا به و لا یزیلنکم و لا یردنکم احد عنه لان السیئه فیه خیر من الحسنه فی غیره، لان السیئه فیه تغفر و الحسنه فی غیره لا تقبل».

استاد اخلاق حوزه علمیه ضمن تشریح ابعاد مختلف سبک زندگی دینی و بیان مصادیقی از کسانی که در طول تاریخ چنین سبکی را در پیش گرفتند ابراز داشت: علت اصلی انتخاب سبک زندگی دینی این است که خداوند به مخلوقات و بندگان خویش آگاه تر است و این عاقلانه است که بنده از مولایش تبعیت کند «أفوض امری الی الله إن الله بصیر بالعباد».

وی با اشاره به حدیثی زیبا و جامع از حضرت عیسی، توصیه های این پیامبر(ص) اولوالعزم را به عنوان الگویی بزرگ برای بشر امروزی در جهت سبک زندگی دانست و تاکید کرد: حضرت عیسی(س) در این روایت به نقش شیطان در ممانعت انسان از نیل به رستگاری، فلسفه آفرینش دنیا، حکمت اعطای ثروت به برخی و راه نیل به دینداری کامل اشارات دقیقی دارند که حائز اهمیت دوچندان است.

استاد انصاریان اظهار داشت: بهترین محل زندگی شیطان همانا دل انسانهاست و تا زمانی که دل انسان محل زندگی شیطان باشد، انسان به جایی نخواهد رسید «إن ارواح الشیاطین ما عمرت فی شیء عمرت فی قلوبکم».

این استاد اخلاق ادامه داد: از سویی هدف خداوند از آفرینش دنیا صرفا مقدمه ای برای بدست آوردن آخرت است و جنبه ابزاری دارد، نه اینکه چنان در دنیا غرق شویم که از آخرت باز بمانیم .

وی خاطرنشان کرد: هدف خداوند از دادن ثروت و مواهب دنیایی به برخی از انسانها صرفا یاری رساندن به آنها در عبادات و طاعات، فاصله گرفتن از گناهان، دستگیری از نیازمندان و درماندگان و در نهایت تسهیل امور آنها در کسب حلال و ترویج صله رحم و حل مشکلات مردم است.

استاد انصاريان افزود: حضرت عیسی(ع) در انتهای این روایت زیبا راه تکمیل دین داری را منحصرا در دوری از حرام و گناه می داند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تاکید بر الگوبرداری از سبک زندگی عیسوی افرادی چون همام بن شریح اظهار داشت: حضرت امیر(ع) خطبه متقین را در حق همام بن شریح ایراد فرمودند و این یار دلشیفته ولایت با کشیدن آه جانسوزی از دنیا رفتند. همچنین در آن روزگاران فردی به نام یحیی بن ام طویل از یاران امام سجاد(ع) بود که تمام اعضای بدنش در راه عشق به ولایت حضرت امیر(ع) قطع گردید و شهید شد.

وی گفت: كسانی که بر اساس میل شخصی خویش و بدون توجه به دین اسلام، سبک زندگی خود را طراحی می‌کنند؛ دچار دو ضعف مهم در زندگی خواهند شد؛ نخست نقص در برنامه ریزی و دوم توجه بیش از حد به خواهش‌های نفسانی.

استاد انصاريان خاطرنشان کرد: از همین روست که غربی‌ها به بسیاری از بزهکاری‌ها لباس قانونی می‌پوشانند و زندگی‌شان شیوه و حالت فراعنه قدیم را دارد «کدأب آل فرعون». در نتیجه، همانطور که فراعنه گذشته از نیل به رستگاری بازماندند غربی‌ها و غربگراهای امروز از نیل به سعادت ابدی محروم خواهند شد.

وی حسينيه تصريح كرد: در مقابل این افراد کسانی که به ندای «أفوض امری الی الله» پاسخ مثبت دادند و خط مشی زندگی خویش را به دست خداوند دادند؛ قطعاً به سرمنزل مقصود و فوز عظیم خواهند رسید.

 

وی با اشاره به داستانهای قرآنی مبنی بر فرجام شوم اقوام دلبسته به غیر خدا و هلاک آنان در کمترین زمان بوسیله بلایای آسمانی اظهار داشت: بر اساس توصیه حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه، همگان باید از فرجام پیشینیان عبرت و درس بگیرند.

استاد انصاریان در ادامه به امانتی بودن نعمات این دنیا و مالکیت انحصاری و مطلق خداوند نسبت به هر آنچه در دست ماست اشارهای کرد و یادآور شد: اگر ما بدین اعتقاد برسیم و همه نعمت‌ها را در دست خود به امانت بدانیم؛ از آن صحیح استفاده خواهیم کرد و اگر هم نعمتی را از دست بدهیم هرگز نگران نخواهیم شد.

این استاد اخلاق تنها تجارت بی زیان و پرسود در عالم را تجارت با خداوند دانست و گفت: کلام امام حسین(ع) مبنی بر «الهی رضی بقضائک» برای همه اعصار و دوران‌هاست، نه فقط عصر عاشورا و هر مؤمنی که با خداوند معامله کند هرگز زیان نخواهد دید.

وی در پایان با تاکید بر مظاهر متعدد شیطان در زندگی امروزی خاطرنشان کرد: خداوند در دلی که محل یاد و خاطره تصاویر دختر و پسر و عشق به فوتبالیست‌ها و هنرمندان غربی است نمی‌نشیند و اگر تسلط شیطان بر انسان نبود هر لحظه همگان ملکوت و باطن و حقیقت آسمان و زمین را مشاهده می‌کردند.

313/35

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha