شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
نقد فیلم

حوزه/ کارشناس فیلم و رسانه گفت: ما کارشناسان زبده دینی در رسانه کم داریم و از همین مقدار کمی هم که داریم به درستی استفاده نمی‌شود و کارگردانان احساس استقلال کرده و از آنها استفاده نمی‌کنند و باعث می‌شود که در نهایت کل کار زیر سؤال رود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی آتش زر در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به حواشی به وجود آمده در مورد فیلم رستاخیزاظهارداشت: یکی از مسائلی که موجب برانگیخته شدن حساسیت‌ها شده نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) است و مراجع نسبت به این مورد واکنش نشان داده‌اند.

وی بیان کرد: بازیگری که نقش یک معصوم را بازی می‌کند ممکن است این نقش را به خوبی ایفا نکند و یا ممکن است در فیلم‌های بعدی این بازیگر یک نقش منفی بازی کند که در نهایت پیام دینی فیلم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کارشناس فیلم و رسانه ادامه داد: به لحاظ شرعی مشکلی در این فیلم‌ها وجود ندارد بلکه به لحاظ جانبی علما اجازه نمی‌دهند که این نقش‌ها بر پرده سینما تصویر شود و فیلم رستاخیز برخی از این ایرادها را داشته است و می‌گویند که برخی از این موارد اصلاح نشده است.

وی با بیان اینکه درون‌مایه و برون‌مایه فیلم بسیار مهم است گفت: در غرب نیز مردم به فیلم‌های مذهبی علاقه دارند و در هالیوود که سودآوری در فیلم‌ها برایشان بسیار مهم است اقدام به تولید فیلم‌های مذهبی مانند داستان‌های پیامبران کرده‌اند.

حجت الاسلام آتش زر ابراز داشت: در هالیوود به بهانه ساخت داستان‌های دینی در کنار آنها آنقدر به فساد و فسق و فجور می‌پردازند که به جای پالایش دینی، مردم ترغیب به گناه می‌شوند و در نهایت فیلم به یک رفتار غیر دینی بازمی‌گردد.

وی بیان کرد: در فیلم رستاخیز این دغدغه وجود دارد که درون‌مایه فیلم تحت‌الشعاع عشق زمینی و رفتارهای کوچک و روزمره قرارگرفته باشد.

کارشناس فیلم و رسانه تصریح کرد: اگر متنی بخواهد دراماتیزه شود بر پایه نفرت و عشق و مسائل خانواده قرار می‌گیرد اما نباید اصل فیلم تحت‌الشعاع قرار گیرد و البته می‌گویند که این فیلم تحت‌الشعاع این موضوع‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: مورد دیگر در این فیلم استفاده نکردن از داده‌های صحیح دینی و توسل به قول‌های بسیار ضعیف است که یکی از دلایل آن استفاده نکردن از کارشناسان دینی در کنار این فیلم است.

حجت الاسلام آتش زر گفت: ما کارشناسان زبده دینی در رسانه کم داریم و از همین مقدار کمی هم که داریم به درستی استفاده نمی‌شود و کارگردانان احساس استقلال می‌کنند و از آنها استفاده نمی‌کنند و باعث می‌شود که در نهایت کل کار زیر سؤال رود.

وی اذعان داشت: کارشناس دینی در حوزه سینما علاوه بر داشتن دانش تاریخی باید دانش رسانه‌ای و هنری نیز داشته باشد و علاوه بر آشنایی با روایات، روح آنها را به خوبی بداند و به درستی آنها را با هم ترکیب کند ولی متأسفانه بسیاری از فیلم‌های ما از آن رنج می‌برند.

کارشناس فیلم و رسانه با بیان اینکه برخی فیلم‌ها مانند مختارنامه در این زمینه موفق بودند و آقای میرباقری به خوبی توانستند یک کار کارشناسی و خوبی انجام دهند گفت: متأسفانه در فیلم رستاخیز در زمینه کارشناسی به خوبی عمل‌نکرده‌اند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha