شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سبحانی درس

حوزه / این مرجع تقلید گفتند: تکفیر جمعی محال است، بلکه باید تکفیر فردی باشد و در محکمه عادل و آگاه نسبت به حدود شرعی، کفر کسی ثابت شود، بنابراین تکفیر جمعی در اسلام نیست، نمی‌توانیم جمعی شامل 10 میلیون و 100 میلیون نفر را کافر بنامیم.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»؛ حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی امروز در پایان درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) اظهار داشتند: «لَا تُخبِرْ بِما لَم تُحِطْ بِهِ عِلماً » اگر کسی از چیزی خبر و علمی به آن ندارد نباید اظهارنظر کند.

ایشان با بیان این که هم اکنون مذاهب ساختگی زیادی ایجاد شده است افزودند: ریشه این همه  مذهب و عقاید فاسد که ساخته شده‌اند در این هست که افرادی وارد این مسائل شدند که احاطه کامل بر موضوعات دینی نداشتند.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه تاکید کردند: ریشه‌های مذاهب و عقاید فاسد به افرادی برمی‌گردد که توانمند و آگاه نبودند و بر مسند کار قرار گرفتند و این همه فرقه‌ها را ایجاد کرده اند که  هیچ گونه اطلاعی از آن ندارند .

این مرجع تقلیدبا بیان اینکه عنوان این فرقه ها را بلا و یا سونامی باید گذاشت گفتند: اکنون بلایی که به جان کشورهای اسلامی افتاده، بالاتر از سونامی است زیرا جمعیتی هستند که می‌خواهند حکومت اسلامی ایجاد کنند و به دوران خلافت  بازگردند، ولی سوال اینجاست که چه قدر معلومات و اطلاعات از قرآن و سنت دارند؟ در واقع هیچ اطلاع و آگاهی ندارند .

ایشان با اشاره به جنگ‌های پیامبر اکرم(ص) تصریح کردند: رسول خدا(ص) پس از تبلیغ، گفت‌وگو و بیان، به جنگ می‌پرداختند و در تمام جنگ‌های پیامبر از طرفین 800 نفر کشته شدند، ولی بسیاری از مردم دنیا مسلمان شدند.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشتند: این امر در صورتی است که تکفیری ها در یک حمله 800 نفر را می‌کشند، بنابراین از کتاب و سنت آگاهی نداشته و حد ایمان و کفر را نمی‌دانند.

منطق داعش، منطق کفار بت‌پرست است

ایشان خاطرنشان کردند: آنها بیان می‌‌کنند، یا باید وارد ملت و مذهب ما شوید یا سنگسار خواهید شد، منطق آنها همان منطق کفار بت‌پرست است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کردند: تکفیر جمعی محال است، بلکه باید تکفیر فردی باشد و در محکمه عادل و آگاه نسبت به حدود شرعی، کفر کسی ثابت شود، بنابراین تکفیر جمعی در اسلام نیست، نمی‌توانیم جمعی شامل 10 میلیون و 100 میلیون نفر را کافر بنامیم.

این مرجع تقلید  با بیان این که باید سونامی و فتنه تکفیر برچیده شود،خاطرنشان کردند:ریشه تکفیر مدارسی در کشرهای عربی خلیج فارس و پاکستان است مادامی که عقاید محمدبن عبدالوهاب در آنها تدریس می‌شود این جریان ادامه دارد.

انتهای پیام16/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha