جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مسابقات قرآن اروپا

حوزه/ مرکز اسلامی هامبورگ در روزهای گذشته، علاوه بر برپایی جشن میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها)، شاهد سومین دوره مسابقات قرآن اروپا بود که با شکوه دینی و معنوی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همزمان با سالروز طلوع سبز منتهای فضیلت و پاکی، بهار گلزار نبوی، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مراسم جشنی در روز پنج شنبه 20فروردین با حضور مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت، از ملّیت‌های مختلف، در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید. جشن میلاد کوثر نبوی شامل برنامه های متنوعی از جمله: قرائت دعای کمیل، قرائت قرآن‌کریم، دکلمه خوانی و توصیف کمالات والای بانوی دو عالم، مدیحه سرایی، تواشیح، مسابقه و برنامه سخنرانی بود.

گزارش جشن میلاد حضرت زهراء سلام الله علیها

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکجشن میلاد حضرت زهراء هامبورگز اسلامی هامبورگ،  ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و نیز روز مادر به بُعد کِیفی زندگی حضرت زهرا (س) اشاره نمود و گفت: متاسفانه امروزه مردم به دنبال بیشتر داشتن هستند و کمّیت زندگی بر کیفیت آن ارجحیّت پیدا کرده؛ امّا در سبک زندگی حضرت زهرا (س) کیفیت بسیار مهم‌تر از کمّیت بود. حضرت فاطمه زهرا (س) به دنبال فهم عمیق و دریافت حیات حقیقی انسان که همان حیات معقول و طیّب می باشد، بودند. آن حضرت بر اساس این بینش الهی، برترین مدیریت را در عرصه تربیتی داشتند؛ چراکه باکمترین امکانات، بیشترین خدمات را به پدر، همسر و فرزندان داشته و بهترین نوع هدایت در عرصه اجتماعی را ارائه نمودند. فاطمه زهرا (س) به بانوان جامعه آموخت که زنان نیز می توانند در جامعه حضور داشته و در عین حال به سایر وظایف خود نیز به شکل صحیح عمل نمایند. حضرت زهرا (س) بهترین تربیت را نسبت به فرزندان داشت و از سوی دیگر به موقع در عرصه های اجتماعی نیز حضور پیدا می کرد و در واقع، بین مدیریت مسائل مربوط به امور خانواده و امور اجتماع جمع کرده بودند.

وی ادامه داد: البته لازم به یادآوری است خدای متعال به لحاظ ساختار وجودی انسان، مسئولیت ها را میان زنان و مردان تقسیم کرده، مهم آن است که هر کدام به شکل صحیح به وظائف خود بپردازند. در خصوص تربیت فرزندان خصوصاً در چند سال اوّل با توجه به ویژگی های مادران این مسئولیت بیشتر بر عهده مادران گذاشته شده و البته بسیار روشن است که هیچ امری نمی تواند جایگزین مسئولیت مادری در این دوران شود. همچنین باید گفت نباید تصوّر شود که مسئولیت مادری شغل نیست، بلکه مادری کار و شغلی بسیار سخت، دشوار و در عین حال مهمی است؛ چراکه تربیت بزرگترین امانت الهی یعنی انسان بر عهده او گذاشته شده و این بخشی از مسئولیت پیامبران الهی است.

رئیس اتّحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کلامی از حضرت صدیقه طاهره (س) به تشریح جایگاه والای آن بانوی بزرگوار پرداخت و افزود: برخی خود را در خدمت دنیا قرار داده اند؛ در حالی‌که آموزه های عقلی و دینی به ما سفارش می کند، دنیا را در اختیار خود قرار داده و با آن به کمال برسیم؛ نه اینکه دنیا را هدف زندگی خود قرار دهیم و برای رسیدن به لذت های دنیوی دست به هرکاری بزنیم. حضرت زهرا (س) فرمودند: «حُبِّبَ اِلیَّ مِنْ دنیاکُمْ ثلاث، تِلاوَتُ کتاب اللّهِ و النَّظَرُ فی وجه رسول اللّهِ وَ الإِنفاقُ فی سبیل اللّه؛ سه چیز از دنیای شما را دوست دارم: تلاوت قرآن کریم، نگاه به چهره مقدّس پیامبر(ص)، (چراکه نعمتی بالاتر از نعمت پیامبر(ص) نیست) و انفاق در راه خدای متعال.

وی ادامه داد: انسان وقتی انفاق حضرت زهرا (س) را می بیند، متعجّب می شود؛ آن حضرت حتی در شب عروسی لباس خود را به فقیر هدیه دادند. البته ما نمی توانیم اینگونه باشیم، اما باید سعی کنیم خود را به ایشان نزدیک کنیم. حضرت فاطمه زهرا (س) واسطه بین نبوّت و امامت است و لذا در حدیث کساء آن حضرت محور قرار داده شده، خداوند نعمت های بسیاری به ما داده است که گاه به خاطر عدم فهم ما نسبت به این نعمت ها به راحتی از کنار آنها عبور می کنیم. یکی از این نعمت‌ها قرآن‌کریم است که حضرت زهرا (س) در مورد آن می‌گویند: پیروان قرآن اگر بر طبق آن عمل کنند، دیگران غبطه می خورند که ما چرا چنین کتابی نداریم.

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، در پایان با اشاره به خطبه معروف حضرت زهرا (س) پیرامون فلسفه برخی از احکام فردی و اجتماعی، افزود: حضرت فاطمه زهرا در این خطبه می فرمایند: جَعَلَ اللَّهُ الإِيمَانَ تَطْهِيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، خداوند ايمان را قرار داد براى پاك شدنتان از شرك؛ جامعه مؤمنانه به جامعه ای گفته می شود که در آن شرک نباشد. این جامعه باید امن بوده و دارای امنیت باشد. برخی این امر مهم را نمی دانند و با برداشت های سطحی و گزینشی نسبت به آیات، جامعه را دچار رعب و وحشت کرده و امنیت جامعه را بر هم می زنند. وَ الصَّلاة تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الْكِبْر، و نماز را واجب گردانيد براى دور كردن شما از خودپسندى و نخوت؛ وَ الزَّكَاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نَمَاءً فِي الرِّزْقِ، و زكات دادن را براى پاكيزه كردن جان و افزون روزى. یعنی نه تنها پرداخت خمس و زکات از روزی انسان کم نمی کند، بلکه موجب افزایش و برکت مال نیز می شود. امروزه خیلی ها باید خمس پرداخت کنند، ولی این کار را نمی­کنند و تصور می‌کنند پرداخت مالیات به جای خمس است. این در حالی است که بزرگان و مراجع معظّم تقلید معتقدند: مالیات جزء مؤونه سال است و به جای خمس محسوب نمی شود. وِ الصَّيامَ تَثْبيتاً لِلاخْلاصِ ، و روزه را براى استوار كردن اخلاص؛ وَ الحَجَّ تَشْييداً لِلّدينِ ، و حج را براى برپا داشتن دين؛ وَ الْعَدلَ تَنْسيقاً لِلْقُلوبِ ، و عدل را براى آراستن و پيوستن دل‏ها؛ وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ ، و پيروى از ما را براى ايجاد نظم در امت؛ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ ، و امامت ما را براى ايمنى از تفرقه و پراكندگى.

در ادامه شرکت کنندگان بعد از اقامه نماز جماعت به امامت امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، میهمان سفره با برکت کوثر نبوی (س) بودند.

گزارش سومین دوره مسابقات اروپايی قرآن كريم

دارالقران الکریم مرکز اسلامی هامبورگ، سومین دوره مسابقات اروپايی قرآن كريم را با هدف نشر و ترويج فرهنگ قرآن كريم و زمينه‌سازی رشد و شكوفايی نخبگان قرآنی از تاریخ 14 لغایت 16فروردین 1394 برگزار نمود

این دوره از مسابقات با حضور 160 نفر مسابقه دهنده و با شرکت بیش از 3جشن میلاد حضرت زهراء هامبورگ00  نفر از علاقه مندان به امور قرآنی از کشورهای آلمان، فنلاند، اتریش، سوئد، هلند، انگلستان، بلژیک، نروژ و دانمارک در رشته‌‌های حفظ، قرائت، اذان و مفاهیم قرآن‌کریم، در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان برای خواهران و برادران برگزار گردید. لازم به ذکر است آقای سعید طوسی، از اساتید بین المللی قرآن‌کریم از ایران، آقای حسینی از اساتید کشور دانمارک، آقای رحمت الله بیات از اساتید کشور سوئد و آقای ذوالخیرات از اساتید کشور آلمان داوری این دوره از مسابقات را بر عهده داشتند.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات در روز جمعه 14فروردین با برنامه‌های جذّاب و روح انگیزی چون تشرّف به محضر قرآن، تلاوت قرآن، اجرای تواشیح، پخش کلیپ، ابتهال خوانی، سخنرانی و ... برگزار گردید.

سخنرانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، ضمن خوش آمدگویی به کلیه حضّار و میهمانان شرکت کننده در این مراسم، از قرآن کریم به عنوان کتاب نور و هدایت یاد کرد و افزود: انس با قرآن کریم تمامی ظلمت ها را از بین برده و انسان را به سمت نور هدایت می‌کند. ارتباط عمیق با مفاهیم قرآن و عمل به آموزه های آن انسان را نورانی کرده و می تواند در مسیر زندگی و فکر انسان تاثیر گذار باشد. لذا قرآن کریم در سوره ابراهیم خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ. به این ترتیب پیامبر اکرم(ص) به واسطه قرآن مردم را از ظلمت های فکری، عقیدتی و اخلاقی به سوی نور هدایت می کند و راه سعادت و خوشبختی را به آنان نشان می دهد. لذا انسان باید نظام نامه‌ای فکری و عقلی را از قرآن اخذ نماید. قرآن با سایر کتاب‌های آسمانی فرق می کند؛ چراکه قرآن کتاب زندگی است و برای تمام ابعاد زندگی انسان ـ چه ابعاد فردی و چه ابعاد اجتماعی ـ برنامه دارد.

وی ادامه داد: اوصافی که در قرآن برای معرّفی قرآن آمده، بسیار زیاد است. از جمله آنها لفظ « مبین»؛ به این معنا که قرآن هم روشن و هم روشنگر می باشد، ولی انسان برای درک صحیح آن نیاز به متخصص دارد و به فرموده خود قرآن، پیامبر اکرم (ص) زبان قرآن است؛ چراکه در قرآن آمده: ای پیامبر تو باید قرآن را معنی و تفسیر نمایی و به وسیله قرآن به تعلیم و تربیت و تزکیه نفوس مردم بپردازی. بعد از پیامبر (ص) نیز اهل البیت (ع) مفسّرین اصلی قرآن به شمار می آیند. چنان‌که در روایات شیعه و سنی نیز ذکر شده: قرآن و اهل البیت (ع) دو امر گرانسنگی هستند که هیچ گاه از هم جدا نمی شوند.

رئیس اتّحادیه اروپایی علماء و تئولوگ های شیعه، در بخش دیگری از سخنان خود از اسلام به عنوان دین رحمت و پیام آور صلح و دوستی یاد کرد و افزود: قرآن شفاست و باعث آرامش می شود. قرآن به حوزه اجتماعی توجّه فراوانی دارد، به گونه ای که بیشتر خطابات قرآن (چه در سوره های مکی و چه در سوره های مدنی) خطاب عام، فراگیر و اجتماعی است. متاسفانه برخی از افراط‌گرایان با فهم ناقص خود  از آیات قرآن معتقدند: جهادی که در قرآن آمده، به معنی جنگ طلبی است و وقتی از آنها سوال می شود، چرا؟ در جواب فقط آیات جهاد را تلاوت می کنند و به صورت گزینشی با قرآن برخورد می نمایند بدون اینکه آیات را در کنار یکدیگر گذاشته و به فهم عمیق و دقیق از قرآن دست یافته باشند، لذا به این بهانه دست کشتار انسان های بی گناه می زنند. این درحالی است که دعوت به زندگی اجتماعی توام با صلح و آرامش از درس های مهم قرآن است. اگر زندگی قرآنی به معنای دقیق کلمه در جامعه ترسیم شود؛ دیگر تندروی، جنگ و کشتار انسان های بی گناه اتفاق نمی افتد. حضرت امیر(ع) می فرمایند: مؤمن کسی است که اگر پیش او باشید، احساس امنیت می کنید. قرآن نامه خدای بزرگ است و انسان با تلاوت قرآن جلوه های مهربانی خدا را بیشتر درک می کند. او «اله الناس» بوده و مهربانی او عام است؛ به این معنا که او تنها خدای من و خانواده من و دوستان من نیست او خدای همه بشریت است و رحمت و رأفتش بر همگان ساری و جاری است. لذا انسان باید بکوشد که صفات الهی را در خود متجلی نموده و در کنار دیگران با صلح و آرامش و مهربانی زندگی کند. امیر مومنان علی(ع) می فرمایند: وقتی انسان آیاتی را که به صفات و نعمت‌های بهشتی اشاره دارد را تلاوت می کند، اشک شوق می ریزد و وقتی آیات عذاب الهی را تلاوت می کند، اشک خوف می ریزد و برای رهایی از عذاب الهی از خدای متعال کمک می طلبد.

همچنین حجت الاسلام انصاری، مسئول دارالقران مرکز اسلامی، نیز ضمن خوش آمدگویی، از حضور با شکوه کلیه شرکت کنندگان، اساتید و قاریان تقدیر و تشکر نمود.

برگزاری مراحل مقدماتی ونهایی مسابقات مسابقات قرآن اروپا

 مرحله مقدماتی این مسابقات در روز شنبه 15فروردین در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار گردید که طی آن خواهران و برادران شرکت کننده در سالن های جداگانه در رشته های مختلف به رقابت با هم پرداختند. همچنین مسابقه مفاهیم نیز به صورت کتبی بعد از ظهر همان روز در سالن کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

مرحله نهایی این دوره از مسابقات صبح روز یکشنبه 16فروردین برگزار شد که طی آن فینالسیت‌های رشته های قرائت نوجوانان و بزرگسالان در فضای پرشور عاشقان قرآن کریم با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم نیز، بعد از ظهر روز یکشنبه و با حضور جمع کثیری از مشتاقان کلام وحی و نیز شخصیت­های علمی و فرهنگی برگزار گردید که طی آن به نفرات برگزیده هر رشته هدایای نفیسی اهداء شد. همچنین به رسم یادبود به تمامی شرکت کنندگان لوح تقدیر این دوره از مسابقات تقدیم گردید.

سخنرانی رئیس مرکز اسلامی برلین

در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات حجّت الاسلام محمّدی، رئیس مرکز اسلامی برلین به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن ابراز خرسندی از حضور با شکوه شرکت کنندگان و نیز تقدیر و تشکر از همه دست اندرکارن اجرای این دوره از مسابقات، از قرآن به عنوان تجلّی تدوینی خداوند یاد نمود و افزود: تجلّی تدوینی خداوند قرآن است، قرآن «حبل الله» بوده یعنی ریسمان الهی است. آن هم نه ریسمان افتاده، بلکه ریسمانی آویخته از آسمان برای هدایت و دستگیری متحیّران که باعث بالا رفتن مؤمن می باشد. قرآن اوّل و آخر دنیا را به آدمی معرفی کرده و هویت انسان را بر او نمایان می کند. قرآن نگاه انسان را به عالم خلقت عوض می کند.

رئیس مرکز اسلامی برلین گفت: برادران و خواهران بیایید با نگاه قرآنی به زندگی و به خودمان نگاه کنیم. محور اخلاق کرامت است که خداوند به انسان داده؛  قرآن خود را در جایی عظیم و در جایی دیگر با شکوه معرفی می کند. صوت قرآن دل انسان را به ملکوت می برد و هرکس با قرآن انس بگیرد، هدایتش افزایش می یابد و از گناهان وی کاسته می شود. اگر آدمی زندگی استوار می خواهد باید به قرآن رجوع کند.

وی ادامه داد: برای مسلمانان در خود قرآن وظایف بسیاری در مورد قرآن ذکر شده است که برخی از آنها عبارتند از:

1. شنیدن قرآن 2. تأمّل در قرآن 3. تلاوت و قرائت پشت سرهم آیات قرآن 4. ترتیل قرآن 5. فهم قرآن  6.تدبر و پی­گیری آیات قرآن 7. بزرگ شمردن قرآن و اهمیت دادن به آن « خذ الکتاب بقوه » و ...

رئیس مرکز اسلامی برلین خاطر نشان کرد:قرآن نامه زندگی است و باید آن را با دل و جان در اختیار گیریم و از دستورات آن تبعیت و پیروی نماییم. قرآن می گوید: « قولوا للنّاس حسناً » با همه مردم با لحن خوب سخن بگویید؛ چراکه انسان زیبا بوده و زیبایی را دوست دارد «لقد خلقناکم فی احسن تقویم»، لذا حتی در مقابل عمل بد دیگران باید با نیکی پاسخ بگوئیم «ادفع بالتی هی احسن»  از خدا می خواهم که اندیشه و رفتار ما را قرآنی قرار دهد و در روز قیامت قرآن شفاعت کننده ما باشد.

شایان ذکر است نفرات برتر اين دوره از مسابقات در رشته  قرائت برادران به شرح زير معرفی شدند:

نفرات برتر رشته قرائت بزرگسالان: آقای جواد الطریحی از کشور هلند، آقای مرتضی صابری از کشور آلمان، آقای فاضل العماره از کشور سوئد.

نفرات برتر رشته قرائت نوجوانان: آقایان یونس حسین، مسیح افضلی، سجاد شیخ زاده از کشور آلمان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha