جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
اتحادیه مبلغان الازهر

حوزه/ ما نیازی به تجدید نداریم بلکه نیازمند بازگشت به اصل ثابت، وزین و معتدل دین هستیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شماری از کارشناسان دینی مصری درباره ابزارهای عملی تجدید گفتمان دینی، نظرات مختلف خود را مطرح کردند.

در ابتدای این نشست، شیخ محمد عثمان البسطویسی، رییس اتحادیه مبلغان  و ائمه جماعت گفت: وزارت اوقاف اولین مسؤول تجدید گفتمان دینی است و خاطرنشان کرد که اتحادیه مبلغان طرحی را برای تجدید گفتمان دینی به وزیر اوقاف ارائه کرده و اجرای آن بستگی به تصمیم وزیر دارد.

شیخ محمد عثمان رییس اتحادیه مبلغان در گفتگو با الیوم السابع گفت: طرح تجدید گفتمان دینی به دنبال تجدید از منظر قرآن و سنت، برقراری ارتباط میان قرآن و سنت و واقعیت های متغیر جامعه و همچنین همراهی دین با پیشرفت های تکنولوژی و ارتباطات اجتماعی، روابط جوانان و پاسخ گویی به شبهات جوانان در مورد الحاد و قرآن کریم می باشد.

دکتر صلاح الجعفراوی مشاور رسانه ای سازمان اسلامی، تربیتی و فرهنگی آیسیسکو تاکید کرد: ما نیازی به تجدید نداریم، بلکه نیازمند بازگشت به اصل ثابت، وزین و معتدل دین هستیم، چون برداشت برخی این است که تجدید به معنای تغییر می‌باشد در حالی که حقیقت این است که اصل دین به خاطر برخی تفسیرها دچار انحرافاتی شده است.

الجعفراوی مشاور رسانه ای آیسیسکو افزود: ما برای همدردی با هموطنان مسلمانی که به غرب و جهان جدید مهاجرت می کنند و همچنین برای مسلمانان غربی نیازمند فقه زندگی در غرب هستیم تا بتوانیم مشکلات آنها را حل کنیم و مؤسسات دینی مصر، عربستان و سازمان همکاری اسلامی، مسؤول برقراری این گفتمان جدید دینی هستند.

وی افزود: شیخ الازهر نیز تلاش هایی در این زمینه انجام داده که به خاطر مسؤولیت ایشان در این زمینه است.

از سوی دیگر شیخ سید عبود وکیل وزارت اوقاف و رییس اداره مرکزی امور مساجد و قرآن تاکید کرد که تجدید گفتمان دینی فقط در اختیار این وزارتخانه نیست، بلکه ائمه جماعت و مبلغان نیز باید به این نتیجه برسند که آنها نیز باید در زمینه بازخوانی و تصحیح گفتمان دینی خود مبتنی بر متون قرآنی و احادیث نبوی تلاش کنند.

از سوی دیگر عبدالغنی هندی مسؤول هماهنگی جنبش استقلال الازهر خواستار مشخص شدن و مراجعه به کتاب‌هایی شد که در ده سال اخیر منتشر شده اند تا الازهر به بررسی آنها پرداخته و نویسندگان کتاب‌ها و مطالب افراطی در دهه اخیر شناسایی شوند. وی همچنین خواستار بازنگری در مؤسسه دینی مصر شد و گفت: برخی افراد وابسته به جریان های افراطی در راس این مؤسسه قرار دارند که به آن ضربه زده اند و از این نهاد برای اهداف گروهی خود استفاده کرده اند به طوری که در پنجاه سال اخیر نهاد دینی مصر را با بحران های متعددی مواجه ساخته اند.

عبدالغنی هندی افزود: یکی از اموری که باید مورد بازنگری واقع شود، شیوه مدیریت وزارت اوقاف مصر است؛ چرا که به نظر می رسد برخی از این وزارتخانه سوء استفاده می کنند در حالی که باید افراد شایسته زمام این وزارتخانه را به دست گیرند و از سوی دیگر این وزارتخانه به جای اینکه نهادی مستقل باشد باید زیر نظر الازهر قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha