شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
صاحب زاده حامد رضا - پاکستان

حوزه/ به عقیده ما هرکس از دایره ائمه چهارگانه اهل سنت خارج شود، از اهل سنت نیست و عربستان نیز مذهب تکفیری محمد بن عبدالوهاب را پذیرفته اند و بر این اساس فقط می توانند الگوی جنایت و تکفیر باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، صاحب زاده حامد رضا رئیس شورای اتحاد سنی پاکستان در گفتگو با پایگاه العهد لبنان گفت: عربستان هیچ گاه رهبر مسلمانان اهل سنت جهان نبوده و آنچه مسلمانان را با هم پیوند می دهد مقدسات عربستان است نه خاندان حاکم بر آن.

وی افزود: اقدامات شورای اتحاد سنی برای جلوگیری از فتنه شیعه و سنی که با همکاری شورای وحدت مسلمانان به عنوان بزرگ ترین تجمع شیعی پاکستان صورت گرفته است، بسیار موفق بوده و موجب جنونو عصبانیت گروه های تکفیری شده است.

متن گفتگوی پایگاه العهد با صاحب زاده بدین شرح است:

- آیا از نظر مردم پاکستان، عربستان یک رهبر و الگوی اسلامی سنی در جهان به شمار می رود؟

به عقیده ما هرکس از دایره ائمه چهارگانه اهل سنت خارج شود، از اهل سنت نیست و عربستان نیز مذهب تکفیری محمد بن عبدالوهاب را پذیرفته اند و بر این اساس فقط می توانند الگوی جنایت و تکفیر باشند.

اهل سنت پاکستان مقلدان ائمه چهارگانه هستند و ارتباط آنها با عربستان فقط از طریق مقدسات این کشور مانند مرقد پیامبر(ص) و قبور صحابه و اهل بیت(ع) و خانه کعبه می باشد نه خاندان آل سعود.

شما اگر امروز از مردم پاکستان بپرسید نظر آنها درباره عربستان چیست چیزی جز گلایه و اظهار ناراحتی از عملکرد حاکمان فاسد و مفسد سعودی نمی شنوید.

حتی علمای اهل سنت در پاکستان نیز ارتباط خوبی با عربستان ندارند و به بسیاری از آنها از جمله بنده ویزای حج و عمره داده نمی شود، زیرا ما ضد سیاست های عربستان هستیم و آنها با ما همچون دشمن رفتار می کنند.

- چگونه با اندیشه تکفیری در پاکستان مقابله می کنید؟

شورای اتحاد سنی در زمینه مقابله با اندیشه تکفیری در پاکستان گام های متعددی برداشته که عبارتند از:

1. ائتلاف با شورای وحدت مسلمانان به عنوان بزرگ ترین تشکل شیعی پاکستان برای مقابله با تروریست ها و این اولین ائتلاف شیعه و سنی با این حجم در تاریخ کشور است.

2. برپایی ده ها اجتماع مردمی مشترک میان شیعه و سنی برای هشدار در مورد خطر تکفیری ها که در بیش از ده اجتماع از این اجتماعات تعداد شرکت کنندگان بیش از 100 هزار نفر بوده است.

3. تبیین معادله "مسلمان در مقابل تکفیری" به این معنا که هیچ مسلمانی نمی تواند یاور تکفیری ها باشد و اینکه دشمن اصلی مسلمانان تکفیری ها و حاملان اندیشه محمد بن عبدالوهاب هستند.

4. اعلام هشدار شورای اتحاد سنی نسبت به اندیشه و خط تکفیری در رسانه ها و بنده نیز در بیش از 200 گفتگوی تلویزیونی مستقیم درباره این موضوع صحبت کرده ام.

5. مشارکت شورای اتحاد سنی در مراسم های تمام طوایف اسلامی و شرکت در مراسم عزاداری قربانیان انفجارهای تروریستی آنها به ویژه شهدای شیعیان.

6. اعمال فشار بر دولت پاکستان برای مواجهه با تکفیری ها به ویژه تجمع علیه دولت نواز شریف در سپتامبر گذشته.

این اقدامات نقش زیادی در کاهش انفجارهای انتحاری داشته و مومجب عصبانیت تکفیری ها شده؛ چرا که تکفیری ها نمی توانند ائتلاف شیعه و سنی را تحمل کنند.

- شورای اتحاد سنی چگونه به اتفاقات منطقه می نگرد؟

برداشت ما این است که بزرگ ترین استفاده کننده از بحران های منطقه رژیم صهیونیستی و آل سعود هستند؛ چراکه وهابیونی که به جان کشورهای اسلامی افتاده اند، ریشه در عربستان دارند و از آنجا حمایت می شوند.

ما برای مقابله با این توطئه وهابی باید با هم متحد شویم. ما در پاکستان به عنوان هنگام که از پاکستان خواسته شد در تجاوز به یمن مشارکت کند، همه با ورود ارتش به این تجاوز مخالفت کردیم و برای اینکه جهان اسلام سلامت خود را باز یابد باید همه در برابر آل سعود بایستند.

- شورای اتحاد سنی چگونه آغاز به کار کرد؟

پس از افزایش حملات تکفیری ها به مسلمانان پاکستان به ویژه در سال 2009 رژسای بزرگ احزاب سنی متشکل از 22 حزب جمع شدند و شورای اتحاد سنی را تشکیل دادند تا مرکزی باشد برای تصمیم گیری های اعتقادی و فکری و سیاسی اهل سنت.

اولین رئیس این شورا پدرم صاحب زاده فضل کریم رحمه الله بود. او سیاستمدار معروف و ملی اهل سنت بود و پس از وفات وی در 2013 من ریاست شورا را بر عهده گرفتم. اکنون 28 حزب در شورا عضو هستند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha