یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
رضایی اصفهانی

رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی با اشاره به این که حرف اساسی دین، در حوزه علوم انسانی است، گفت: بانک های بدون ربا در خارج از کشور به خوبی فعالیت دارند، اما در ایران به اقتصاد اسلامی پرداخته نمی شود!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، شامگاه شنبه، 22 شهریور، در سلسله نشست های علمی پژوهشی مرکز تخصصی علوم حدیث و انجمن حدیث حوزه با موضوع «حدیث و علوم جدید» با بیان این که حجیت حدیث پیامبر(ص) بر اساس حدیث ثقلین روشن است، اظهار داشت: امروز برای زندگی شخصی و اجتماعی نیاز به بهره برداری از احادیث داریم. 

وی با بیان این که مطالعات میان رشته ای شامل رشته «چالش های حدیث علوم» و «حدیث علوم طبیعی و انسانی» است، تصریح کرد: بحث چالش های حدیث علوم به احادیثی می پردازد که با علم ناسازگار است و این مسائل در علوم شیعه و سنی نیز وجود دارد و علیه و نفع آن ها مقالات بسیاری نوشته می شود. در اهل سنت نیز شاهدیم  که برای زیر سوال نرفتن کتاب صحیح بخاری هزینه های بسیاری می دهند.   

رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی با اشاره به این که حدیث و علوم طبیعی و انسانی در بحث مطالعات میان رشته ای مهم است، ابراز داشت: حدیث و طب، حدیث و نجوم، حدیث و زمین شناسی از مباحث مطرح شده در «حدیث و علوم طبیعی» است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با بیان این که ذخیره عظیمی از احادیث در اختیار داریم، اما آن ها را برای ارائه به جامعه اکتشاف نکرده ایم، گفت: دانشگاه های کشور اساتید خوبی دارند، اما گاهی برخی فضاها اجازه پرداخت احادیث به عنوان موضوعات پژوهشی در پایان نامه ها را نمی دهد.     

*قرن 21؛ دوره پیشروی دین نسبت به علوم انسانی

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به این که حرف اساسی دین، در حوزه علوم انسانی است، تصریح کرد: برخی متفکرین غربی معتقدند که عصر حاضر به تعارض دین و علوم انسانی می انجامد، اما باید با تلاش ها و پژوهش های خود اثبات کنیم قرن 21 دوره تفاهم و پیشروی دین نسبت به علوم انسانی است.

وی با بیان این که ارتباط حدیث با تربیت، جامعه شناسی، روان شناسی، حقوق، مدیریت، اقتصاد، سیاست، اخلاق و ... از مهم ترین مباحث حدیث و علوم انسانی است، گفت: حوزه باید در بخش علوم تربیتی با جدیت ورود کند، چرا که اگر ما فعالیت نداشته باشیم، علوم تربیتی غیردینی ترویج می یابد. 

*سکولاریسم ترین دروس دانشگاهی

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان این که امروز دروس جامعه شناسی و روان شناسی سکولاریسم ترین مباحث دانشگاهی هستند، ابراز داشت: در مباحث اقتصادی نیز شاهدیم که بانک‌های بدون ربا امروز در خارج از کشور به خوبی فعالیت دارند، اما در ایران به اقتصاد اسلامی پرداخته نمی شود!

*حوزه،اقتصاددان اسلامی تربیت کند

رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی با اشاره به این که حوزه، همان گونه که قاضی تربیت می کند، باید اقتصاددان اسلامی نیز تربیت کند، تصریح کرد: در زمینه حدیث و اخلاق کم کاری صورت گرفته است و با وجود محتوای غنی در اسلام، در زمینه اخلاق کاربردی بسیار عقب تر از غرب هستیم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با بیان این که مطالب حدیثی باید در قالب واژگان علم روز مطرح شود، گفت: امروز بسیاری از احادیث در علوم مختلف در دنیا به اثبات رسیده است. 

*ضرورت نظریه پردازی در علوم حدیث

حجت الاسلام والمسلمین رضایی همچنین افزود: رابطه حدیث و علوم، قلمرو حدیث و علوم، روش شناسی، تعامل حدیث و علوم، نظریه پردازی های علمی بر اساس احادیث و اعجاز علمی احادیث از مباحث نظری حدیث و علوم هستند. 

رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی در پایان خاطرنشان کرد: اهل سنت با توجه به استقبال جوانان از اعجاز احادیث، سایت ها و موسوعه‌هایی را راه اندازی و تالیف کرده اند و ما نیز باید در این زمینه اقداماتی داشته باشیم.   

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha