دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیریت مسجد

حوزه/ مسئول غرفه موسسه مسجد در نمایشگاه قرآن گفت: تاکنونن توسط این موسسه حدود ۱۰ سال درس خارج فقه مسجد پیرامون تدوین احکام مسجد تدریس و حدود ۲۰ عنوان کتاب با موضوعات ؛آداب و فضائل مساجد ، آئین امامت مساجد ، روش ساخت مسجد و ... نیز منتشر شده است.

محمد حسین تولایی، مسئول، غرفه موسسه مسجد با اشاره به فعالیت ها و برنامه های این موسسه در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به خبرنگار خبرگزاری «حوزه گفت: این موسسه  در سه حوزه آموزشی، آماری و فرهنگی برنامه هایی را ارائه می کند

وی درباره فعالیت های آموزشی این موسسه افزود: برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلند مدت در قم و همچنین مراکز استان ها به عنوان دوره های مدیریت مسجد که با حضور طلاب، فضلا و ائمه جماعت از جمله اقدامات آموزشی این موسسه است.

تولایی اضافه کرد: در کنار این طرح، تهیه منابع آموزشی، تشکیل کتابخانه تخصصی مسجد با بیش از 1079 عنوان کتاب و ارائه مشاوره به پژوهشگران و متخصصان در موضوع مسجد نیز از دیگر فعالیت های موسسه است .

مسئول غرفه موسسه مسجد با اشاره به اینکه فعالیت آماری این موسسه براساس سفرهای داخلی و خارجی حجت الاسلام و المسلمین  تقی قرائتی مدیر موسسه مسجد تهیه شده است، ادامه داد: براساس این سفرها، جامعه آماری از مساجد داخلی و خارجی تهیه شده است که متقن و قابل ارائه است.

وی اضافه کرد: حدود 10 سال درس خارج از فقه مسجد پیرامون تدوین احکام مسجد تدریس و حدود 20 عنوان کتاب با موضوعات ؛آداب و فضائل مساجد ، آئین امامت مساجد ، روش ساخت مسجد و ... نیز منتشر شده است.

تولایی با اشاره به فعالیت فرهنگی این غرفه افزود: نمایشگاه  عکسی با مضمون حضور مردم در  مساجد و با شعار «مسجد ، کانون همدلی و همزبانی » تهیه شده  که فضای  متفاوتی را به بخش حوزوی نمایشگاه داده است وهمچنین توزیع  پوستر هایی با محتوای احادیث و آیات  مسجد از جمله اقدامات این موسسه در نمایشگاه شمرده می شود.

وی با اشاره به  اهداء کتاب هایی  با عنوان اعتکاف، آداب و فضائل زیارت مسجد و آیین امامت مسجد  برای اهل مسجد به شرکت کنندگان در نمایشگاه تصریح کرد: هدف این کار آشنایی شرکت کنددگان و مردم   با ساختارهای مسجد و کارکردهای آن و فضائل حضور مردم در مسجد در سطح جامعه و ایجاد  اتاق های فکر  در مسجد است..

مسئول غرفه موسسه مسجد از ارائه آلبوم مفاخر در این غرفه خبر داده و  افزود : این آلبوم برگزیده ای از تصاویر مساجد بزرگ جهان از لحاظ معماری و دیگر معیار های فرهنگی تشکیل شده است و نمونه آن برای مراکز و مساجد قابل ارائه است .

وی ادامه داد : باید گفت در این غرفه دفتری برای انعکاس نظرات ، پیشنهادات و دل نوشته های ائمه جماعت و متخصصین و اهل مسجد  پیرامون مسجد تعبیه شده است تا در سال های آینده و در نمایشگاه های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول، با معرفی طرح جوانه ها و شکوفه های مسجد که برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارائه می شود، خاطرنشان کرد: این طرح  باعث جذب کودکان به غرفه می شود و با  نقاشی و رنگ آمیزی خصوصا نقاشی هایی با موضوع مسجد این فرصت برای کودکان و نوجوانان بوجود می آید تا مسجد مورد علاقه خود را رنگ آمیزی یا نقاشی کنند.

وی گفت: در طی انجام این کار مربی مخصوص با خواندن شعر ها و داستان های جالب درموضوع مسجد با کودکان ارتباط برقرار کرده و این شکوفه ها و جوانه ها را تشویق به حضور در مسجد می کند البته برای تشویق بیشتر کودکان در پایان به بهترین  نقاشی و رنگ آمیزی هدایای نفیسی داده میشود .

تولایی از دیگر فعالیت های غرفه در نمایشگاه قرآن را ارائه مشاوره با حضور کارشناسان  مسجد برای  علاقه مندان در حوزه مسجد و راهنمایی آنان برای  شناخت بهتر مسجد  و همچنین ارائه توصیف دقیق تر ی از مسجد  و شناخت نوع کارکردهای مسجد عنوان کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha