سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
قرائتی

حوزه / رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: بسیاری از پژوهش هایی که امروز به اسم تولید مقالات و تولیدعلم از آن یاد می شود، نه علم است و نه پژوهش، بلکه صرف مال و هزینه و عمر است، بدون آنکه حاصلی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران نخبه استان قم در دانشگاه قم با اشاره به انواع دانش گفت: علم در اسلام به سه نوع مفید، غیر مفید ومضر تقسیم شده است که اسلام طرفدار علم مفید است.

وی افزود: علما و مفسرین بزرگ، علم مفید را مراد خداوند از علم در قرآن ذکر کرده اند و همان علمی است که پیامبر اکرم (ص)به آن امر شد و حضرت موسی برای یافتن آن در بیابان ها روانه شد تا حضرت خضر را یاری کند.

این  استاد تفسیر قرآن اظهارکرد: علم از پژوهش حاصل می شود و حاصل پژوهش مفید، علم مفید است؛ علم مفید نیز یک شاخصه مهم دارد که همان نفع دنیا و آخرت برای فرد و جامعه است.

از پژوهش های بی فایده پرهیز شود

وی افزود: بسیاری از پژوهش هایی که امروز به اسم تولیدمقالات و تولیدعلم از آن یاد می شود نه علم است و نه پژوهش بلکه صرف مال و هزینه و عمر است بدون آنکه حاصلی داشته باشد و تازه مضر هم نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اظهارکرد: بارها مشاهده کرده ام درباره اینکه تعداد اصحاب کهف چند نفر بوده است پژوهش شده است و حال اینکه نتیجه و ثمره آن چه سودی برای مردم و جامعه و خود فرد دارد؟ حقیقت آن است که پژوهش باید ناظر به آن درسی است که از این اصحاب باید بگیریم نه صرف اعداد آنها.

وی گفت: به عنوان مثال پژوهش در خصوص تعداد اصحاب کهف پژوهش بی فایده است، ولی پژوهش در رابطه با درس های حضور اصحاب کهف در غار یک پژوهش مفید است که یکی از درس های آن این است که افراد متدین در یک جامعه ضد دینی باید در یک مکان جمع شوند و در کنار هم زندگی کنند تا با وجود هم قوت قلب گرفته و مشکلات خود را حل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اظهارکرد: هنری که اسلام به ما آموخته است هنر استفاده از وقت و عمر است؛ هنری که ما از آن استفاده نمی کنیم و به همین خاطر است که کارها و بناها و ساختمان های ما کم کاربرد است.

وی گفت: نظام مهندسی در اسلام بالاترین ایده‌ها را دارد و به ما دستور داده است که خانه ها را به شکلی بسازیم که بهترین کاربری را داشته باشد و اتلاف انرژی درآن وجود نداشته باشد و بیشترین عمر را بکند در حالی که عمر ساختمان های امروز ما 30سال بیشتر نیست و بیشترین هدر رفت انرژی و سرمایه را دارد و این خوشایند اسلام نیست.

سرمایه و وقت به بدترین شکل به هراج گذاشته می شود

رئیس ستاد اقامه نماز کشوریادآورشد: امروزه سرمایه و وقت ما به بدترین شکل به هراج گذاشته می شود و میلیاردها تومان درکشور ما صرف خرید تخم چمنی می شود که غیر از اتلاف سرمایه و آب فراوان هیچ خاصیتی ندارد در حالی که اسلام به ما دستور داده از این آب و زمین برای تولید بیشترین اکسیژن و خوراکی و زیبایی های بصری استفاده کنیم و این کار را نمی کنیم.

این معلم قرآن با اشاره به توصیه مهم مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به شاگردانشان گفت: ایشان فرمودند که از علمی که به درد جامعه نمی خورد خودداری کنید و به دنبال علمی برود که به درد فرد و جامعه می خورد؛نباید به امروز و داشته های امروز قانع شویم و باید هر روز به سوی رشد و کمال حرکت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز کرد: خداوند به شکلی ما را خلق کرده است که همه ما برای خود یک نابغه هستیم منتها مشکل ما این است که به دنبال پیدا کردن این ظرفیت ها در خودمان نرفتیم ودیگران با استعداد کم در بسیاری از امور در یک رشته ای که استعداد داشتند دنیا را متحیر کردند.

حوزه الگویی برای دانشگاه است

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که در اسلام چیزی به نام فراغت از تحصیل وجود ندارد گفت: حوزه های علمیه در محیطی بسیار کوچک و با بودجه ای بسیار کمتر از دانشگاه ها توانستند شهید مطهری ها و امام راحل ها و آیات عظام بی شماری را به جهان بشریت تقدیم کنند و این مساله درسی است برای دانشگاه ها که از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنند.

ازدواج دبیرستانی جایگزین ازدواج دانشجویی در کشور شود

وی با ذکر این مطلب که ازدواج دبیرستانی باید جایگزین بحث ازدواج دانشجویی در کشور شود، اظهارکرد: امروزه جامعه ما با مفاسد بسیاری درگیر شده که یکی از دلایل مهم آن بالارفتن سن ازدواج و مشکلات عدیده پس از آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha