یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام سید مجتبی بدری- مدیر مدرسه امام القائم(عج) تهران

حوزه/ حوزه علمیه قلب کشور اسلامی است و احیاء موقوفات حوزوی نقش بسزایی در تامین مالی و استقلال حوزه ها دارد. اما متاسفانه به دلایلی، بسیاری از موقوفات به تصرف دیگران درآمده و خبری از احیاء و پس گرفتن آنها نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمجتبی بدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، با اشاره به اهمیت احیای موقوفات در راستای توسعه­ حوزه های علمیه، گفت: مسئله وقف در ادیان گذشته­ی قبل از اسلام نیز رایج بود و اسلام راه درست و هدف صحیح وقف را به مردم تبیین کرد، بنابراین ما می بینیم حتی آنهایی که در ادیان مختلف بودند به سنت حسنه وقف اعتقاد داشتند و اسلام نیز سفارش ویژه ای به آن دارد.

*ارزش وقف

وی با بیان این که وقف دارای جایگاه بسیار ارزشمند معنوی و موجب رشد اقتصادی است، افزود: وقف سنت حسنه ای است که اگر انسان بخواهد بعد از زمان حیات خویش، بهترین توشه برای آخرت ذخیره کند، نسبت به آن اقدام می کند و بدون تردید از فیوضات دنیوی آن بعد از مرگش بهرمند خواهد شد. هم اکنون نیز بسیاری از مردمان نیک از گذشته های بسیار دور، زمین هایی را وقف کرده اند که به عنوان مسجد، بیمارستان، حوزه علمیه و... در راستای خدمت به مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

*اداره حوزه ها با درآمد موقوفات

مدیر مدرسه امام القائم(عج) تهران ادامه داد: حوزه های علمیه نیز از جمله مواردی است که از گذشته مورد توجه واقفین بوده و بزرگان شیعه نسبت به آینده حوزه ها دغدغه و عنایت داشتند و می توان گفت بسیاری از حوزه های قدیم و بخش اعظم حوزه های کنونی از راه وقف اداره می شدند. بنابراین احیاء موقوفات نقش بسزایی در تامین مالی و استقلال حوزه ها دارد. اما متاسفانه به دلایلی بسیاری از موقوفات به تصرف دیگران درآمده و خبری از احیاء و پس گرفتن آنها نیست.

*با احیای موقوفات وابستگی مالی به دولت نخواهد بود

حجت الاسلام والمسلمین بدری  تصریح کرد: اگر موقوفات حوزوی احیاء شوند، دیگر نیازی به کمک دستگاه های دولتی و وابستگی مالی به دولت نخواهد بود.

وی تصریح کرد: شاید برای مردم به خوبی تبیین نشده است که حوزه های علمیه برای پیشبرد اهداف عالیه خود نیاز به کمک های مالی از جمله وقف زمین و مزارع دارند. بنابراین ضرورت اطلاع رسانی برای مردم در خصوص آگاهی شان از حسنات وقف و اینکه وقف برای چه مراکزی و در اختیار چه کسانی باشد، به شدت احساس می شود و این اطلاع رسانی بیش از همه متوجه رسانه ملی است.

*ضرورت فرهنگ سازی هدفمند وقف حوزوی

مدیر مدرسه علمیه القائم(عج) تهران در پایان با تاکید بر نقش کلیدی رسانه ملی و مبلغان حوزه در فرهنگ سازی هدفمند وقف، گفت: حوزه علمیه قلب کشور اسلامی است و باید این فرهنگ سازی درست و اصولی صورت بگیرد تا مردم آگاه شوند که بهترین وقف ها، وقف برای حوزه های علمیه می باشد. چون ثمراتش از جاهای دیگر بیشتر است، چرا که با تاسیس حوزه علمیه در شهرهای مختلف کشور و بخش هایی از دنیا و امکان تربیت طلاب متخصص و متعهد که با پشتیبانی مالی از راه درآمد وقفیات صورت می گیرد، موجب نشاط جوامع و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha