یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خبر گزاری حوزه

معاون آموزشی جامعه المصطفی از برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی این نهاد حوزوی از پنجشنبه 27 شهریورماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اهالی رسانه، اظهار داشت: این نشست خبری با هدف تشریح اخبار مراسم آغاز سال تحصیلی جدید و تجلیل از دانش آموختگان برتر با شعار «نقش دانش آموختگان و نخبگان در احیای تمدن اسلامی» برگزار شده است.

وی با بیان اینکه مراسم آغاز سال تحصیلی 94-93 جامعه المصطفی از ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 27 شهریورماه برگزار می شود، تصریح کرد: در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین اعرافی و حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) سخنرانی می کنند.

معاون آموزشی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه امسال 1500 طلبه فارغ التحصیل می شوند، افزود: همچنین در این مراسم از 50 فارغ التحصیل نخبه جامعه المصطفی تجلیل به عمل می آید و مراسم سوگند طلبگی آن ها برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین گزارشی از عملکرد و رتبه بندی تمام موسسات آموزشی جامعه المصطفی در مراسم آغاز سال تحصیلی ارائه می شود.   

*پذیرش 2 هزار طلبه در سال تحصیلی جدید

معاون آموزش جامعه المصطفی افزود: امسال حدود 1500 تا دو هزار طلبه خارجی در جامعه المصطفی پذیرش خواهند شد.

معاون آموزش جامعه المصطفی با اشاره به اینکه جامعه المصطفی، موسسه آموزشی است که متولی آموزش طلاب و علاقه مندان به علوم اسلامی در کشورهای مختلفی است که علاقه مند به تحصیل در حوزه علمیه هستند، گفت: در واقع این مرکز حوزوی بخش بین الملل حوزه های علمیه سراسر کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین علمی با بیان اینکه جامعه المصطفی در ارتباط خوب و دائم با فضای حوزه علمیه و مراجع عظام تقلید است و تحت اشراف رهبری قرار دارد، گفت: علاوه بر طلابی که در قم به تحصیل علوم دینی اهتمام دارند، طلاب دیگری نیز در نمایندگی های آموزشی این مرکز حوزوی در شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، گرگان و تهران مشغول به تحصیل هستند.

*فعالیت 24 موسسه آموزشی المصطفی در داخل کشور

وی با اشاره به اینکه در مجموع 24 موسسه آموزشی مشغول به فعالیت تحت عنوان جامعه المصطفی هستند، تصریح کرد: 19 موسسه آموزشی در قم فعالیت داردند و خانواده المصطفی بیش از 10 هزار طلبه را پوشش می دهد.

*تحصیل طلاب از 120 کشور دنیا

معاون آموزش جامعه المصطفی با اشاره به اینکه طلابی از بیش از 120 کشور جهان مشغول به تحصیل علوم دینی در جامعه المصطفی هستند، ابراز داشت: سابقه این مرکز حوزوی بیش از سی سال است اما 7 سال است که با عنوان جامعه المصطفی فعالیت ها صورت می گیرد.

*ایجاد 200 موسسه به همت فارغ التحصیلان المصطفی

حجت الاسلام والمسلمین علمی با بیان اینکه فارغ التحصیلان جامعه المصطفی به کشورهای خود بازمی گردند و با لباس روحانیت به تبلیغ دین می پردازند و بخشی از آن ها به تاسیس موسسات آموزشی اهتمام دارند، تصریح کرد: بیش از 200 موسسه آموزشی توسط فارغ التحصیلان جامعه المصطفی در 80 کشور راه اندازی شده است که با ما در ارتباط هستند. 

وی با اشاره به اینکه آموزش های علمی پژوهشی جامعه المصطفی بر اساس معارف اهلبیت(ع) و تشیع است، گفت: یکی از ویژگی هایی که در آموزش ما مورد تاکید پیوسته قرار دارد اهتمام به عقل گرایی و روح عدالت است. 

معاون آموزش جامعه المصطفی با بیان اینکه نگاه های ضدعقلانی که در بعضی از نقاط جهان اسلام ترویج شده که نسخه های بدلی اسلام هستند مورد تایید جامعه المصطفی نیست، ابراز داشت: جهان اسلام برای آرامش یافتن از جنگ ها و فتنه ها باید در مسیر عقلانی و دینی گام بردارد چرا که برخوردهای قهری و تعصبی تاثیری ندارد.  

*المصطفی رویکرد تقریبی دارد  

حجت الاسلام والمسلمین علمی با اشاره به اینکه یکی از رویکرد های المصطفی تاکید بر روحیه تعامل و هم زیستی مسالمت آمیز با ادیان و مذاهب مختلف است، گفت: یکی از شاخصه های المصطفی نگاه تقریبی در آموزش های اسلامی و دینی و نزدیک کردن قلوب به یکدیگر است. 

وی تصریح کرد: امیدواریم در سال تحصیلی جدید در سایه تلاش اساتید و طلاب این روحیه گسترش یابد. 

معاون آموزش جامعه المصطفی با اشاره به اینکه بنای تمدن جدید اسلامی بدون ایجاد زیرساخت های لازم صورت نمی گیرد، گفت: بخشی از این ساختارها، محتویات نظری و تئوریکی هستند که دانش آموختگان المصطفی به تعلیم و تربیت آن ها اهتمام دارند.

*تدوین طرح نظام جامع بازنگری آموزش المصطفی

حجت الاسلام والمسلمین علمی همچنین در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اهالی رسانه به تدوین طرح نظام جامع بازنگری آموزشی المصطفی پرداخت و گفت: این طرح توسط معاونت آموزشی در دست پیگیری است و بیش از یکسال است که بر روی آن کار شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی المصطفی در دنیا و تحولات اخیر منطقه نیازمند بازنگری متناسب با شرایط موجود هستیم و امیدواریم این طرح تا چهارماه دیگر به مرحله تدوین برای ابلاغ به هیئت امنا برسد.

*تحصیل 34 هزار طلبه در جامعه المصطفی

وی همچنین در بخش دیگری از گفت وگوی خود به تحصیل و تربیت 18 هزار طلبه در نمایندگی های خارج از کشور جامعه المصطفی اشاره کرد و گفت: 10 هزار طلبه نیز در نظام مقاطع جامعه المصطفی در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند و 6 هزار طلبه نیز غیر از نظام مقاطع به تحصیل اهتمام دارند. 

*طلاب المصطفی به کشورهای خود باز می گردند

حجت الاسلام والمسلمین علمی با اشاره به اینکه برای فرهنگ سازی بازگشت طلاب فارغ التحصیل شده المصطفی به کشورهای خود آئین نامه های مشخصی وجود دارد، گفت: طلاب فارغ التحصیل پس از اتمام تحصیل باید سه سال به کشور خود بازگردند و به تبلیغ علوم دینی بپردازند و پس از آن می توانند مجدد برای ارتقای سطح تکمیلی به ایران بیایند.   

وی با بیان اینکه آموزش مجازی نیز بخشی از نظام آموزشی المصطفی است و طلاب نیز از آن بهره می برند، تصریح کرد: در نظام آموزشی حوزه علاوه بر تربیت و آموزش های علمی، طلاب باید از تربیت معنوی و اخلاقی اساتید برجسته و صاحب سبک در زمینه های اخلاقی و معنوی بهره ببرند.

معاون آموزش جامعه المصطفی با اشاره به اینکه هنوز الگوهایی در سطح مجازی تدوین نشده است، خاطرنشان کرد: زبان آموزشی المصطفی در داخل کشور برای تدریس، زبان فارسی است و در برخی موسسات همکار با ما زبان عربی نیز تدریس می شود و یکی از نقش های اساسی ما تعلیم سالانه بیش از 2 هزار ورودی جدید به زبان فارسی است.

حجت الاسلام والمسلمین علمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مدعی هستند که طلاب جامعه المصطفی از امکانات رفاهی خوبی برخوردار هستند اما آیا در بازگشت به کشورهای خود تاثیری در ترویج علوم دینی دارند، گفت: تمام کشورها برای رشد آموزش عالی هزینه می کنند و این حساسیت  بر روی طلاب المصطفی بلاوجه است و مردم اروپا اموال خود را وقف دانشگاه های کشورهای خود که در حوزه دین فعالیت دارند، می کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه هایی که پذیرش بین الملل دارند با چند برابر امکانات جامعه المصطفی علاقه مند به پذیرش دانشجویان خارجی هستند، تصریح کرد: استفاده دانشجویان جامعه المصطفی از امکانات عمومی است که اکثر دانشگاه های دولتی نیز در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند.

*شهادت تعدادی از فارغ التحصیلان المصطفی در عراق

معاون آموزش جامعه المصطفی با اشاره به اینکه بخشی از اموال و ساختمان های جامعه المصطفی برای ترویج علوم دینی توسط مردم وقف شده است، گفت: فارغ التحصیلان جامعه المصطفی در کشورهای دیگر نقش موثری در ترویج علوم دین دارند و در عراق نیز شاهد بودیم که تعدادی از فارغ التحصیلان این مرکز در جنگ با داعش به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/313 /33

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لاغ6ل IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    دا5غ4ذاغت