جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کنگره بهبهانی

حوزه/ اخباریون در دو قرن یازده و دوازده به روش متاخرین در ارزیابی حدیث انتقاد کردند و احادیث کتب اربعه را قطعی الصدور دانستند، اما در آن زمان آیت الله بهبهانی ضمن رد کردن این نظریه اخباریون، به تبیین روش جدیدی در ارزیابی حدیث بر اساس قرائن پرداخت به این معنا که ایشان علاوه بر سند احادیث، قرائن دیگری را نیز در ارزیابی حدیث، معتبر دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، محققان و پژوهشگران و علمای حدیث عراق و خارج از عراق در نشست های تخصصی کنگره بزرگداشت آیت الله وحید بهبهانی در شهر مقدس کربلا به بررسی علمی نهضت آیت الله بهبهانی پرداختند.

در این بحث ها تصویری حقیقی از تلاش های علمی آیت الله بهبهانی در طول تاریخ و ارتباط آن با گذشته و حال و آینده ارائه شد و همچنین تاثیرات تلاش علمی ایشان بر امت اسلام مورد بررسی قرار گرفت.

سید کاظم طباطبایی: آیت الله بهبهانی در ارزیابی احادیث نوآور بود

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم طباطبایی از سخنرانان ایرانی این نشست و از دانشگاه قرآن و حدیث قم بود که بحث خود را با عنوان "مسیر تاریخی نظریات ارزیابی حدیث و جایگاه وحید بهبهانی" در زمینه حدیث و رجال ارائه کرد.

وی گفت: اخباریون در دو قرن یازده و دوازده به روش متاخرین در ارزیابی حدیث انتقاد کردند و احادیث کتب اربعه را قطعی الصدور دانستند، اما در آن زمان آیت الله بهبهانی ضمن رد کردن این نظریه اخباریون، به تبیین روش جدیدی در ارزیابی حدیث بر اساس قرائن پرداخت به این معنا که ایشان علاوه بر سند احادیث که مورد توجه عقلا و قدمای علم حدیث بود، قرائن دیگری را نیز در ارزیابی حدیث، معتبر دانست.

امین حسین: جایگاه مکان و زمان در نظریات فقهی آیت الله بهبهانی

از سوی دیگر امین حسین از جمهوری اسلامی ایران در بحث خود با عنوان "زمان و مکان در نظریات فقهی وحید بهبهانی" در محور حدیث و رجال گفت: به خاطر همراهی تحقیقات معاصر با رصد تاریخی مسائل علمی تلاش کردیم به بخش هایی از نقش زمان و مکان در نظریات فقهی و استنباط های آیت الله وحید بهبهانی اشاره کنیم.

وی افزود: مراد ما از قرائن تاریخی در این بحث، شرایط و احوال ذهنی و اجتماع اطراف راویان و زمان زندگی آنها می باشد تا بتوانیم با اطلاع از این شرایط، به درستی نص مورد نظر خود را با نصوص دیگر مقایسه کنیم تا به حجت شرعی برسیم.

امین حسین گفت: ما در مورد ضرورت توجه به قرائن تاریخی در پژوهش های فقهی در بیش از 14 موضوع سخن گفته ایم که آیت الله بهبهانی نیز در شرایط تاریخی به آن توجه داشته و در نهایت خواننده می تواند مقایسه سریعی میان مدرسه وحید بهبهانی و مدارس دیگر معاصر وی در زمینه توجه به شرایط تاریخی در استنباط داشته باشد.

دکتر هاشم الیوسفی: نو آوری آیت الله بهبهانی در علم اصول

از سوی دیگر دکتر هاشم الیوسفی بحث خود را با عنوان "نوآوری وحید بهبهانی در علم اصول" ارائه کرد و گفت: مدرسه اصول به واسطه عمق علمی برگرفته از میراث کهن و استناد آن به قرآن و سنت و اهداف بلندی که دارد از علوم ممتاز شیعه است و دستاوردهای بزرگی داشته که با تلاش طاقت فرسای اندیشمندان بزرگی حاصل شده که چشم از لذت های دنیا فرو بسته اند تا به هدف خود در خدمت به دین و مدرسه امامت برسند و تمام تلاش خود را برایی حفظ اصالت رسالت و مواجهه با افکار سطحی و انحرافی به کار گرفته اند.

وی افزود: مباحث مربوط به ظنّ در مدرسه وحید بهبهانی یکی از جلوه های نوآوری ایشان پس از مخالفت قاطع وی با مدارس اخباری آن زمان می باشد به گونه ای که توانست با تلاش علمی و معرفتی خود دستاوردهای مفیدی برای استفاده فقیه ارائه کند.

الیوسفی ادامه داد: آیت الله بهبهانی از سوی دیگر در برابر نظام ظالم زمان خود به مسئولیت خود در امر به معروف و نهی از منکر نیز عمل کرد به گونه ای که نهضت وحید بهبهانی از روح معنوی و انسانی و الهی برخوردار بود.

دکتر علی اسدی: آیت الله بهبهانی مسئولیت شناس بود

پس از آن دکتر علی اسدی از جمهوری اسلامی ایران بحث خود با عنوان "احساس مسئولیت در سیره وحید بهبهانی" را ارائه کرد و گفت: احساس مسئولیت و عمل به وظیفه دو عامل علمی اساسی در موفقیت نهضت علمی و تبلیغی وحید بهبهانی به شمار می روند.

وی افزود: وحید بهبهانی در دو و نیم قرن پیش احساس مسئولیت کرد و مواجهه با عقاید اخباری زمان خود را بر عهده گرفت و باعث شد در آن زمان یوسف البحرانی رئیس مدرسه اخباری به این اقدام بهبهانی واکنش مثبت نشان دهد و بدین ترتیب آیت الله بهبهانی توانست در آن زمان به موفقیت درخشانی دست یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha