دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حوزه خواهران

حوزه/ مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران از راه‌اندازی 441 تشکل پژوهشی در واحدهای حوزوی سراسر کشور خبر داد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»، به نقل از روابط عمومی حوزه‌ خواهران، سیدحسین اسحاقی به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به اینکه در استان‌های مختلف شوراهای علمی پژوهشی استانی با هدف بررسی برنامه های پژوهشی و طرح‌های مطالعاتی و همچنین هماهنگی بین فعالیت‌های پژوهشی و فراهم آوردن زمینه‌های اجرایی آنها تشکیل شده است، افزود: محصول این تلاش‌ها، افتتاح 28  شورای علمی- پژوهشی در استان‌ها و برپایی 267 جلسه کارشناسی بوده است. نتیجه آن جلسات، عملیاتی نمودن 854 مصوبه به شمار می‌رود که توانسته است تا حدودی امور پژوهشی و تحقیقی را در استان ها تسهیل نماید.

وی با بیان اینکه برنامه‌های شوراهای علمی پژوهشی در دو حوزه درون‌سازمانی و برون‌سازمانی قابل بررسی است، ادامه داد:‌ هماهنگی فعالیت‌ها، شناسایی ظرفیت‌ها، تقویت انگیزه‌ها، ارتقای مهارت‌ها و تشکیل تشکل‌ها، پنج حوزه‌ای است که در هر استان به تناسب زمان افتتاح، فعالیت‌هایی در آن صورت گرفته است.

مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: در حوزه تشکل‌های پژوهشی به عنوان فعالیتی که تقریبا تمام استان‌ها در انجام آن به موفقیت نسبی رسیده‌اند، هم اینک حدود 441 تشکل پژوهشی در سه محور کانون، انجمن و هسته تشکیل شده است. در حوزه برون سازمانی نیز توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی با برخی مراکز پژوهشی منعقد شده است که برخی از آن ها به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مشترک و طرح‌های مشترک پژوهشی انجامیده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه بهبود وضعیت کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه خواهران انجام شده است، گفت: در کتابخانه‌ها، امسال دو عرصه تجهیز کتابخانه و مدیریت راهبردی کتابخانه‌های سراسر کشور تفکیک شده و درباره هر یک از این ساحت­ها، تدابیری خاص اندیشیده شده است. در این راستا به منظور تقویت کتابخانه‌های تخصصی و عمومی، تهیه فهرست استاندارد برای این کتابخانه‌ها در دست اقدام است.

اسحاقی یادآور شد: برای همسویی با نیازها می­توان با اساتید و طلاب فرهیخته رایزنی نمود و کتاب‌های همسو با نیازهای کتابخانه‌های تخصصی را تدارک دید.

وی تشکیل کتابخانه دیجیتال و دیجیتالی کردن پایان‌نامه‌ها و تحقیقات پایانی را از دیگر فعالیت­های مدیریت کتابخانه‌ها دانست و افزود: طراحی سامانه یکپارچه­سازی تمامی کتابخانه­های واحدهای آموزشی – تربیتی حوزوی در قالب وب از دیگر اقدامات در دست انجام است.

وی فهرست‌نویسی متمرکز، ابلاغ آیین‌نامه­های استاندارد کتابخانه‌ای، تیپ‌بندی کتابخانه‌ها، برنامه‌ریزی برای تربیت مربی و آموزش کتابداران، به روز نمودن نرم افزار کاوش در 70 مدرسه طی سال گذشته، تهیه نرم‌افزار به‌روز «کتاب شناسی ملی» برای مدارس متقاضی، برگزاری 110 نمایشگاه کتاب در سراسر کشور -از هفته کتاب تا هفته پژوهش- با همکاری نشر هاجر و ارائه مشاوره‌های کارشناسی به کتابداران را از دیگر فعالیت­های مدیریت کتابخانه­ها دانست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha