سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت‌الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: کاوش در مسایل عقلانی به معنای نادیده گرفتن علوم نقلی نیست و بالعکس، بلکه سالک راه خدا با این دو بال می تواند افق هایی را کشف کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، این مرجع تقلید در پیامی به آیین افتتاحیه شعبه مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد مقدس که پیش از ظهر امروز در این مراسم قرائت شد، با اشاره به این که تفکر و اندیشیدن از ویژگی انسان است، خاطرنشان کردند: گرایش و آگاهی از نظر روان کاوان یکی از ابعاد روانی انسان را تشکیل می دهد.

معظم له در بخش دیگری از این پیام آورده است: انسان در پرتو تفکر و اندیشیدن، بر مساحت معلومات خود می افزاید و اگر این عامل از زندگی بشر گرفته شود، زندگی او از دیگر جانداران فراتر نمی رود، از این رو قرآن مجید اندیشیدن در سراسر آفرینش را یک وظیفه دینی پس از نیایش خدا معرفی می کند و می فرماید "الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ( آل عمران آیه 191)".

حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند: شیوه قرآن در مناظره ها و گفتگو ها برهان خواهی و دلیل طلبی است و می فرماید "وَ قالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصارى‏ تِلْکَ أَمانِيُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ(بقره/111)" این آیه و نمونه های دیگر حاکی از آن است که میزان در پذیرش آرا و عقاید و احکام الهی به صورت کلی اقامه برهان و بکارگیری دستگاه عقل و خرد است و رویگردانی از آن، شیوه مشرکان و گروه ناآگاه از دعوت های آسمانی است.

این مرجع تقلید در ادامه پیام خود با اشاره به این که امروز شعار سلفی های در حوزه ها و مراکز علمی، این است که خدا خِرد را به ما داده که در پرتو آن بندگی کنیم. نه این که به شناخت صفات و افعال او بپردازیم، تصریح کردند: چکیده گفتار این گروه آن است که وظیفه انسان نماز و روزه است و نباید پیرامون ذات خدا از صفات و افعال گفتگو کنند. اکنون از سلفی ها می پرسیم، اگر وظیفه ما فقط بندگی ظاهر است، پس چرا خدا در این خطوط قرمز و حدود ممنوعه با ما سخن می گوید و افکار ما را به آن متوجه می سازد. قرآن در آیه «أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْ‏ءٍ أَمْ هُمُ الْخالِقُونَ» «آیا آنان بی‌سبب آفریده‌شده‌اند یا خود خالق خویش‌اند» دو مسئله فلسفی را مطرح می کند. جمله «أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ » ناظر به معلول و لاعلت و یا به تعبیر دیگر مخلوق بدون خالق است. جمله «أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ» ناظر به بطلان دور است. قرآن در اثبات توحید و ابطال شرک از دقیق ترین برهان سخن می گوید.

معظم له در بخش دیگری از این پیام یادآور شدند: خطبه های امیرالمؤمنین(ع) و نکات دیگری که در ادعیه خصوصاً صحیفه حضرت سجاد(ع) آمده است، گواه بر این است که عالمان اسلامی باید دستگاه خِرد را برای هستی شناسی به کار گیرند و در کنار علوم نقلی به دانش های عقلی نیز بپردازند.

حضرت آیت الله سبحانی همچنین یادآور شدند: کاوش در مسایل عقلانی به معنای نادیده گرفتن علوم نقلی نیست و بالعکس، بلکه سالک راه خدا با این دو بال می تواند افق هایی را کشف کند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: رویگردانی از به کارگیری دستگاه خِرد سبب می شود که سلفی گری متحجر رشد کند و

انسان قرن حاضر خدا را چنین تصور می‌کند که او روی عرش قرارگرفته، درحالی‌که طول آن تخت به‌اندازه چهار انگشت از اندام او کوتاه‌تر است و تخت از سنگینی وجود او ناله کند.

معظم له در پایان با اشاره به فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی، خاطرنشان کردند: مجمع به فضل الهی گام‌های مثبت و پرسودی برداشته و آنچه از اعضاء محترم درخواست می‌شود این است که مسائلی را مطرح کنند که کاربرد امروزی داشته باشد و به ‌اصطلاح، گرهی از مشکلات جوانان دانشگاهی و یا حوزوی بگشاید

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha