پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
مبلغی

روحانیت باید به گونه‌ای موضع گیری نکند که دولت تضعیف شود، بلکه باید مصلحت کبرای نظام را با یک موضع اصلاحی و ارشادی حفظ کند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در گفتگو بر خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با گرامیداشت هفته دولت و تاکید بر لزوم  تعامل بین دولت و روحانیون، اظهار کرد: در ارتباط بین دولت و روحانیت ابتدا باید کارکردهای روحانیت را شناخت و سپس با توجه به کارکردهای روحانیت و دولت به تبیین رابطه بین این دو پرداخت.

وی با بیان این که روحانیت چند کارکرد مهم را بر دوش دارد، تصریح کرد: روحانیت در گام اول به دنبال آن است که معنویت جامعه را افزایش دهد و برای تقویت آن تلاش می‌کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه روحانیون باید مبانی اسلام را مطابق با زمان معرفی کنند، ابراز داشت: روحانیون با استناد به مبانی اسلامی تلاش می‌کنند که دستورات دینی را در حوزه‌های مختلف به صورت عقلانی و قابل قبول البته بدون هیچ اغماضی نسبت به آنچه دین می‌گوید، پیاده کنند.

*روحانیون نماد مردمداری باشند

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که روحانیون باید نماد مردمداری باشند، عنوان کرد: مردم در همه زمینه‌ها به روحانیون پناه می‌برند و روحانیت را مرجع و مأوای خود می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: کارکرد دیگر روحانیت، صیانت از پدیده‌های اجتماعی برگرفته از دین مانند انقلاب است که البته روحانیون با یک نگاه ارشادی و اصلاحی و با توجه به یک رویکرد تکاملی این وظیفه را انجام می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به کارکردهای دولت اسلامی، ابراز داشت: دولت باید امنیت و رفاه جامعه را مورد اهمیت قرار دهد و برای جلب منافع حداکثری مردم تلاش کند.

*لزوم تلاش دولت برای افزایش دینداری جامعه

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان این که دولت باید برای افزایش دین و دیانت مردم تلاش کند، گفت: دولت اصولاً باید منبع آرامش برای مردم باشد و مشکلات مردم را به صورت منطقی حل کند.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر کارکردهای دو نهاد روحانیت و دولت اسلامی را در نظر بگیریم، نقطه‌های به هم رسیدن این دو فراوان است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه هم دولت و هم روحانیت بر مردم تمرکز دارند، افزود: دولت در صحنه اجرا و خدمت به مردم و روحانیت در صحنه گوش دادن به مردم و حمایت از آن‌ها و حفظ وضعیت حداکثری اتحاد بین مردم تلاش می‌کنند.

*حمایت از دولت آسیب نبیند

وی با بیان این که روحانیت می‌تواند پل ارتباطی مردم با دولت باشد مطرح کرد: روحانیون می‌توانند مشکلات مردم را به دولت منتقل کنند؛ به طوری که حمایت از دولت نیز آسیب نبیند و همچنین در کشف مشکلات در معرض نادیده انگاشتگی جامعه نیز تلاش کنند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: روحانیت باید چشمانی رصد کننده به اعماق جامعه داشته باشد و مشکلات مردم را ببیند و این مشکلات بی پاسخ نماند.

* مشکلات مردم بی پاسخ نماند

وی با اشاره به این که اگر مشکلات مردم بی پاسخ بماند، بازتاب منفی پیدا می‌کند، گفت: وظیفه دولت و روحانیت است که به مشکلات مردم پاسخ دهند و این نقش را به خوبی ایفا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان اینکه دولت در صحنه واقعیت و رو به روی مردم قرار  دارد تصریح کرد: روحانیت نباید در دورترین نقطه بنشیند و کاری انجام ندهد و باید برای افزایش معنویت جامعه تلاش کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: روحانیون باید مطالعات عمیق و منسجم فرهنگی انجام دهند تا بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

*حمایت روحانیت از دولت

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به حمایت روحانیون از دولت، گفت: روحانیت باید به گونه‌ای موضع گیری نکند که دولت تضعیف شود، بلکه باید مصلحت کبرای نظام را با یک موضع اصلاحی و ارشادی حفظ کند.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha