دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام همتیان

حوزه / معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با اشاره به وظیفه مسلمانان در زمان غیبت گفت: حقیقت اسلام به ولایت بستگی دارد و در زمان غیبت وظیفه داریم از جانشین ائمه معصومین(ع) یعنی فقیه واجد شرایط تبعیت کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین همتیان در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک دهه امامت و ولایت اظهار کرد: عید سعید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است و ائمه(ع) همواره تاکید و توصیه کرده‌اند که این روز  تکریم شود.

وی بیان کرد: تاکید ائمه(ع) بر اهمیت این روز به این دلیل است که حادثه‌ای در روز عید غدیر  روی‌داده که از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و توحید، عبادت و توبه همه بندگان به قبولی این واقعه بستگی دارد.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با بیان این که قرآن کریم در خصوص روز غدیر می‌فرماید که تکمیل رسالت پیامبر(ص) به این ابلاغ بستگی داشت گفت: در قرآن بیان شده است که اگر پیامبر (ص) این دستور را ابلاغ نمی‌کرد رسالتش ناتمام می‌ماند که نشان از اهمیت بسیار بالای این روز دارد.

وی با اشاره به حدیث "سلسلۀ الذهب" از امام رضا(ع) تصریح کرد: امام رضا(ع) در این حدیث خطاب به مسلمانان بیان می‌کند که توحید، شرطی دارد و آن شرط من هستم و اگر ولایت نباشد توحید نیز قبول نمی‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین همتیان عنوان کرد: امام سجاد(ع) به یکی از یارانش می‌فرمایند که بهترین و با فضیلت‌ترین نقطه در جهان کنار خانه خدا است و اگر کسی تمام عمر خود در کنار خانه کعبه به عبادت بپردازد ولی ولایت را قبول نداشته باشد عبادتش قبول نمی‌شود.

وی با بیان این که از فرمایش ائمه معصومین(ع) به این نتیجه می‌رسیم که جایگاه ولایت و جایگاه غدیر بسیار رفیع و بلند است که توحید و نبوت و توبه بستگی به آن دارد افزود: حقیقت اسلام زمانی مشخص می‌شود که ولایت جزئی از آن باشد و اگر ولایت نباشد اسلام شکل نمی‌گیرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم مطرح کرد: پیامبر (ص) در این روز 120 هزار نفر را نگه داشت و در میان آن‌ها خطبه‌ای خواند که چهار ساعت طول کشید و سپس مردم را سه روز در این مکان نگه داشت که با علی(ع) بیعت کنند و اگر بگوییم که مولا در اینجا به معنای دوست است به پیامبر(ص) جسارت کرده‌ایم.

وی ابراز داشت: با این شرایطی که در آن روز وجود داشت متوجه می‌شویم که «مولا» در این حدیث به معنای «دوست» نیست و فراتر از این معانی است و در اینجا به معنای سرپرست هست.

حجت‌الاسلام و المسلمین همتیان با اشاره به وظیفه مسلمانان در زمان غیبت گفت: حقیقت اسلام به ولایت بستگی دارد و امروز که در زمان غیبت هستیم و ولایت اهلبیت(ع) را نیز قبول داریم، وظیفه داریم که از جانشین ائمه معصومین (ع) یعنی فقیه واجد شرایط تبعیت کنیم.

وی بیان کرد: اهل بیت(ع) در زمان غیبت سرپرستی مسلمانان را به فقیه واجد شرایط که شعبه و پرتوی است از ولایت اهل‌بیت(ع) تفویض کرده‌اند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با بیان این که اگر بخواهیم ولایت اهل‌بیت(ع) را قبول داشته باشیم، نمی‌شود ولایت‌فقیه را قبول نداشته باشیم تاکید کرد: ائمه معصومین (ع) در احادیث مختلفی وظیفه امت را مشخص کرده‌اند که حمایت از ولی‌فقیه را مهم‌ترین وظیفه امت مشخص کرده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha