دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام زمان (عج)

سخنران مسجدمقدس جمکران گفت: در طول تاریخ جنایات و کشتار زیادی علیه شیعیان شده است به گونه ای که دشمنان در صدد ریشه کن کردن شیعه بوده‌اند، اما شیعه به برکت وجود امام زمان(عج) همیشه سربلند و سرافراز بوده و خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام سید احمد میردامادیان شب گذشته در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران، ضمن تبریک آغاز هفته وحدت و میلاد حضرت رسول(ص) اظهارداشت: حضرت مهدی(عج) امامی رئوف و مهربان و تجّلی وجود پیامبرخاتم(ص) است.

این محقق وپژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این که ظهور امام عصر(عج) در واقع پایان دادن به ظلمت و سیاهی است، افزود: در دوران ظهور همه سرزمین ها پر از جور و ستم شده و سیاهی همه جا را فرا می گیرد و ظهور حضرت (عج) همانند تابیدن نور در تاریکی است.

حجت الاسلام میردامادیان گفت: این نور آن قدر شدید و تابنده است که مردم این کره خاکی دیگر نیازی به ماه و خورشید ندارند و حتی قلوب آنان نورانی می شود.

سخنران مراسم به برخی از آیات قرآن در خصوص حضرت مهدی (عج) اشاره کرد و بیان داشت: از دو دسته آیات قرآن می توان بر وجود حضرت ولی عصر(عج) و ظهور آن حضرت استفاده کرد که شامل " آياتی كه ضرورت وجود حجت الهی را در زمين بيان می كنند" و " آياتی كه بشارت به حكومت صالحان و مومنان بر روی زمين می دهد".

وی ادامه داد: از نظر قرآن كريم، در طول تاريخ زندگی بشر، هيچ گاه زمين از حجت خدا خالی نبوده و خداوند برای هر امتی فردی مناسب را برگزيده تا انسان ها را در راه رسيدن به كمال مطلوب رهنمون باشند؛ چنان كه خداوند سبحان فرمود: «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (به درستي كه تو بيم دهنده اي و براي هر جامعه راهنمايي هست. رعد/7)

حجت الاسلام میردامادیان بیان داشت: پس همواره يک بيم دهنده و هدايتگر در جوامع انسانی حضور دارد كه از جانب خدا برگزيده شده است. امام صادق(ع) در تفسير آيه ياد شده فرمود: «در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد كه مردم را به آنچه رسول الله آورده (دين اسلام) هدايت مي كند». («و في كل زمان امام منا يهديهم الي ما جاء به رسول الله (ص) » (مجلسي، بحارالانوار، ج 23 ، ص 5)

وی گفت: از مجموع اين آيه و روايت، ضرورت وجود حجت الهی به عنوان هدايت گر در هر عصری، به خوبی فهميده می شود.

این واعظ حوزه علمیه قم بیان داشت:  دليل ديگر بر ضرورت وجود امام معصوم در جامعه اين است كه قرآن، مبين و مفسر لازم دارد و به جز امام معصوم كسی به تمام معاني و خصوصيات آيات قرآن از محكمات و متشابهات آگاه نيست، پس به حكم عقل قطعی پس از حضرت رسول(ص)، امام معصوم(ع) لازم است.

وی اظهارداشت: امامان معصوم (ع) مايه آرامش و امنيت هستی و واسطه فيض الهی اند و نعمات و بركات خداوند متعال به واسطه آنها و به يمن حضورشان به انسان ها داده می شود، كه اگر لحظه ای بركت وجودشان نباشد، زمين اهلش را فرو مي برد.

حجت الاسلام میردامادیان تصریح کرد: اما اين كه مصداق امروزی اين امام معصوم كيست و چه هويتي دارد، ‌روايات فراوانی وارد شده كه بيان می دارند اين فرد امام مهدی(عج) فرزند امام حسن عسكری (ع) است .

وی در بخش دیگری از سخنانش به  آياتی كه بشارت به حكومت صالحان و مومنان بر روی زمين می دهد، اشاره کرد و گفت: بر اساس ده ها آيه از قرآن كريم موضوع ظهور حضرت مهدی(عج) قابل استناد است.

وی ادامه داد: تمركز غالب اين آيات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف برای بازستادن حق خود و رسيدن به قدرت و ايجاد يك حكومت واحد جهاني مبتنی بر حق، عدل و غلبه اسلام بر تمامی مكاتب و اديان است. قرآن كريم از يک سو بيان می كند اين بشارت در بعضی كتب آسمانی ديگر هم آمده است: «و همانا در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته من به ارث خواهند برد». («وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» ، انبياء /150)

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: از سوی ديگر اين بشارت را به اراده خداوند استناد می دهد: «و خواستيم بر مستضعفان روی زمين منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان گردانيم»(قصص/5) اين آيات بشارت به ظهور می دهند كه در تفسير آنها روايات زيادی وجود دارد.

حجت الاسلام میردامادیان در پایان بر نزدیکی قلوب مومنین در رفتار و گفتار تاکید کرد و گفت: شیعیان باید نه تنها در گفتار بلکه در عمل انتظار فرج حضرت حجت(عج) را داشته باشند و دعای تعجیل حضرت را مکرر قرائت کنند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha