سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز نگرانی از عدم توجه به تفسیر قرآن کریم در جامعه، گفتند: اصالت بخشی به الفاظ قرآن و در حاشیه نگاه داشتن مفاهیم آیات موجب نگرانی است که امیدوارم آن را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید  شامگاه شنبه در نشست علما و اساتید حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به ارزش و جایگاه قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، اظهار داشتند: ماه رمضان، ماه قرآن است و به همین دلیل اقدامات قرآنی در این ماه ارزش بسیاری دارند.

ایشان تصریح کردند: هنگامی که تلاوت یک آیه در ماه مبارک رمضان معادل ختم قرآن کریم در ماه های دیگر باشد معلوم می شود کارهای قرآنی تا چه اندازه اهمیت دارند.

معظم له با بیان اینکه قرآن کریم بعد از پیروزی انقلاب حضور بیشتری در محافل عمومی و حوزه های علمیه داشته است، گفتند: به برکت پیروزی انقلاب، شبکه قرآن در صداوسیما فعالیت دارد و هرسال نیز مسابقات حفظ و تلاوت قرآن کریم با دعوت از حافظان و قاریان کشورهای اسلامی برگزار می شود. 

این مرجع تقلید افزودند: همچنین در شهرستان ها و دانشگاه ها مسابقات قرآنی برگزار می شود و این اقدامات دلیل بر حضور بیشتر قرآن در صحنه جامعه بعد از پیروزی انقلاب است.

*قدردانی از افزایش دروس تفسیر قرآن در حوزه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دروس تفسیر در حوزه های علمیه نسبت به گذشته فوق العاده اضافه شده است، گفتند: امروز مفسران خوبی در بخش های مختلف حوزه فعالیت دارند و در دارالقرآن علامه طباطبایی نیز برنامه های قرآنی خوبی اجرا شده است.

*عدم توجه به تفسیر قرآن موجب نگرانی است

معظم له در ادامه با ابراز نگرانی از عدم توجه به تفسیر قرآن کریم در جامعه، اظهار داشتند: اصالت بخشی به الفاظ قرآن و در حاشیه نگاه داشتن مفاهیم آیات موجب نگرانی است که امیدوارم آن را برطرف کنیم.

ایشان افزودند: برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن بسیار خوب و ارزشمند می باشد اما اگر تفسیر قرآن در جامعه پررنگ نباشد موجب نگرانی است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: الفاظ قرآن بسیار ارزشمند است و حتی تلاوت بدون تفسیر نیز ثواب دارد اما نباید شاهد رانده شدن مفاهیم به حاشیه باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ایشان با اشاره به آیه 2 سوره انفال «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلي‏ رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُونَ»، ابراز داشتند: با تلاوت آیات قرآن، باید افزایش ایمان صورت گیرد در حالی که اگر معانی قرآن اصالت پیدا نکند شاهد افزایش ایمان نخواهیم بود.

معظم له تصریح کردند: حافظان قرآن، محترم هستند اما اگر هرمرتبه که قرآن را می خوانند توجه به قرآن نداشته باشند، افزایش ایمان صورت نمی گیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 124 سوره توبه «وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّکُمْ زادَتْهُ هذِهِ إيماناً فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ»، گفتند: بر اساس این آیه مومنان انتظار داشتند با نزول هر سوره و آیه ایمان آن ها افزایش پیدا کند و در همان مرحله باقی نماند؛ ما از این آیه متوجه می شویم که مفاهیم باید در متن و همراه الفاظ قرآن باشد.

*توجه به تفسیر قرآن موجب اتحاد بیشتر جامعه می شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: باید در جامعه کاری کنیم که قرآن هرقدر بیشتر تلاوت می شود محتوای آن بیشتر در قلوب مردم قرار بگیرد تا ایمان ها قوی تر،  اخلاق پاک تر و اتحاد جامعه بیشتر شود.

ایشان در ادامه با اشاره به خطبه ای از امیرالمومنین(ع) در توصیف قرآن کریم مبنی بر اینکه حضور در مجلس قرآن کریم موجب افزایش هدایت و کاهش گمراهی می شود، اظهار داشتند: حضور در هر مجلس قرآنی و تلاوت آیات باید موجب هدایت انسان شود و گمراهی ما را کاهش دهد.

معظم له با اشاره به تبیین صفات متقین از سوی امیرالمومنین(ع) در خطبه همام، ابراز داشتند: حضرت علی(ع) در توصیف پرهیزکاران می فرمایند «آن ها به هنگام شب برای عبادت برپا می شوند، در حالی که اجزای قرآن را شمرده و سنجیده تلاوت کنند، خود را به آیات قرآن اندوهگین ساخته، و داروی دردشان را از آن می گیرند؛ چون به آیه ای بشارت دهنده بگذرند به مورد بشارت طمع کنند، و روحشان از روی شوق به آن خیره گردد، و گمان می برند که آن مورد بشارت در برابر آنها است و هنگامی که به آیه ای بگذرند که در آن بیم داده شده است گوش دل به آن می دهند، و گمان می برند شیون و فریاد عذاب در کنار گوش آنان است».

این مرجع تقلید تصریح کردند: حفظ قرآن اقدام بسیار خوبی است اما اگر به مفاهیم اهمیت داده نشود حالت شوق و خوف از آیات پیدا نمی شود.

*لزوم تحول در توجه به تفسیر از سوی علمای حوزه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مجالس بیشتر به سمت اصالت بخشیدن به الفاظ می رود، گفتند: علمای حوزه تحولی ایجاد کنند که توجه به مفاهیم در مرحله نخست و پرداختن به الفاظ قرآن در مرحله دوم قرار گیرد.  

ایشان با قدردانی از طرح تلاوت و تفسیر یک صفحه ای قرآن کریم در مساجد کشور، اظهار داشتند: این اقدام مقدمه ای برای ورود به مفاهیم عالی قرآن است که باید تعمیم و گسترش یابد.

معظم له همچنین افزودند: در برنامه های عمومی نیز پس از تلاوت آیات قرآن به ترجمه آن ها پرداخته شود.

*لزوم تربیت مفسران قرآنی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم تربیت بیشتر مفسران قرآنی در حوزه های علمیه تاکید کردند و گفتند: باید مفسران بیشتری پرورش یابند تا به شهرستان ها اعزام شوند و در ایام مختلف نظیر ماه مبارک رمضان به تفسیر قرآن بپردازند.

*تفسیر در حاشیه دروس حوزه قرار نگیرد

ایشان همچنین بر لزوم قرار نگرفتن برنامه های تفسیری قرآن در حاشیه دروس حوزه تاکید کردند و ابراز داشتند: تفسیر از برنامه های اصلی حوزه باشد و در متن قرار بگیرد.

معظم له، برگزاری مسابقات ویژه تفسیر قرآن در سراسر کشور را امری در جهت ترغیب توجه به این مسئله عنوان کردند و گفتند: رسانه ملی نیز از طریق تولید سریال و مستند می تواند تاثیرگذار باشد.

این مفسر برجسته قرآن با بیان اینکه رسانه ملی می تواند مثال های قرآنی را در قالب فیلم های کوتاه نمایش دهد، اظهار داشتند: همچنین می توان مفاهیم را به زبان شعر، نثر و هنر تبیین کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد انحرافی در حضور قرآن در جامعه پیدا نشود، گفتند: نباید فقط به یک جنبه بپردازیم و ابعاد دیگر را فراموش کنیم.

ایشان همچنین افزودند: نشریاتی که از حوزه های علمیه منتشر می شوند بر روی این مسئله تکیه کنند.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه قرآن نور و هدایت است، خاطرنشان کردند: توجه به تفسیر قرآن کریم موجب رشد جامعه می شود.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha