سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
جمال شورجه

حوزه/توجه سینما به غزه نباید تنها به مقطعی خاص خلاصه شود، چراکه حرکت‌های مقطعی هیچگاه به نتیجه دست نمی دهد.

جمال شورجه، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که سینماگران می‌بایست با آثار خود جنایات صهیونیست‌ها را برای جهانیان به تصویر بکشند، بیان کرد: عملکرد موفق سینماگران در پرداختن به موضوعاتی چون غزه این امکان را به نسل آینده می‌دهد تا با جنایات صهیونیست‌ها هرچه بیشتر آشنا شوند و بدانند که این رژیم جعلی چگونه تحت بهانه‌های واهی، جان و مال مردمان بی‌گناه را آماج حملات ددمنشانه خود قرار می‌دهد.

*زبان سینما بیش از هر زبان دیگری جنایات اسرائیل را تبیین می کند

وی افزود: دلیل دیگری که برای توجه سینما به موضوعاتی چون غزه وجود دارد این است که زبان سینما بیش از هر زبان دیگری قادر است نشان دهنده شدت جنایتی باشد که از طرف صهیونیست‌ها انجام می‌شود. برای همین این رسالت باید حتما مورد توجه قرار گیرد که در سایه توجه به این موضوعات است که شرایطی پیش می‌آید تا جهانیان توجه بیشتری به مردم غزه کنند. این وضعیت در شرایطی است که برخی از سران کشورهای عربی خود را به خواب زده‌اند و در مقابل این همه جنایت هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

*هنر مند مسلمان در مقابل دنیای اسلام تعهد دارد

کارگردان فیلم «33 روز» ادامه داد: توجه به فلسطین به این معنا نیست که تمام تمرکز ما باید تنها به روی این منطقه متمرکز باشد، بلکه هنرمندان متعهد به لحاظ شرعی موظف هستند هر اتفاقی که در هر جای دنیا روی می‌دهد را مد نظر قرار دهند، به ویژه این‌که در این میان مسلمانان موضوع و محور باشند، البته رسیدن به این خواسته نیز به هیچ وجه تنها برعهده هنرمندان نیست، بلکه قدم اول را باید مسئولان بردارند که با حمایت‌های خود می‌توانند زمینه ساز تولید کارهای فاخر در این حوزه باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: نشان دادن جنایت صهیونیست‌ها تنها بخشی از رسالت هنرمندان است، چون بخش مهم دیگری به این امر بر می‌گردد که برای رهایی از این وضعیت نابسامان چه راهکاری پیشنهاد می‌شود؟ بهترین مسیر به عقیده من همان است که جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده، یعنی تمام فلسطینیان در سراسر جهان و یهودیان حاضر در سرزمین اشغالی در یک همه پرسی انتخاب کنند که چگونه حکومتی مد نظرشان است.

*دولت و مجلس از سینمای مقاومت حمایت کنند

وی به مجلس و دولت پیشنهاد کرد: برای تولید فیلم‌هایی درباره غزه باید بودجه‌های خاص در نظر گرفته شود، چون بخش خصوصی به تنهایی قادر نیست به موضوعاتی چون مقاومت توجه لازم را داشته باشد، اما اگر ردیف بودجه‌ای از طریق دولت و مجلس تعیین شود، هر ساله شاهد ساخت کارهای خوبی در این حوزه خواهیم بود. جدا از سینما، هنرهای تجسمی هم عرصه مناسبی هستند تا هر چه بیشتر ظلم و ستمی که به مردم غزه می‌شود به گوش جهانیان برسد.

شورجه به عنوان فیلمسازی که کاری درباره فلسطین ساخته درباره دشواری‌های پیش روی این تولیدات گفت: بودجه و مسئله مالی مهمترین آسیبی است که سبب شده فیلمسازان به این حوزه ورود نکنند. نکته دیگر این‌که در این حوزه فیلمنامه‌های لازم و درخور توجهی وجود ندارد و در انتها آن دغدغه و انگیزه که باید در میان آحاد فیلمسازان وجود داشته باشد در این حوزه مشاهده نمی‌شود.

وی در پایان گفت: من دو پروژه آماده ساخت درباره فلسطین در دست دارم که یکی از آنها مربوط به کلیسای بیت لحم است و دیگری هانا نام دارد که درباره یکی از مبارزان مقاومت است. این دو طرح را من به جاهای مختلف پیشنهاد کرده‌ام ولی هنوز نتوانسته‌ام برای آن سرمایه گذاری تهیه کنم، در صورتی که من به عنوان فیلمسازی که در این حوزه امتحان خود را پس داده‌ام قادرم عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha