جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
هاشم زاده هریسی

عضو خبرگان رهبری گفت: امروز حوزه های علمیه علاوه بر تعبد و تعلیم در رشته های مختلف علمی در مسائل پژوهشی و تحقیقاتی بسیار پیشرفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله هاشم زاده هریسی امروز در«نخستین نشست دانشمندان، علما و طلاب فارس و آذربایجان» و «سومین نشست هم اندیشی پیشکسوتان، اساتید و مولفین گلشن ابرار» که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: با وجود اینکه حضرت ولیعصر(عج) از سراسر جهان عاشق و منتظر دارد اما ایران تنها کشور امام زمان(عج) بر روی زمین است.

وی با بیان اینکه ایران باید در دنیا از نظر علمی، مادی و معنوی برتر باشد، ابراز داشت: وقتی ذیل نام امام زمان(ع) می توانیم قرار بگیریم که از هرجهت در جهان نمونه باشیم و صرفا با شعار نمی توان این امر را محقق کرد.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه همه مناطق مختلف کشور سرشار از علم، عرفان، حقیقیت و علما هستند، گفت: آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل علمای برجسته ای را به جهان اسلام معرفی کرده اند و هرقدر از شرح حال این عالمان دینی نگارش شود، کم است.

*لزوم مظلومیت زدایی از چهره عالمان دینی

آیت الله هاشم زاده هریسی با اشاره به اینکه باید به مظلومیت زدایی از علمای گمنام در بلاد و شهرستان ها پرداخت، ابراز داشت: احقاق حق از علما با نگارش شرح حال و خدمات آن ها ضرورت دارد.

*تقدیر از فعالیت های پژوهشی حوزه

وی با تقدیر از فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه، اظهار داشت: امروز آثاری از حوزه منتشر می شوند که موجب شادمانی انسان است.

*پیشرفت شگرف حوزه در مسائل پژوهشی 

نماینده مردم آذربایجان شرقی در خبرگان رهبری افزود: امروز حوزه های علمیه علاوه بر تعبد و تعلیم در رشته های مختلف علمی در مسائل پژوهشی و تحقیقاتی بسیار پیشرفت کرده است و کارهای عظیم و برجسته ای در حال انجام است.  

آیت الله هاشم زاده هریسی با بیان اینکه امروز آثار پژوهشی با دستان طلاب جوان خلق می شود، گفت: این آثار علاوه بر استعداد تالیف و نویسندگی، هنر طلاب جوان را به نمایش می گذارد.

وی افزود: البته هرقدر از استعدادهای حوزه شکوفا شوند جای پیشرفت بسیاری هنوز باقی خواهد بود چرا که موضوعات بسیاری وجود دارد که به آن ها پرداخته نشده است. 

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه هنوز موضوعات بسیاری مغفول واقع شده اند و نیازمند سوژه یابی هستند، گفت: حق الناس از موضوعاتی است که باید در قالب های مختلف پژوهشی گردآوری شود.

آیت الله هاشم زاده هریسی تصریح کرد: خداوند برای حقوق بندگان ارزش قائل شده و تاکید کرده ابتدا باید به حق الناس و سپس به حق الله اهتمام داشته باشید.

وی با بیان اینکه هزار رکعت نماز خواندن با مال مردم ارزشی ندارد، ابراز داشت: حقوق مردم همواره مقدم است و اگر بر گردن فردی حق الناس باشد علاوه بر بطلان، گناه نیز دارد.

*لزوم معرفی اسلام راستین به بندگان خداوند

نماینده مردم آذربایجان شرقی در خبرگان رهبری با بیان اینکه باید اسلام را به مردم معرفی کرد تا آن ها بدانند خداوند حقوق مردم را بر حقوق خود مقدم داشته است، افزود: خداوند نسبت به حقوق خود تساهل و تسامح خواهد داشت اما حق الناس  شامل توبه، شفاعات و رحمت خدا نمی شود و فقط باید رضایت مردم را جلب کرد.

*پرچم حفظ حقوق انسان ها از حوزه بلند شود

آیت الله هاشم زاده هریسی با اشاره به اینکه پرچم حفظ حقوق انسان ها در حوزه بلند شود، گفت: ما فقه عظیمی داریم اما باید با پرداختن به نیازهای بین المللی و بشری آن را توسعه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گسترش روحیه پژوهشگری در حوزه موجب خرسندی است، ابراز داشت: امروز طلاب جوان آذربایجانی دست به قلم شدند و کار بزرگی کردند تا به معرفی علمای آذربایجان بپردازند.

*لزوم جبران نقیصه کاهش علما در مناطق مختلف کشور

نماینده مردم آذربایجان شرقی در خبرگان رهبری  با تاکید بر بهره گیری از فیوضات معنوی ماه مبارک رمضان افزود: کاسته شدن علما و مجتهدان در مناطق مختلف کشور نقیصه ای است که باید جبران شود.

آیت الله هاشم زاده هریسی با بیان اینکه قرآن کتاب عمل و روش است، خاطرنشان کرد: برای نمونه در زمینه متادولوژی امر به معروف در قرآن باید کار کرد.

انتهای پیام/313 /33 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha