شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نعمت الهی - قزوین

حوزه/ این که فردی نماز می خواند، ولی کارهایی همچون دروغ گویی، غیبت، کلاهبرداری و ... را انجام می دهد، نشان دهنده این است که ظاهر فرهنگ دینی رعایت می شود، اما تربیت دینی کم رنگ است و این نوع تربیت باید در جامعه شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام علی نعمت الهی، امروز در مراسم اختتامیه "سومین جشنواره استانی دین در رسانه های محلی" که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، گفت: ارتباطات یکی از موضوعات مهم در دنیای مدرن است که ریشه در تاریخ بشریت دارد. از روزی که بشر پا به عرصه وجود گذاشته این ارتباط به شکل های درون فردی تا برون فردی وجود داشته و روز به روز هم گسترده شده و امروز به شکل جهانی مطرح است.

وی افزود: ارتباطات دارای رابطه عمیق با فرهنگ است؛ به گونه ای که امروز این دو کلمه همیشه همراه هم به کار برده می شود که این امر نشان دهنده اهمیت ارتباط دو مقوله فرهنگ و ارتباطات است.

 این مسئول فرهنگی با اشاره به وضعیت رسانه ها در غرب، اظهار کرد: کشورهای غربی در بحث ارتباطات هم  از نظر شکلی و هم از جنبه نظریه پردازی کارهای علمی و گسترده ای انجام داده اند و می توان اذعان کرد که فعالیت آنها علمی تر است.

حجت الاسلام نعمت الهی خاطرنشان کرد: این فعالیت ها و وضیعت ما نسبت به غربی ها نباید ما را دچار خودباختگی و یاس کند، چرا که بزرگترین نظریه پردازان غربی کسانی هستند که روزگاری در شرق عالم و سرزمین های اسلامی به مطالعه و تحقیق پرداخته اند و نظریه پردازی های امروز حاصل تحقیقات آنان در جوامع شرقی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین  با اشاره به رهیافت های موثر در حوزه رسانه، بیان کرد: به طور کلی در عالم ارتباطات سه رهیافت ساختارگرایانه، رفتارگرایانه و فرهنگی وجود دارد و تمام فعالیت ها در حوزه ارتباطات و رسانه در پرتو این سه مولفه با موضوعات مختلف انجام می شود.

وی افزود: امروز ما در شرایطی هستیم که باید متوجه باشیم فرآیند ارتباط گیری با آحاد جامعه بر اساس مدل های مختلف، ما را در شرایط خاص قرار داده که باید جایگاه دین در این ارتباط را مورد توجه قرار دهیم.

 این مسئول فرهنگی ادامه داد: دین  مجموعه ای  از آداب، سنن و ارزش های آسمانی است که توسط خالق هستی به عنوان هدیه فرستاده شده و در فرایند ارتباط درونی نفش مهمی را ایفا می کند.

حجت الاسلام نعمت الهی با بیان اینکه همه آموزه های دینی به ارتباط درونی درست فرد با خود ختم می شود، عنوان کرد: ارتباطات درونی با خود مهمترین بخش ارتباطات در جامعه است که باید به نحو شایسته انجام گیرد. در این فرایند هم باید انسان شناسی دینی و هم  انسان شناسی شناخت داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به و جود نمادهای دینی در جامعه و عدم کارکرد درست این نمادها در اجتماع، بیان است: در جامعه امروزی و در بین افراد دارای فرهنگی دینی هستیم و نمادهای مختلف فرهنگی در جامعه وجود دارد، اما در برخی زمینه ها مشاهده می کنیم که علی رغم وجود این نمادها، در بخش فرهنگ دینی و اجتماعی دچار کمبود و مشکل هستیم.

وی اضافه کرد: این که فردی نماز می خواند، ولی کارهایی همچون دروغ گویی، غیبت، کلاهبرداری و ... را انجام می دهد، نشان دهنده این است که ظاهر فرهنگ دینی رعایت می شود، اما  تربیت دینی کم رنگ است و این نوع تربیت باید در جامعه شکل گیرد.

حجت الاسلام نعمت الهی، تولید پیام و محتوا و  انتقال پیام را دو بخش اصلی رسانه ها عنوان کرد و گفت: در عالم رسانه دو مقوله تولید محتوا و انتقال آن مهم ترین بخش کار رسانه های است که در این میان کد زدایی و کد افزایی نقش اصلی را در انتقال پیام دارد و رسانه های غربی هم با این شیوه بسیار آشنا بوده و به بهترین وجه هم استفاده می کنند.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: غربی ها در فضای رسانه ای مدیریت ادراکات، احساسات، تحریکات و تصمیمات را مرحله به مرحله انجام می دهند، ولی متاسفانه ما در این بخش موفق عمل نکرده ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: بعد از تولید پیام باید این پیام به درستی منتقل شود، ولی امروزه کج فهمی مهمترین و اساسی ترین آسیب در انتقال مفاهیم در جامعه دینی است و رسانه ها تا جایی که می توانند باید به این مقوله بپردازند.

وی افزود: این مسئولیت، وظیفه سنگینی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد، بلکه باید گام های اساسی و موثر برداریم که جشنواره دین در رسانه های محلی مقدمه ای برای این وظیفه است.

این فعال فرهنگی همچنین با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره دین در رسانه های محلی، گفت:  این جشنواره بهانه ای است تا اهالی رسانه را متوجه این ظرفیت دینی کنیم و در زمانی که نسل جوان جامعه با انبوهی از شبهات مواجه است از رسانه های برای پاسخ گویی و هدایت آنها استفاده نماییم.

وی افزود: امسال، سومین سال برگزاری جشنواره دین در رسانه های محلی است و این انتظار وجود دارد که استقبال آن قدر افزایش یابد که این جشنواره به صورت منطقه ای برگزار شود و برای این منظور هم باید سازوکار لازم فراهم شده و حضور و مشارکت جدی صورت گیرد.

حجت الاسلام نعمت الهی تصریح کرد: باید بپذیریم دین مهمترین رسانه است و پیامبران، بزرگترین خبرنگاران عالم بودند که از عالم غیب خبر می دادند و ما هم باید فکر کنیم که چگونه از رسانه برای ترویج دین در جامعه استفاده کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha