جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 339622
۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
ناتوی فرهنگی

حوزه/ شصت و هفتمین شماره ماهنامه قرآنی «نسیم وحی» ویژه خانواده ها، با مطالب خواندنی و متنوع انتشار یافت.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، شصت و هفتمین  شماره ماهنامه قرآنی حاوی عناوین و مطالب ارزنده‌ای چون «ناتوی فرهنگی چیست؟ »، «علامه طباطبایی درصحنه علم و عمل »، «حماسه و عرفان در حادثه عظیم کربلا»،« نگاهی به فیلم چ»  و «شکر خدا را که در پناه حسینیم »  می باشد.

در این ماهنامه قرآنی، بخشهای متنوع وجذابی از موضوعاتی چون با عالما ن وارسته، تفسیرآیات در آینه روایات، نماز تکیه گاه روح ،نوشته استاد جواد محدثی، نگاهی تحلیلی به فیلم(چ) در مورد زندگی  شهید مصطفی چمران در پاوه به کا رگردانی ابراهیم حاتمی کیا و  سبک زندگی با عنوان لزوم کسب حلال و فضیلت آن که داری مواردی چون شرائط کسب حلال، آثار کسب حلال و برخی در آمدهای ناپسند می باشد، گنجانده شده است

خدمت خالصانه

در این بخش به کلامی از حضرت  آیت الله جواد ی آملی در رابطه با خدمت خالصانه نیزاشاره شده   حدید پنج بخش دارد.

* شکر خدا را که در پناه حسینیم          

نویسنده در این ماهنامه مباحث اخلاقی آیت الله احمد مجتهد تهرانی رانیز بیان کرده است تا با افزودن این مباحث به غنای کار و محتوایی ماهنامه، زیبایی و جذابیت دوچندان ببخشد.  در این بخش مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی به فضیلت گریه و ثوآب آن در مظلومیت امام حسین (ع) اشاره می کند که همه انسانها حتی  بزرگان دین مانند مراجع عظام تقلید در همه حال وابسته به خاندان عصمت و طهارت(ع) هستند و در جلساتی که برای مظلومیت حضرت برگزار می شد تا صدای روضه بلند می شد این بزگواران هم صدای گریه شان نیزبلند می شدزیرمی دانستند که گریه برحضرت حسین بن علی (ع) درمان و شِفای هر دردی است .

 *سلوک باران

دربخش سلوک باران ،مطلبی از حجت الاسلام محمد رضا رنجبر درمورد سلوک باران که دارای موضوعات  و تمثیلاتی از ماهی، عیار طلا، مسجد شجره، ذغال خاموش و ستارها می باشد ذکر شده است.

 *مسلک و مرام علما

درقسمت سیره خوبان بریده هایی از برخوردها و رفتارهای علما و عرفا درموقعیت های مختلف آورده شده است که به برخی از آنها اشاره می شود.

*اخلاص حاج شیخ عباس قمی

« مرحوم حاج شیخ عباس قمی، به در خواست گروهی از مومنان در مسجد گوهر شاد مشهد اقامه نمازجماعت می نمود. یک روز پس از اقامه نماز ظهر، از خواندن نماز عصر خو دداری کردو به اطرافیان خود گفت: من نمی توانم نماز عصر را بخوانم و از مسجد خارج شد و نماز عصر را تا آخر ماه مبارک تعطیل کرد. وقتی که از او علت را پرسیدند، گفت: در رکعت چهارم بودم که صدایی را از دور شنیدم که می گفت: «یا الله ان الله مع الصابرین» و می خواست اقتدا کند. من خوشحال شدم که این قدر مأموم زیاد است که صدا از دور می آید. پس فهمیدم که من شایسته امامت نیستم، چون از شرائط امام جماعت، نداشتن عجب است که عامل و ریشه ریا می باشد»

*بزرگواری شیخ

« یکی از علما خدمت، شیخ انصاری رفت و برای یک سید بزرگوار که از علمای بزرگ بود درخواست کمک مالی کرد. شیخ فرمود: « الان پولی ندارم و فقط مبلغی به عنوان نماز و روزه استیجاری موجود است».

 وی گفت: آن سیدی وبزرگوار عفیف النفس است و اهتمام زیادی به درس و مطالعه دارد و نمی تواند عبادت استیجاری داشته باشد.

 شیخ پس از اندکی تأمل گفت:« من خودم نماز و روزه نیابتی را به جای می آورم . این پول را بگیر و به آن سید بپرداز .» 

  همچنین در این ماهنامه  استفتائات 8 مرجع  تقلید در ارتباط با طهارت و نجاست، خمس، حضور زن و مرد نامحرم در جای خلوت و همچنین  موضوعاتی مانند ناتوی فرهنگی و بالهای  سیر و سلوک  از بزرگانی چون رجب علی خیاط، علامه حسن زاده آملی، آیت الله بهجت و ملامحمد تقی مجلی نیز گنجانده شده است.

 در این شماره نوسینده سعی کرده است آخر ماهنامه را با موضوعی از سلسه مباحث تفسیری از رهبر معظم انقلاب در باره سوره بقره به پایان  برساند.

ماهنامه قرآنی نسیم وحی با صاحب امتیازی جامعه القرآن الکریم  سید محمد مهدی طباطبایی   و مدیرمسئولی دکتر محمد اسعدی منتشر می شود،  علاقه مندان می توانند برای تهیه این نشریه به نشانی:قم، خیابان صفائیه (شهدا)،  ک 15  ساختمان مؤسسه جامعه القرآن الکریم ماهنامه نسیم وحی  مراجعه کرده یا با تلفن37838170  -025  داخلی 204      تماس حاصل نمایند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha