شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مجتبی ملکی

حوزه/ آموزش وپرورش کنونی، دانش محور است و سند تحول بنیادین برای پر کردن این خلاء تدوین شده تا دانش محوری جای خود را به تربیت محوری دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، امروز در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه معصومیه بیرجند، با اشاره به ضرورت تقویت همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 13 میلیون و 600 هزار دانش آموز در مدارس مشغول تحصیل هستند  و این آمار هر سال در حال افزایش است.

*حضور60 درصدی دانش آموزان در فضای مجازی

 مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که بیش از60 درصد دانش آموزان به نوعی با فضای مجازی از جمله شبکه های اجتماعی، ماهواره، تلفن همراه و... در ارتباط هستند، افزود: سرانه اطلاعات موجود در فضای مجازی در سال 2013- 2012  میلادی به ازای هر یک نفر از انسان های روی کره زمین 8 گیگابایت بوده و پیش بینی صا حب نظران این است که در سال 2020 این سرانه به ازای هر نفر به یک ترابایت یعنی به هزار گیگابایت برسد.

*فعالیت 2 هزار سایت فارسی زبان علیه اعتقادات

وی با بیان این که بیش از 85 درصد اطلاعات موجود در فضای مجازی به زبان انگلیسی است و این مسئله یعنی غلبه فرهنگ غرب بر کاربران، ادامه داد: بیش از 2 هزار سایت و شبکه مجازی به زبان فارسی، ارزش های اسلامی نوجوانان وجوانان ما را هدف قرار داده اند و برای این کاراز همه ابزارها استفاده می کنند.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به تحقیقی که در سال 85-84  در یک مدرسه تحقیقاتی آمریکا انجام شده بود، بیان کرد: فعالان اصلی این کار پژوهشی، صهیونیست ها بودند و محتوای آن این بود که چرا همه مذاهب و مکاتب فکری وجریان های دینی در مقابل فرهنگ لیبرالیسم، سر تسلیم فرود آوردند و بحث دهکده جهانی و سلطه و سیطره فرهنگ غرب را پذیرفتند، ولی شیعه نپذیرفت.

*دو شاخصه مهم تشیع

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: آنها بعد از یک سال تحقیقات به این نتیجه رسیدند که تشیع ویژگی خاصی دارد که هیچ مذهب، مکتب و جریان فکری از آن برخوردار نیست و پشتوانه تشیع عاشورا و مهدویت است که هر دوبه هم مر تبط هستند

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که اسلام بیش از 1400سال قبل توصیه کرده در انتخاب همسر دقت کنید، چون والدین تربیت کننده فرزندان هستند، این امر نشان می دهد که اسلام برای تربیت فرزندان، حتی قبل از ازدواج هم برنامه ریزی کرده است.

*آموزش و پرورش وارداتی!

وی  در ادامه با اشاره به این که دشمن برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی دارد، ولی ما از فرصت ها آن گونه که شایسته است، استفاده نمی کنیم، ابراز داشت: آموزش وپرورش به سبک کنونی وارداتی است و در غرب پایه گذاری شده و هدف اصلی آن، توانمند سازی انسان ها برای غلبه بر طبیعت و بهره مندی از مواهب طبیعی است و کاری به مسائل تربیتی ندارد و تاکنون در این امر خوب عمل کرده است.

*حوزه وارد میدان شود

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش به چیستی و فلسفه تربیت اسلامی اشاره کرد و گفت: ما باید بدانیم اهداف، راهکار، محتوا، سیاست ها و روش های تربیت اسلامی چیست؟ حوزه باید این چارچوب ها را تعریف کند، یعنی تولید علم مورد نیاز جامعه دانش آموزی. در این زمینه نیاز ما بسیار عمیق و گسترده است و کار متناسب با نیاز ها صورت نگرفته است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت های حوزه، فعالیت تبلیغی است که ما امروز به دنبال آن هستیم و به لطف خداوند وعنایت امام زمان (عج)، با برنامه مدون و تعریف شده باید این خلاء را پر کنیم.

*کارکرد اصلی سند تحول بنیادین

حجت الا سلام والمسلمین ملکی با بیان این که آموزش وپرورش کنونی، دانش محور است، خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین برای پر کردن این خلاء تدوین شده تا دانش محوری جای خود را به تربیت محوری دهد، یعنی آموزش وپرورشی که انسان تربیت کند، نه انسان را آموزش دهد.

وی با بیان این که اگر تربیت ما در آموزش و پرورش اساسی و بنیادی باشد، باید نتایج آن را هم در جامعه مشاهده کنیم، تصریح کرد: زمانی می توانیم بگوییم در برنامه تربیتی موفق بوده ایم که آمار طلاق، اعتیاد، جرم وجنایت، بزهکاری و ... در جامعه کاهش یابد.

*انتقاد از عادی شدن روابط دختر و پسر

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به این که امروزه روابط دختر و پسر و ارتباط با جنس مخالف در جامعه تبدیل به هنجار شده است، گفت: امروز در جامعه دعوت به منکر و ترک معروف می شود و ارزش ها جای خود را به ضد ارزش ها داده اند. ما زمانی در برنامه تربیتی اسلامی رو به جلو حرکت خواهیم کرد که ارزش های اسلامی در جامعه تقویت شده و ناهنجاری ها کاهش یابند.

*دست نیاز آموزش و پرورش به سوی حوزه دراز است

حجت الاسلام والمسلمین  ملکی حوزه و آموزش و پروش را متولی اصلی تعلیم و تربیت خواند و گفت: امروزه دست نیاز آموزش وپرورش به سمت حوزه ها دراز است و حوزه و حوزیان باید پاسخگوی این نیاز باشند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش تاکید کرد: باید تلاش کنیم که حوزه ها به جایی برسند که 50 درصد از ظرفیت و تولیدات خود را به قشر جوان و نوجوان اختصاص دهند و راهی برای نهادینه کردن ارزش های شهدای والا مقام وآرمان های امام راحل و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در پیش بگیرند که در واقع همان قرائت اسلام به زبان امروزی است.

*پیشنهادی کاربردی

وی پیشنهاد داد: حوزه های علمیه، در سر فصل ها و عناوین درسی خود واحد هایی را برای چگونگی برخورد و مواجهه با دانش آموزان اختصاص دهند تا طلاب بتوانند با ورود تخصصی به آموزش و پرورش، تربیت دینی دانش آموزان را در دستور کار قرار دهند.

*لزوم حضور نظامند روحانیت در مدارس

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در پایان گفت: در مدارس، ساعت و زمانی برای حضور روحانیون برنامه ریزی نشده و باید زمینه ای برای حضور نظامند و اثر گذار روحانیت در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha