چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
مسعود آذربایجانی

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم، مراسم معنوی اعتکاف را بسترساز ارتقای مباحث اخلاقی در ابعاد فردی ، خانوادگی و اجتماعی توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برکات و دستاوردهای فراوان مراسم معنوی اعتکاف برای معتکفین اظهار داشت: اعتکاف از چند جهت بر ارتقای امر اخلاق تاثیر دارد که خود شامل اخلاق فردی ، خانوادگی و اجتماعی می شود.

وی افزود: اولین مساله ناظر به تاثیر معنوی و عبادی اعتکاف است که فرصتی مناسب و متمرکز در خصوص عبادت هایی نظیر روزه گرفتن، نماز خواندن، نیایش و قرآن خواندن، برای افراد معتکف فراهم می آورد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: بی شک این عبادت ها تاثیر معنوی بسیاری در فرد ایجاد می کند به ویژه از حیث تلاش برای تزکیه نفس و همچنین بهبود فضای حاکم بر اخلاق عمومی جامعه.

وی خاطرنشان کرد: اعتکاف در واقع فراغت و خلوتی برای انسان ایجاد می کند که در این فرصت فرد بتواند بازگشتی به خود داشته، گرد و غبارها را فرونشانده و از این شلوغی های دنیا، محیط کار و اشتغال فاصله گرفته و واقعیت های وجود خود را بهتر دیده و به خطاها و اشتباهات خود بهتر پی ببرد و بدین وسیله بتواند زمینه بازگشت و توبه از گناهان را پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی با بیان این که به واسطه حضور در مراسم اعتکاف ، بستر خوبی جهت معرفت نفس و تقویت فضایل اخلاقی در انسان ها فراهم می شود، گفت: جهت سوم که مورد تاکید ماست، این است که اعتکاف یک عبادت فردی بوده که در عین حال جنبه های جمعی هم دارد، به این معنا که باید در جمع و در حضور دیگران باشد، لذا انسان متوجه می شود که نباید افراد جامعه را فراموش کند و به فکر آن ها بوده و زمینه های هدایت آن ها را به خصوص در مباحث اخلاقی پدید آورد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha