شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اردنی ها

حوزه/ . اروپایی ها به دنبال تجهیز تکفیری ها در مرز اردن هستند اما مردم اردن در برابر تروریست ها ایستادگی می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، اردن در طول 5 سال بحران منطقه از جمله کشورهایی است که محل عبور و مرور و تجهیز تروریست های تکفیری به  کشورهایی چون عراق و سوریه بوده و به خصوص در روزهای اخیر، خبرهای جدیدتری در این باره به گوش رسیده و این مساله، انتقادهای جدی را متوجه حاکمیت اردن کرده و بیش از پیش ارتباط امرای اردنی با سرویسهای جاسوسی غرب را نشان می دهد. با این وجود، این درحالی است که بسیاری از روشنفکران و سیاسیون و فرهیختگان اردنی با توسعه و قدرت یافتن تروریست ها در خاک اردن مخالفت دارند.

این مخالفتها در سفر هیات اردنی که اخیرا به جمهوری اسلامی ایران آمدند نمود و جلوه بیشتری داشت. این افراد طی نشستهای مختلفی که در ایران برگزار شد، ضمن اعلام حمایت صریح از مردم مظلوم فلسطین و سیاست های ایران در این زمینه، تاکید کردند که فلسطین باید همچنان مساله اصلی مسلمانان باشد و مخالفت خود را با جریان شوم تکفیری در منطقه ابراز داشتند.

در حاشیه همین حضور، خبرگزاری حوزه با دو تن از شخصیت های اردنی به گفت و گو نشست. سالم العیفه  الخضیر دبیر هیئت فعالان اردنی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد در سال های اخیر کشور اردن محل رفت و آمد و تجهیز تروریستها شده و شخصیت های فرهنگی و سیاسی و نخبگان اردنی در مقابله با تروریست های تکفیری چه نقشی دارند؟ گفت: همانطور که می دانید اردن در مرزهای شرقی با عراق و در مرزهای شمالی با سوریه از جانب تکفیری های تروریست  احاطه شده است . اروپایی ها به دنبال تجهیز این تکفیری ها در مرز اردن هستند اما مردم اردن در برابر تروریست ها ایستادگی می کنند.

فعال سیاسی اردنی تصریح کرد: اردن در شرایطی به سر می برد که از سوی تروریست های تکفیری مورد اصابت و خطر قرار دارد اما مردم در برابر تروریست های تجهیز شده مقاومت  می کنند.

خضیر ادامه داد: در ابتدای بحران سوریه گروهی از شخصیت های سیاسی فرهنگی و دینی هیئتی را بر پایه مقاومت اسلامی تشکیل دادند چیزی که نمونه آن در جمهوری اسلامی ایران، لبنان و سوریه و مقاومت برادران فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی وجود داشت و این اشخاص از محور مقاومت اسلامی در برابر تکفیری ها حمایت می کردند.

حمایت رسمی از مقاومت اسلامی و دیدار با شخصیتهای تاثیرگذار

وی در تشریح فعالیت گروه ها و تشکل های مردمی در مبارزه با تروریست ها گفت: در طول 5 سالی که از بحران سوریه می گذرد این هیئت به حمایت از مقاومت اسلامی پرداخته است و دیدارهایی را از دوسال پیش تاکنون با شخصیت های تاثیر گذار مقاومت در لبنان سوریه و ایران داشته است و در این دیدارها بر بزرگداشت محور مقاومت و به ویژه نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست ها  تاکید کرده اند.

فعال سیاسی اردنی افزود: در این دیدارها که در کشورهای حامی مقاومت صورت گرفته پیرامون حملات تکفیری ها از جمله داعش، جبهه النصره و فتح الاسلام  با حمایت عربستان سعودی  گفت و گو شده است .

وی با اشاره به راه های مقابله با تروریست های تکفیری گفت: ما معتقدیم با هر وسیله ای باید با این تروریست ها مقابله کنیم و در بخش های مختلف اجتماع روشنگری کنیم و به  ضررهای توسعه یافته تروریست ها در کشورهای مختلف و  فسادهایی که ایجاد می کنند تاکید کنیم؛ فسادهایی که امروز در عراق و سوریه انجام می دهند و ازسوی دیگر بر ضرورت مقاومت اسلامی در سوریه تاکید می کنیم.

فعال سیاسی اردنی خاطر نشان کرد: تروریست ها جوانان  را ترغیب می کنند که با انگیزه های مادی دست به اقداماتی چون  انفجار قتل و جنایت و ترور که همگی دور ازاسلام حقیقی است دست بزنند و در واقع جوانان را با اهداف مادی استخدام می کنند و برخی از آنها به سمت تروریست ها می روند . در حالی که میدانیم  این اقدامات و جنایات وحشیانه از سوی تروریست ها  از اسلام نیست و اسلام از همه آنها  بری است.

خضیر خاطر نشان کرد: از این رو  بر ما سیاسیون و فرهنگیان واجب است که برای  جوانان روشنگری کنیم و به آنها اسلام معتدل و صحیح را معرفی کنیم، اسلام معتدل نه اسلام وهابی و نه اسلام چپ گراست بلکه بر پایه عدالت و  مساوات است.

وی با اشاره به حمایت اروپایی ها از تروریستها در مرز اردن گفت: حقیقتا اردن در محاصره از سوی تروریستها قرار دارد و از هر سو مورد خطر قرار گرفته است اما ملت اردن مخالف تروریستها بوده و خواهان مقابله جدی با آنهاست.

اسامه بدیت از دیگر فعالان اردنی شرکت کننده در سفر به جمهوری اسلامی هم به خبرگزاری حوزه گفت: با وجود اینکه برخی از کشورهای اروپایی می خواهند اردن را به  یک مقر و پایگاهی برای تروریست ها و تکفیری ها  تبدیل کنند انشالله ملت با اراده ای قوی طرح  توطئه کشورهای اروپایی برای تبدیل اردن به پایگاه نظامی را خنثی و با آن مقابله می کنند.

خاطر نشان می شود هیئت اردنی در این سفر بر ادامه را ه مقاومت اسلامی در مبارزه با تروریست ها و تکفیری ها و رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت اسلامی در فلسطین تاکید کردند.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha