دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
gg

نرم‌افزار اسناد شیخ صدوق(ره) از تولیدات جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از امروز در قم عرضه شد.

کارشناس پژوهش مرکز نور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهارداشت: نرم‌افزار اسناد شیخ صدوق(ره) متن کامل 10 عنوان کتاب حدیثی در 17 جلد، از آثار شیخ صدوق با اعراب کامل، متن کامل 29 جلد لغت‌نامه و... است.

حجت الاسلام محمد رضا رضایی اسفریزی ادامه داد: این نرم‌افزار با سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی با موضوع حدیث و علوم حدیثی با قابلیت نصب بر روی سیستم ‌عامل ویندوز تولید و عرضه شد.

وی گفت: از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به بازسازی و ارزیابی اسناد شیخ صدوق، با امکان بررسی «اتصال» و «بیان نوع» اسناد، ارتباط بین اسناد بازسازی‌شده کتاب من لا یحضره الفقیه و مشیخه آن، ارتباط بین راویان دارای طریق در اسناد کتاب «من لا یحضره الفقیه» و دیگر روایات آن راوی، جست‌وجو در اسناد بازسازی‌شده، با امکان استفاده از دامنه‌هایی مانند «راوی»، «عبارت‌های سند» و «وصف راوی» اشاره کرد.

وی بیان داشت: شناخت و ارزیابی راویان از طریق فهرست «عناوین معیار» و «عناوین اصلی» با مشخصه‌های «توصیف»، «اساتید»، «شاگردان»، «طبقه»، «ترجمه» و «سند» به‌صورت نوشتاری و نموداری، امکان فهرست سازی از «عناوین معیار» و «عناوین اصلی» قابلیت ترکیب دو یا چند راوی با یکدیگر، به همراه انجام جست‌وجوهای گوناگون در آن‌ها، ایجاد ارتباط روایی بین دو راوی، با تفکیک «تعداد واسطه‌ها»، «اسامی واسطه‌ها» و «تعداد تکرار مورد جست‌وجو شده» از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار است.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: این نرم افزار با موضوع اصلی حدیث و علوم حدیثی و موضوع فرعی حدیث و علوم حدیثی شخصیت‌شناسی برای پژوهشگران علم رجال، پژوهشگران حدیث و علوم حدیث در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قالب لوح فشرده عرضه شد.

علاقه مندان می توانند برای تهیه این نرم افزار گرانسنگ به فروشگاه مجازی مرکز نور به نشانی www.noorshop.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام   313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha