جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
قشقاوی

معاون وزیر خارجه در امور مجلس با اشاره به نقش روحانیونی چون شیخ بهلول در مبارزه با ظلم گفت: روحانیون مبارز قشر هوشمندی هستند که در طول تاریخ، قبل از وقوع واقعه پیش بینی روزهای بعد را کرده و لذا خود را سپر نموده و در مقابل هجمه فرهنگی غرب می ایستادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گناباد، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه در امور مجلس، با اشاره به،  شخصیت شیخ بهلول  با اشاره به دیدار وی با بهلول در سال 60 در قم،گفت: در آن دیدار شیخ محمدتقی بهلول دیوان اشعار خود را به من دادند که بلکه بتوانیم توسط انتشارات حزب جمهوری اسلامی آن را  چاپ کنیم ولی به  دلایلی نتوانستیم و روزی ایشان آمدند و گفتند جای دیگری پیدا شده و اشعار را بردند؛ عمده اشعار ایشان در آن دست نوشته ها شرح حال سالهای زندان و ماجرای فوت همسرشان بود و سختی ها و مرارت های که کشیده بودند.

قشقاوی خاطرنشان کرد : برای ما که آن موقع جوان بودیم خیلی جالب بود که ایشان قرآن ، تمام ادعیه ، اشعار ابن مالک و اشعاری از شاعران دیگر را حفظ هستند.

وی اظهار داشت : بیان خاطرات محمدتقی بهلول خودش مرور تاریخ ایران است. یک ساعت گوش دادن به خاطرات ایشان معادل 20 کتاب است که انسان مطالعه کند و از ویژگی خاطرات ایشان توجه به ابعاد مختلف است؛ نکته دیگری که در زندگی بهلول جلب توجه می کرد زهد بهلول بود غذای بسیار مختصر که عمدتاً نان سنگگ و ماست بود و یا این که اگر در مکان زیارتی بودند حتماً نمازهای خود را در حرم مطهر می خواندند.

 قشقاوی،  طبع ادبی ، قدرت حافظه، روحیه مقاوم،ذکر مستمر، روحیه لطیف، طلاق دادن دنیا و جسم سخت  را نشانه های به کمال رسیدن بهلول دانست .

معاون وزیر خارجه در امور مجلس گفت :  باید تلاش شود که ابعاد جدید زندگی شیخ محمدتقی بهلول گنابادی برای نسل جدید ما معرفی و نمایان شود تا سرمشق امور آنها قرار بگیرد.

وی در ادامه در ارزیابی قیام گوهرشاد گفت: اصل پدیده سکولاریسم که آثار آن داشت از زمان قیام گوهرشاد شروع می شد، همزمان  توسط دو نفر در منطقه ما  ترویج می گردید، یکی کمال آتاتورک در ترکیه و یکی رضا خان  در ایران!

وی خاطرنشان کرد : موضوع بی حجابی که ابتدا از افتتاحیه یک دوره آموزشی دانش سرا شروع شد و همسر و فرزندان خودرضا خان  شروع کردند. این آغاز یک انحراف بود به بهانه آزادی زنان ولی در معنا در مقابل مساله دین و ارزش های یک کشور صورت گرفت؛ از آنجایی که خود رضا خان زیاد اهل سواد وفهم نبود تاثیرات عناصری مثل فروغی خیلی زیاد بود و در کتاب تاج الملوک همسر رضا خان این ها واضح امده است.

وی یادآور شد: در آن زمان مبارزات مرحوم بافقی در قم و برخورد رضا خان با ایشان و یا شیخ محمدتقی بهلول گنابادی در مسجد گوهرشاد مشهد و مبارزات روشنگرانه ایشان کار مهمی بود؛ و در واقع یک هوشیاری می طلبید و یک مبارزه در ابتدای سکولاریسم و لایسیزم ایران شکل گرفت و روحانیونی که به صحنه آمده اند مثل حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه و دیگران در مشهد بیانگر هوشمندی این طیف از روحانیت بود. این که قبل از وقوع واقعه پیش بینی روزهای بعد را می کردند و لذا خود را سپر کرده  و در مقابل هجمه فرهنگی غرب ایستاده بودند.  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha