دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی

حوزه/ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، امام زمان شناسی را از درس های مهم عاشورا خواند و گفت: باید با معرفت و شناخت اهداف و پیام های عاشورا، در عزاداری ها شرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان که به همت مجموعه فرهنگی شهید بهشتی و هیئت انصار الحسین(ع) برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل در اسلام، توجه به خود سازی است.

وی بیان کرد: برای خودسازی باید از یک مسیر مشخص و با رعایت نکات مهمی عبور کنیم، از جمله این نکات، بحث مهم معرفت است، معرفت به سه زیر مجموعه حیاتی چون "خودشناسی"، "خداشناسی" و "هستی شناسی" تقسیم بندی می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از دیکر نکات ضروری برای رسیدن به خودسازی، توجه به ایمان، ثبات قدم  و پایمردی بر بندگی خداوند و صداقت است؛ صداقت گوهر گمشده جهان بشریت امروز است.

وی با بیان این که صدیق و راستگو بودن یکی از راه های مهم سلوک انسان به مقامات عالی است، ابراز داشت: صدیق بودن یعنی شیوه رفتاری و کرداری فرد بر مبنای صدق  و آن گونه که ادعا دارد، باشد، حقیتا ائمه اطهار(ع) و در راس آنها حضرت زهرا(س) صدیق بودند. رفتار حضرت زهرا(س) خدایی بود، ایشان جز برای رضای خداوند کلامی بر زبان جاری نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی افزود: حضرت امام حسین(ع) صدیق بودن را به عنوان خط قرمز شیعه معرفی می‌کنند و در حدیثی از ایشان آمده است که شیعه اگر راستگو نباشد، شیعه نیست.

وی با اشاره به نمونه‌های افراد صدیق در اسلام، گفت: قرآن کریم حضرت مریم(ع) را به عنوان صدیق معرفی کرده است،‌ همچنین در روایاتی از ائمه اطهار(ع) جناب ابوذر و جعفر طیار و حمزه سیدالشهدا صدیقان این امت شناخته شده‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: بین صدق و کمال رابطه جدی وجود دارد و هر چه صدق در جوهره وجودی انسان بیشتر باشد بهتر مراتب کمال را طی می‌کند.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر معرفی صفات و ویژگی‌های صادقان، اظهار کرد: گاهی شیعه بودنمان را عهدی از جانب خداوند برای عذاب نشدن می‌دانیم!

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی عنوان کرد: این مسئله مهمی است که مسلمان زندگی اش را به نحوی مشخص و تعیین کند که براساس صدق و صداقت بنا شود، رفتار صداقت گونه با همکاران، دوستان، آشنایان و ... باعث خوش نامی مسلمان می شود، البته کار سختی است و نیازمند تمرین است.

وی با بیان این که وفای به عهد جز صداقت است، نکته ای که اباالفضل العباس(ع) در قله آن قرار داشت، افزود: رفتار براساس عدم صداقت با بندگان خداو خلق خدا موجبات رفتار عدم صداقت با خدا فراهم می کند. مردم کوفه در سال 61 هجری قمری نیز برهمین منوال به راحتی زیرعهد و پیمان خود با اباعبدالله الحسین(ع) زدند و امام(ع) را تنها گذاشتند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  تصریح کرد: طبق روایات متعدد از ائمه اطهار(ع)، مزد و اجر فرد صادق، همنشینی با خداوند در بهشت است.

وی در ادامه سخنان خود اشاره ای مختصری به چرایی عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید و اتفاقات رخ داده  در این میان و خروج امام(ع) از مدینه کرد و گفت: سیدالشهدا(ع) در راه کربلا خطبه ای قرائت کردند که در آن به افرادی خاصی اشاره دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس توضیح داد: امام حسین(ع) در آن خطبه به افرادی اشاره می کنند که دین را تنها برای دنیایشان و معیشتشان می خواهند و از دین تنها یک شیرینی زیر زبانشان درک کرده اند و تا زمانی پای دین می مانند که بتواند معیشت و زندگیشان را تامین کند.

وی افزود: در این زمان است که اباعبدالله الحسین(ع) بیعت خود را از یاران همراهش برمی دارد و می فرماید "هرکس مایل است برود، چون هرکس با من بماند، فردا روز عاشورا به شهادت می رسد"، در این میان افراد زیادی امام زمان خود را رها کردند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) بیان داشت: چنانچه کسی به دنبال حق و حقیت باشد، امام عصر خود را رها نمی کند، یکی از معضلات جامعه عدم اهتمام لازم از سوی مسلمانان نسبت به امر به معروف و نهی از منکر است، چیزی که بی تفاوتی نسبت به دین را همراه دارد.

وی بیان کرد: وجود ولایت فقیه در زمان غیبت و امام عصر (عج)در زمان ظهور از این بی تفاوتی جلوگیری می کند، اگر امروز رهبر معظم انقلاب در راس حاکمیت اسلامی ایران نبودند، دشمنان و خائنان یک روزه ایران راتصرف می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی تصریح کرد: پس از گذشت حدود 14 قرن از واقعه عاشورا، هنوز هم دشمنان اسلام و مستکبران نسبت به جاری و ساری شدن امر به معروف و نهی از منکر حساس هستند و تمام تلاش خود را برای ترویج بی تفاوتی مردم نسبت به دین می کنند.

وی متذکر شد: باید برای معرفت افزایی نسبت به اهل بیت(ع) در بین جامعه و نسل جوان تلاش کرد. دشمنان و غربی ها در فضای مجازی علیه دین فعالیت می کنند و نیروهای مومن و انقلابی باید در فضای مجازی بهنحوی کار کنند که احساس خفت نکنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha