شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت‌الاسلام مبلغی

حوزه/ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به اخلاق سیاسی امام حسین(ع) در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز نادرترین اخلاق در بین بشریت عمل به اخلاق سیاسی است؛ ولی در حادثه کربلا وقتی شش هزار نفر با امام(ع) بودند حاضر نشدند با ظاهرسازی آن‌ها را نگه‌دارند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه عاشورا پر از درس‌هایی برای تمام بشریت است و اختصاص به مسلمانان ندارد اظهار کرد: بسیاری از غیر مسلمانان که به این واقعه نزدیک شدند درس‌های بزرگی گرفتند و این درس‌ها را در قالب نگاه‌های تحلیلی به عاشورا ارائه کرده‌اند.

وی بیان کرد: عاشورا اخلاقی‌ترین نهضتی است که در طول تاریخ بشریت روی داده و آموزه‌های اخلاقی بسیاری برای انسان‌ها دارد و روزی بشریت از حیث کمال یابی به این آموزه‌ها نیاز پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخلاق عاشورا خود فصل بزرگی است که در محورهای مختلفی می‌توان ذکر کرد.

وی با بیان این که اخلاق تعامل با اهل بیت(ع) یکی از درس‌های عاشورا است عنوان کرد: اهل بیت(ع) اخلاقی‌ترین انسان‌ها هستند و تعامل با آن‌ها احتیاج به اخلاق ویژه‌ای دارد و در این روز می‌بینیم که ابتدا اصحاب امام (ع) به شهادت می‌رسند و سپس اهل بیت(ع) به میدان جنگ می روند که نشان می‌دهد شعار آن‌ها دفاع از اهل بیت بود.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با اشاره به این که محور دیگر اخلاق عاشورا، انجام عمل در کمال اتقان خود است ابراز داشت: امروزه مؤسسات و بسیاری از مراکز به این مسئله می‌اندیشند که تلاش و عمل آن‌ها خروجی مناسب داشته باشد و در روز عاشورا امام حسین(ع) با امکانات و نیروهای کمی که داشتند با درایت توانستند این حماسه را برای هدایت همه انسان‌ها خلق کنند.

وی افزود: وقتی امام(ع) با شرایط حمله شبانه به خیمه‌ها مواجه می‌شوند تمام کوشش خود را انجام دادند تا جنگ به روز کشیده شود تا این قهرمانی‌ها و حماسه‌ها و عمق فاجعه باقی بماند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امام(ع) تلاش بسیاری داشتند که نهضت پر کیفیتی برای بشریت ایجاد کنند بیان کرد: امام حسین(ع) جنگ را به روز کشاندند و از تک تک شهیدان کربلا و حتی از علی‌اصغر نوزاد، یک قهرمان ساختند که نشان از درایت و تدبیر امام حسین(ع) دارد.

وی با بیان این که اخلاق جنگیدن درس دیگری بود که امام حسین(ع) به همه جهانیان دادند گفت: امام(ع) در جنگ کوشش کردند که خانم‌ها آسیب نبینند و شب عاشورا نیز به کسانی که با زنی همراه بودند فرمودند، که زن‌ها را به سمت طایفه بنی اسد ببرند که فردا زمان کشته شدن است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی مطرح کرد: امام حسین(ع) آغاز گر جنگ نبودند و چندین بار نیز خواهان اتمام جنگ شدند که نشان می‌دهد که اصل برای او جنگیدن نیست و حالت انتقامی نداشتند.

وی به اخلاق سیاسی امام حسین(ع) در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: امروز نادرترین اخلاق در بین بشریت اخلاق سیاسی است و در سیاست، اخلاق از بین می رود، ولی در حادثه کربلا وقتی شش هزار نفر با امام(ع) بودند حاضر نشدند با ظاهرسازی آن‌ها را نگه‌دارند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام (ع) نمی‌خواستند بسیاری از کسانی که آماده کشته شدن نبودند را با خود همراه کنند و در نیمه راه سخنرانی‌های ایشان بوی شهادت و استقبال از شهادت داشت و موجب شد خیلی‌ها که برای جنگیدن نیامده بودند بازگردند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha