پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
ملا عبدالله بهابادی

حوزه/دبیر کنگره بزرگداشت علامه آخوند ملا عبدالله بهابادی(ره) از برگزاری این کنگره تا پایان سال جاری خبر داد.

 دکتر حسن عبدی پور در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اعلام این خبر گفت: آخوند ملا عبدالله بهابادی یزدی از عالمان برجسته یزدی در سده دهم بود و در حوزه‌های علمی شیراز، اصفهان و نجف به تحصیل پرداخته و از همدرسان ایشان می‌توان به بزرگانی مانند مقدس اردبیلی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه علامه ملاعبدالله علاقه فراوانی به مطالعه و تحقیق داشت بیان کرد: از ایشان ده‌ها تألیف باقی مانده که از معروف‌ترین آن‌ها «الحاشیه علی تهذیب المنطق» می‌باشد.

دبیر کنگره ادامه داد: علامه از سوی سلاطین صفوی خزانه‌دار حرم شریف حضرت علی (ع) در نجف اشرف بود که بعدها فرزندانش عهده‌دار این کار شدند.

وی با بیان اینکه علامه بهابادی یزدی در حاشیه نویسی تبحر خاصی داشت گفت: حاشیه نویسی در واقع یک کار علمی برای کسانی است که صاحب نظر بوده‌اند و این حاشیه نویسی مقدمه‌ای می‌شده که اثر مورد توجه و مورد تدریس قرار گیرد.

عبدی پور ابراز داشت: متأسفانه در طول چند دهه اخیر حاشیه نویسی در حوزه علمیه کم شده است و باعث شده تغییر و تحول در کتب درسی کم شود و حوزوی‌ها باید این سنت را احیا کنند.

وی عنوان کرد: حاشیه بر تهذیب المنطق تفتازانی یکی از حاشیه‌نویسی‌های علامه است که به مدت صدسال جزو متون درسی حوزه‌های علمیه بوده است.

دبیر کنگره تصریح کرد: شخصیت علامه بسیار قابل تکریم است و سیره علمی و عملی این عالم بزرگ باید شناسانده شود و درصددیم با برگزاری این کنگره ابعاد زندگی او را نشان دهیم و از پژوهشگران و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی با اشاره به فراخوان این کنگره گفت: این کنگره در سه محور زندگي و شخصيت آخوند ملاعبدالله بهابادی، اندیشه‌های سیاسی - اجتماعی و تفکرات منطقی – فلسفی برگزار می‌شود و هر یک از این موضوعات نیز دارای بخش‌های جداگانه‌ای هستند، البته علاقه مندان می‌توانند موضوعات دیگر مرتبط با ملا عبد الله بهابادی(ره) را به دبیرخانه بفرستند که پس از بررسی و تایید در کمیته علمی دبیرخانه پذیرفته می‌شود.

عبدی پور ادامه داد: محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی می‌توانند چکیده مقالات خود را تا 15 شهریور و اصل آن را تا انتهای آبان ماه سال جاری به دبیرخانه کنگره به نشانی قم، ميدان شهدا، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، اداره همکاری‌های علمی و پژوهشی، دبیرخانه کنگره بین‌المللی آخوند ملاعبدالله بهابادی یزدی(ره) ارسال نمایند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha