پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 339247
۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
بوستان کتاب

حوزه/انتشارات بوستان کتاب وابسته به دفترتبلیغات حوزه جدیدترین آثار منتشره خود درسال93 را معرفی کرد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه، عقیله بنی هاشم زینب(س)، اخلاق کاربردی مبلغ، من روشنم،علامه مجلسی وفهم حدیث، شرح خطبه حضرت زهراس، المدخل الي تعليم المكالمة العربية / جلد 5، آشنایی با اسوه ها، نگاهی به سیره آموزشی حضرت زهراس و برخورد ائمه با مدعیان مهدویت ازجمله تازه های نشر دربوستان کتاب می باشد. 

*معرفی اجمالی اثار :

*عقیله بنی هاشم زینب (س)

حضرت زینب کبری(س) ـ عقیله بنی‌هاشم ـ بانوی بزرگواری است که در خانه حضرت فاطمه و امیرمؤمنان علی(ع) رشد یافت و در صحنهٔ عاشورا، با عمل و کلام خود، رشادت‌های فراوانی از خود بر جای گذاشت و بدین سان در نزد همهٔ حق طلبان و آزادی‌خواهان، بانوی نمونه‌ای شناخته شد که مکتب اهل‌بیت(ع) آن را ارائه کرده است.

چگونگی تولد و تربیت، مقام و منزلت و نیز علم و دانش و مجاهدت‌های او، موضوعاتی است که در اثر حاضر بدان پرداخته شده است.

*اخلاق کاربردی مبلغ

 مبلّغ برای تبلیغ دین اسلام باید ویژگی‌ها و خصلت‌هایی داشته باشد تا بتواند پیش از گفتار یا رفتارش، مبلّغِ واقعی این دین عزیز و والا باشد.

از طرفی برای انجام این مسؤلیت سنگین باید از نحوة برخورد با مردم و محل تبلیغ پیام خود و نیز شیوه‌های تبلیغ، آگاهی کافی داشته باشد تا با گفتار و رفتاری شایسته به تبلیغ و ترویج احکام و معارف ناب دین بپردازد و مایة هدایت و روشنگری مردم باشد.

*من روشنم

کتابی است که شاعر از دل­تنگی­های غریبانه، در قالب غزل و  با تصویر سازی­های ادیبانه حکایت می­کند.

این اشعار به زبان فارسی سروده شده و نیز به زبان تاجیکی ترجمه شده است.

*علامه مجلسی وفهم حدیث

محدثان برجسته، کمتر به تبیین اصول بنیادین اعتقادی خود در شرح و توضیح روایات پرداخته‏اند. اما در آثار حدیثی دیگر،  جسته و گریخته کوشش‏هایی برای فهم مبانی و روش‏های آنان صورت گرفته است که توجه به آن‏ها می‏تواند بر طرز تلقی از آن آثار و شناخت بن‏مایه‏های علمی آن‏ها اثرگذار باشد و نگره‏های تازه‏ای در این عرصه به وجود آورد.

اثر حاضر، پس از بازشناخت عوامل مؤثّر در پیدایش گفتمان حدیثی در ایران عصر صفوی و ارائه تصویری روشن از مهم‏ترین ویژگی‏های بحارالأنوار و شناساندن جنبه‏هایی درخور نگرش از شخصیت علمی و فرهنگی علامه محمد باقر مجلسی، به استنباط و تبیین مبانی و روش‏های فقه الحدیثی وی در مجموعة گران‏قدر حدیثی شیعه (بحارالأنوار) پرداخته‏ است؛ تا از این رهگذر، چند و چون وفاداری مؤلف بحارالأنوار را به اصول قرآنی و روایی مورد قبول خود، در مواجهه با روایات نشان دهد.

*شرح خطبه حضرت زهرا(س)

تأمل و اندیشه در گفتار حضرت زهرا(س) ما را به حقایقى رهنمون مى‏سازد كه مطالعه هیچ كتابى آن را به دست نمى‏دهد، حقایقى، چون بر حق بودن این خاندان، پایمال شدن حق و حقوق ایشان، سكوت سنگین و دردآور بعضى اصحاب در قبال این عزیزان.

«شرح خطبه حضرت زهرا(س)» عنوان اثرى است كه با موشكافى و باریك شدن در سخنان آن حضرت نشانگر دقایقى مى‏باشد كه در روشن كردن حقانیت این خاندان نقش بسزایى دارد، دقایقى كه بسیارى از روى بغض و كینه آن را ندیده گرفته‏اند.

*المدخل

«المدخل« كتابى است آموزشى و به انگیزه فراگیرى لغت و زبان عربى به ویژه مكالمه و محاوره نگاشته شده است.

این اثر در پنج جزء و دو نمط، سامان یافته كه نمط اول شامل سه جزء است و خواننده را گام‏به‏گام طى چند فصل به پیش مى‏برد.

نمط دوم شامل دو جزء آخر است تحت عنوان «قطعه‏هایى برگزیده« كه با ذكر قطعات نثر و شعر و با قلم‏هاى گوناگون سعى شده كه دانش‏پژوهان را با روش‏هاى گوناگون آشنا ساخته تا زمینه پیش‏رفت و نیز بهره‏مندى از مضامین مطالب ذكر شده براى‏شان فراهم شود.

در واقع این كتاب دو هدف را پى‏گیرى مى‏كند:  1. آموزش زبان عربى به ویژه زبان مكالمه؛  2. بهره‏مندى از مضامین مطالب طرح شده.

*آشنایی با اسوه ها

آشنایى با شخصیت و زندگى اسوه‏هاى مكتبى، چراغ راه نسل امروز و الگوى ایمان و عمل است. آنان همچون قله‏هایى در پهنه تاریخ، سرفراز ایستاده‏اند و انسانها را به پیمودن این راه فرا مى‏خوانند. در این مجموعه، با زندگى و چهره فروزان این ده الگو و اسوه آشنا مى‏شوید:

سلمان فارسى، بلال، عمار یاسر، حبیب بن مظاهر، عبداللَّه بن مسعود، حمزه سیدالشهداء، حجربن عدى، مسلم بن عقیل، میثم تمار، عباس بن على(ع).

*نگاهی به سیره آموزشی حضرت زهرا(س)

رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) تزکیه و تعلیم مردم بود. این مهم با «آموزش» صورت می‏گرفت؛ آموزش‏هایی که توأم با ظرافت و نکته‏بینی‏های دقیق بود. بررسی این سیرة آموزشی رسول خدا(ص) ضرورتی است که برای همگان، درس‏آموز و برکت‏خیز است.

کتاب حاضر با درک این ضرورت، در سه بخش این مهم را کاویده است:

احیا و برآوردنِ یک امت؛ دانش و آموزش در مکتب پیامبر نور(ص)؛ تنوع شیوه‏های آموزشی.

*برخورد ائمه با مدعیان مهدویت

امامت و مهدویت پس از شناخت توحید و رسالت، از ضروری‏ترین مباحث علمی و اعتقادی است؛ آثار تاریخی و پژوهش‏های اندیشمندان محقق گواه است که مهدویت و انتظار مصلح، از مشترکات همه ادیان توحیدی است و همه منتظراند تا روزی مصلح واقعی و فریادرس انسان‏های ستمدیده ظهور کرده، ظلم و بیداد را به عدل و داد تبدیل نماید؛ از این‏رو، فرصت‏طلبان و مدعیان دروغین مهدویت ـ که زمینة مساعدی برای تحقق اهداف نامشروع خود می‏دیدند ـ از عقاید پاک مردم سوء‏استفاده نموده، خود را «مهدی موعود» نامیده‏اند و عده‏ای ساده‏لوح نیز به آن‏ها گرویده، پاسخ مثبت داده‏اند.

این کتاب، برخورد ائمه اطهار(ع) با مدعیان مهدویت و آسیب‏هایی را که دامن‏گیر منتظران آن حضرت شده، بررسی کرده است.

 

 


 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha