دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ممدوح العبادی اردن

حوزه/ ممدوح العبادی معاون سابق نخست‌وزیر در دولت اردن با اشاره به توافق عربستان و ایران و منافع اقتصادی و سیاسی آن، خواستار بازگشت سفیر اردن به تهران شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، ممدوح العبادی معاون سابق نخست‌وزیر در دولت اردن با اشاره به توافق عربستان و ایران و منافع اقتصادی و سیاسی آن، خواستار بازگشت سفیر اردن به تهران شد.

العبادی در نشستی به میزبانی موسسه مطالعات و رسانه های خاورمیانه که ریاست هیئت امنای آن را مهندس محمد فخری العجلونی بر عهده دارد، با عنوان «توافق عربستان و ایران ... چه کسی برنده و چه کسی بازنده؟» ادامه داد: پس از ۵ دور مذاکره در عراق و عمان، عاقبت با وساطت چین توافق عربستان سعودی و ایران حاصل شد.

العبادی افزود: بازتاب این توافق در وهله اول در سوریه و در درجه دوم در لبنان منعکس خواهد شد و جایزه بزرگ توقف جنگ فرسایشی در یمن و پایان دادن به جنگ در آنجا خواهد بود، اگرچه برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، به قول خودشان، مایل به تکمیل توافقنامه در یمن نیستند، در حالی که بحرین به عنوان یکی از بزرگترین ذینفعان توصیف شد.

العبادی در خصوص تاثیر این توافق بر اردن توضیح داد که افکار عمومی اردن و تعدادی از سیاستمداران خواستار احیای روابط با ایران و اعزام فوری سفیر اردن به تهران شدند؛ به خصوص اینکه دلیل اصلی خروج سفیر اردن از آنجا، حمله به سفارت عربستان در تهران بوده و اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس سفرای خود را بازگردانده اند.

وی با تاکید بر اینکه استقبال اردن از این توافق از طریق روش‌های معمول دیپلماتیک، درها را به شکل مثبتی برای این کشور با سوریه و عراق باز خواهد کرد و روند واردات نفت عراق روانتر خواهد شد، اشاره کرد: ایران بعد از پیروزی انقلابش، سفارت اسرائیل را بیرون کرد و پرچم فلسطین را به جای آن برافراشت، از جنبش جهاد و جنبش حماس و از غزه و از حزب الله لبنان حمایت کرد.

وزیر سابق اردن با بیان اینکه اردن از بسته شدن مرزهای صادراتی و وارداتی با سوریه به دلیل قانون قیصر رنج می برد، افزود: اردن از این قانون بیشترین آسیب و خسارت را می بیند.

العبادی از اردنی ها خواست که از این توافق حمایت کرده و از آن با آغوش باز استقبال کنند، زیرا از نظر تجاری و اقتصادی سودمند خواهد بود، و از سوی دیگر عربستان، ایران و چین برنده این توافق و آمریکا و غرب بازنده هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha