جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله جنتی

دبیر شورای نگهبان گفت: چرا علمای جهان اسلام سکوت کرده اند و چرا وحدت اسلامی را مطرح نمی کنند؛ البته علمای بسیاری به دنبال وحدت عمیق اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله جنتی امروز در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی اظهارداشت: طلاب حاضر در المصطفی باید بدانند که نگاهشان به این حوزه، همچون یک دانشگاه نباشد.

وی افزود: در حوزه علمیه، ایمان، معرفت و اخلاق از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است؛ این حوزه صرفا‌ آموزشی نیست.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: طلاب باید در این رابطه به دنبال آن باشند که نخست، هدف خود را از حضور در این حوزه مشخص کنند؛ چرا که  حوزه محلی، برای تربیت اخلاق، تهذیب نفس و رسیدن به جایگاه معنوی متعالی مورد نظر اسلام است.

آیت الله جنتی یادآورشد: امام راحل پس از ائمه معصومین(ع) در تاریخ اسلام، همانند  نداشته است و هیچ کدام از علما قابل قیاس با امام(ره)  نیستند؛  البته منکر بزرگی و جلال علمای اسلامی نیستیم؛  ولی امام(ره)  کاری کردند که تشیع را در سراسر جهان به یک پایگاه عظیم تبدیل شد.

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: یکی از وظایف طلاب خارجی در ایران، مطالعه آثار امام(ره) و بزرگان حوزه از جمله شهید مطهری و... است.

مساله تکفیر سیاسی است

امام جمعه موقت تهران اظهارکرد: مساله تکفیر، مساله روز ماست که قطعا مسئله دینی و مذهبی نیست و صددرصد سیاسی است که در اینجا باید این جریان را بازشناسی کنیم.

وی گفت:  در ابتدای اسلام، خوارج ظهور کردند، مردم بی گناه را به جرم های واهی می کشتند؛ پس از این جریان به دلیل تکثر مذاهب و فرق اسلامی و فتاوای مختلف از علمای اسلام، چهار مذهب اهل تسنن به شکل رسمی دنبال شد و پس از این جریان عده ای به فکر افتادند که چرا این مذاهب را باید داشته باشیم و به همین خاطر باید به سلف صالح برگردیم.

آیت الله جنتی یادآورشد: سلفی گری نیز به اشکال مختلف در جامعه اسلام ریشه دواند که در این عصر افرادی مثل حسن البنا سلفی معتدل بودند که عده دیگر سلفی تند رو  و افراطی بودند که آنها نه تنها معتقد بودند که تنها ما حق هستیم، بلکه دیگران را نیز تکفیر می کردند.

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: این تفکرات در افغانستان اوج گرفت ودر عراق نیز شدت گرفت و از انشعابات آنها گروه هایی مثل داعش تشکیل شد؛ ابوبکر البغدادی نیز به عنوان رئیس این گروه خود را خلیفه همه عالم معرفی کرد.

امام جمعه موقت تهران اظهارکرد: آنها دو دشمن غریب و بعید را برای خود مشخص کردند که دشمن اصلی مسلمانان و شیعیان هستند و دوم، آمریکا و مستکبران عالم است و به همین خاطر با بدتر ترین خشونت هامسلمانان را به قتل می رسانند.

*داعش افکار جهانیان را از اسرائیل منحرف کرد

آیت الله جنتی یادآورشد: اسلام حقیقی دین محبت است، ولی با شرک و ظلم مقابله می کند؛ اسلام دین« اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است ولی این داعشی ها دقیقا برعکس آن عمل کرده و افکار را از اسرائیل منحرف کرده و جنگ را به داخل محیط اسلامی وارد کرده اند.

رئیس شورای نگهبان خاطرنشان کرد: موج انقلاب اسلامی در حال جهانی شدن بود که دشمنان به این فکر افتادند این اسلام خواهی را به اسلام ستیزی تبدیل کنند؛ امروزه کرسی های اسلام شناسی در غرب زیر نظر صهیونیست هاست.

امام جمعه موقت تهران اظهارکرد: آنها با این حربه همه نیروهای اسلامی را که باید در مقابل اسرائیل و آمریکا بجنگد را به خود مشغول کرده اند تا جنایات خود را علیه مسلمانان دنبال کنند.

اسلام گریزی و اسلام هراسی نتیجه اقدامات تکفیری ها

وی گفت: اسلام گریزی و اسلام هراسی نتیجه این اقدامات تکفیری است که حمایت آنها نیز از جانب غربی هاست؛ این سرمایه عظیم از سوی این کشورها به سوی تکفیری ها سرازیر شده است.

آیت الله جنتی یادآورشد: قطعا خطر تکفیری ها روزی دامن همه کشورهای غربی و حتی به ظاهر اسلامی که تکفیری ها را پر و بال داد را خواهد گرفت.

دبیر  شورای نگهبان خاطرنشان کرد: چرا علمای جهان اسلام سکوت کرده اند و چرا وحدت اسلامی را مطرح نمی کنند؛ البته نباید در این زمینه همه علما را در این لیست قرارداد زیرا علمای بسیاری هستند که به دنبال وحدت عمیق اسلامی می باشند.

امام جمعه موقت تهران اظهارکرد: نباید اجازه دهیم که جوانانی که می توانند در بیداری اسلامی نقش آفرین باشند در دام این گروه ها بیافتند و این مسئولیت بر عهده علماست؛ اگر دست این افراد از علما کوتاه نمی شد امروز داعشی وجود نداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha