دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی

حوزه / خطاب الهی به پیامبر اسلام(ص) در روز غدیر و معرفی دین اسلام به عنوان کاملترین دین با اعلام ولایت امیرالمومنین (ع)، مسئله‌ای است که جایگاه امام علی علیه‌السلام را به ما نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»؛ حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی اسدی در جمع اساتید و کارکنان دانشگاه باقرالعلوم(ع) که در نمازخانه این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید غدیر با اشاره به آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» اظهارداشت: عظمت هر عید؛ به شخصیتی مربوط می باشد که عید متعلق به او است.

وی با بیان این که برای درک عظمت روز عید غدیر باید جایگاه والای امیرالمومنین(ع) را شناخت افزود: روز عید غدیر؛ عظمت و جایگاه خود را از وجود امیرالمومنین(ع) دریافت کرده است، از این رو هرچه درباره عظمت آن بگوییم، باز هم نمی‌توان حق مطلب را در این باره بیان داشت.

این استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) ادامه داد: علی (ع) آنگونه که خدای متعال او را انسان کامل و جامعه معرفی می کند، باید به مردم معرفی کرد.

وی با بیان این که جنبه ‌های مختلفی از امتیاز و شخصیت در وجود آن حضرت موج می زند، تصریح نمود:‌  حتی یک بعد از ابعاد وجودی آن حضرت برجسته نشده است، ولی هرکسی به فراخور ظرفیت خودش، امیرالمومنین(ع) را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی اظهار داشت: بعضی از مردم جنبه های عبادی؛ امیرالمومنین(ع) را برجسته می کنند؛ عبادت در نخلستان های کوفه  و شب زنده داری آن حضرت را برای مردم معرفی  می کنند و برخی ها وجود شجاعت ایشان را در جنگ های بدر، احد، خیبر و... را به دیگران معرفی می کنند.

وی با بیان این که حقیقت امیرالمومنین(ع) انسان کامل بودن ایشان است، بیان داشت: خطاب الهی به پیامبر اسلام(ص) در روز غدیر و معرفی دین اسلام به عنوان کاملترین دین با اعلام ولایت امیرالمومنین (ع)، مسئله‌ای است که جایگاه امام علی علیه‌السلام را به ما نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه با قرالعلوم(ع)تصریح نمود:‌ این که تنها عبادت‌ها و زهد امیرالمومنین(ع) را بیان کنیم، در حق این امام همام جفا کرده‌‌ایم، چراکه چنین کاری موجب می‌شود که مردم درباره ایشان شخصیتی صرفاً عبادی قائل باشند.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی با اشاره به تاثیرگذاری امیرالمومنین (ع) در اقتصاد مدینه  و کوفه بیان داشت: حضرت امیرالمومنین(ع) از نظر فعالیت‌های اقتصادی در زمان خود حرف اول را می زدند و در تاریخ زندگانی آن حضرت ثبت قنوات و ایجاد نخلستان های زیادی توسط آن حضرت می باشد.

وی با بیان این که دین اسلام مخالف با تلاش و فعالیت‌های اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع)   تلاش های زیادی می کردند، ولی چیزی از این تلاش ها را برای خود نگه نمی داشتند، از این رو بسیاری چاه‌هایی که در عراق و حجاز وجود دارد؛ موقوفات امیرالمومنین(ع) است.

این استاد حوزه با اشاره به نقش امام علی(ع) در دوران خانه‌نشینی خاطرنشان ساخت:‌ بنی هاشم در زمان خلافت ثلاثه؛ مردم را به امیرالمومنین(ع) ارجاع می دادند تا از ایشان مسائل دینی خود را بپرسند.

انتهای پیام 16/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha