شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله ملکوتی

حوزه/ ایشان بر این عقیده بودند که حفاظت از کیان اسلام نیازمند ولی و رهبر است و اگر در صدر اسلام، اهل نفاق قضیه را وارونه نمی کردند و امیرالمومنین(ع) در صدر حکومت بودند، امروز جهان اسلام این همه مشکلات نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین ساسانی، از شاگردان حضرت آیت الله ملکوتی، همزمان با فرارسیدن سالگرد ارتحال این عالم فقید، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان این که سخن گفتن در رابطه با حضرت آیت الله ملکوتی (ره) کار آسانی نیست، گفت: ایشان در بعد علمی ذوی الفنون بودند و نه تنها در فقه و اصول، بلکه در اکثر مباحث علمی تبحر ویژه ای داشتند.

وی افزود: سابقه آشنایی ما با ایشان به قبل از انقلاب، زمانی که در شهر قم مشغول به تحصیل بودم و رژیم بعث عراق، علمای تراز اول ایرانی مقیم نجف را اخراج کرد، باز می گردد و ایشان در جریان آن به قم مهاجرت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین ساسانی با اشاره به این که حضرت آیت الله ملکوتی در نجف از استوانه های علمی بودند، خاطر نشان کرد: در سفری که به سوریه داشتم، در یکی از حوزه های علمیه یکی از اساتید کفایه که اهل افغانستان بود، جویای حال آیت الله ملکوتی شد و گفت "بسیاری از علمای افغانستان و پاکستان و هند از محضر ایشان کسب فیض نمو ده اند".

شاگرد حضرت آیت الله ملکوتی ادامه داد: ایشان در نجف اشرف وقتی که حضرت امام (ره) به نجف هجرت نمودند، جزء  استقبال کنندگان بودند، چون در قم از حضرت امام(ره) بهره ها برده بودند و خودشان بیان می کردند "وقتی حضرت امام در نجف مسقر شدند، من نه تنها ارتباطم را قطع نکردم، بلکه رابطه را تعمیق بخشیدم و به امام (ره) پیشنهاد دادم که از کتابخانه شخصی ام استفاده کنند".

وی افزود: حضرت آیت الله ملکوتی وقتی به قم آمدند، مشغول تدریس فقه واصول شدند. در روز های تعطیل هم درایه تدریس می کردند، بعد از که انقلاب اسلامی شروع شد اولین فردی بود که بیانیه خلع شاه را امضاء کرد. قبل از عزیمت به تبریز هم جزء حلقه استفتائی امام(ره) بودند.

حجت الاسلام والمسلمین ساسانی اضافه کرد: حضرت آیت الله ملکوتی عمدتا شب ها را به مطالعه سپری می کردند و عادت داشتند که اگر در حین مطالعه اشکالی به ذهنشان می رسید، در حاشیه آن کتاب می نوشتند.

شاگرد حضرت آیت الله ملکوتی افزود: ایشان جزء شخصیت هایی است که بنا به دیدگاه بسیاری از علمای بزرگ، اگر به امر امام(ره) به تبریز هجرت نمی کردند و در قم می ماندند از مراجع بزرگ می بودند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر برکات وجودی حضرت آیت الله ملکوتی در تبریز، گفت: ایشان بسیاری از بحران ها را با درایت خاموش می کردند، و مشکلی حاصل نمی شد. در سیر  تاریخ آذربایجان بعد از انقلاب، در جریان خلق مسلمان و بیانیه جامعه مدرسین، ایشان علمای تبریز را جمع کرده و در حمایت از بیانیه به راهپیمایی پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین ساسانی خاطرنشان کرد: روز های اول انقلاب یک سری حرکت هایی علیه علمای آذربایجان پیش آمده بود، که ایشان با هجرت به تبریز وجهه آن ها را حفظ نمودند.

وی ادامه داد: خدمات ایشان بسیار بود، در جریان حضور رهبر معظم انقلاب درتبریز در زمان ریاست جمهوری، ایشان به حضرت آقا پیشنهاد تاسیس پتروشیمی در تبریز را دادند، بنابراین پتروشیمی تاسیس شد، در موضوعات بسیاری با درایت کامل مشکلات را حل کردند و خدمات بسیاری برای آذربایجان داشتند. مثلا در جریان قائله کمبود نان پیشنهاد دادند در مقابل نانوایی ها کیسه هایی از آرد قرار داده شود تا تبلیغات دشمن بی اثر شود، و بار روانی آن از میان برود.

شاگرد حضرت آیت الله ملکوتی در رابطه با نظر ایشان در موضوع ولایت فقیه گفت: ایشان با امام(ره) و همچنین مقام معظم رهبری ارتباط خاص و تنگاتنگی داشتند و بر این عقیده بودند که بکار بردن لفظ امام برای مقام معظم رهبری لازم است، چرا که می گفتند، حفاظت از کیان اسلامی نیازمند ولی و رهبر است و  مشکلات جهان اسلام بدون ولی و رهبر حل نمی گردد و اگر در صدر اسلام، اهل نفاق قضیه را وارونه نمی کردند و حضرت امیرالمومنین(ع) در صدر حکومت بودند، امروز جهان اسلام این همه مشکلات نداشت.

وی در پایان افزود: از حضرت آیت الله ملکوتی کتاب های ارزنده بسیاری بر جا مانده است، از جمله کتاب«الربا فی تشریع الاسلام» ، «الامر العام»، «کتاب مسجد مسجد شد» ، «مناسک حج » و «رساله عملیه» و دیگر دست نوشته های ایشان که امید است به چاپ برسند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha