دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله مجتهد شبستری

حوزه/ یکی از موجبات بی بصیرتی در دوران مشروطیت، شهادت شیخ فضل الله نوری، بود و باید مراقب باشیم تا قضیه مشروطه بار دیگر تکرار نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری ظهر امروز در دومین همایش بین المللی از مشروطیت تا قیام 29 بهمن تبریز با اشاره به سالروز نهضت مشروطیت، گفت: مردم شریف ایران به خاطر ظلم و جنایاتی که حکومت قاجار بر مردم اعمال می کند، به رهبری مراجع بزرگوار تقلید، علیه ظلم و جور قیام کرده و موفق به صدور فرمان مشروطیت از سوی دولت قاجار شدند، اما مزدوران غرب و فریب خوردگان داخلی، این مشروطه مشروعه ای را که مردم و علما در پی رسیدن به آن بودند را تحریف کردند و استبداد رضا خانی و پهلوی به وجود آمد.

وی افزود: در آن زمان، علاوه بر بی تجربه بودن رهبران مشروطه، مردم نیز بی‌بصیرت بودند و به‌خاطر همین بی‌بصیرتی و عدم درک صحیح شرایط، موجب تحریف مشروطه شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: یکی از موجبات بی بصیرتی خواص و مردم آن زمان شهادت شیخ فضل الله نوری، آن عالم و فاضل برجسته و بصیر بود و درس عبرتی است برای خاص و عام و باید مراقب باشیم تا قضیه مشروطه بار دیگر تکرار نشود.

وی اضافه کرد: مردم و علما به جز شیخ فضل الله نوری در آن زمان فریب خورده و انزوا اختیار کردند و مردم نیز از روحانیت انقلابی و از شیخ فضل الله جدا شدند و این‌ها که همه ریشه در بی بصیرتی و عدم لحظه شناسی داشت، از جمله عوامل شکست قیام مشروطه بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: سطر به سطر تاریخ مشروطه پر از درس های آموزنده و بصیرت زاست و باید مورد بحث و موشکافی قرار گیرد و در مراکز علمی تدیس شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری نیز مکررا فرموده اند که باید از تاریخ مشروطیت عبرت گرفت تا مبادا تاریخ تکرار شود و آن مسایل بار دیگر به وجود آید، چرا که به خاطر عدم لحظه شناسی خواص و بی بصیرتی عوام، غرب زده ها مقدرات کشور را بدست می گیرند و همانی را می کنند که دشمن می خواهد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: به لطف خدا، مردم اکنون بصیرت داشته و بیدارند و همواره در صحنه های مختلف انقلاب حضوری پر رنگ و تاثیرگذار دارند و حماسه آفرینی این ملت در طول دوران شکوهمند انقلاب و همچنین در طول هشت سال جنگ تحمیلینشان از بصیرت و لحظه شناسی مردم در سایه ولایت فقیه دارد.

وی در خاتمه با بیان اینکه ثبات نظام بسته به حضور مردم در صحنه است، گفت: باید بصیرت به خرج داد، نباید در آستانه انتخابات افرادی بیایند و مقدرات کشور را به دست بگیرند که بگیرند که بصیرت ندارند و این مسالخ بسیار مهم است و باید مورد توجه باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha