جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران

حوزه/ امام(ره) وقتی که وارد اتاق مصاحبه شدند تا این ۴ خبرنگار خواستند مصاحبه را شروع کنند، از جا بلند شدند و گفتند «من با اینها مصاحبه نمی کنم»...

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، آیت الله محمد رضا ناصری، ظهر امروز در نشست صمیمی با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان یزد، به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به آیات 17 و 18 سوره زمر، اظهار داشت: خداوند در این سوره می فرمایند«فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿۱۷﴾ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ ﴿۱۸﴾ یعنی این که پس بندگانم را بشارت ده، آنان که به سخن گوش فرامى‏دهند(مى‏شنوند)و از بهترین آن پیروی مى‏كنند اينان در واقع همان خردمندان هستند»، در واقع واژه "يَسْتَمِعُونَ" در این آیه مراد شنیدن صرف نیست، بلکه آنچه مهم است تحلیل و بررسی آن مطلب و تبعیت از بهترین سخن است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: طبق این آیه، خداوند مقدمه هر انتخاب و تبعیتی را عقل و فکر قرار داده و این روندی است که خداوند متعال برای ما در نظر گرفته و شما خبرنگاران و همه ما مردم و مسئولین می بایست آن را مقدمه کار خود قرار دهیم.

امام جمعه یزد با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) ادامه داد: پیامبر(ص) در این روایت می فرمایند «اگر می خواهی عقل کسی را بسنجی یک سخن و حرفی را به او بزن اگر دیدی او این سخن تو را زود قبول کرد بدان که وی نادان است و اگر این سخن را هم بدون هیچ تحقیق و بررسی بازگو هم کرد بدان که او احمق است و عقل سلیمی ندارد چون نه قبول کردنش با فکر بوده است و نه بازگو کردنش»، بنابراین اگر فرد یا مسئولی گوشش تنها به دهن مردم باشد و حرف های دیگران را بدون تحقیق و بررسی قبول و عملی کند در مسیر هدایت قرار نمی گیرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از خسران ها و زیان های جامعه از همین ناحیه است که فلان مسئول یا فردی هرچیزی را که می شنود، بدون تحقیق و بررسی در خصوص صحت آن موضوع قبول و آن را بازگو می کند و نمونه این خسران و زیان که از سوی مسئولین تاکنون انجام شده، زیاد است. یک نمونه آن اشتباه تاریخی ناصرالدین شاه بود که به دلیل اطلاعات غلط و اشتباهی که عده ای درباره امیرکبیر در اختیار او قرار دادند، بدون تحقیق و بررسی حکم به قتل امیر کبیر داد.

*راز موفقیت امام(ره)

آیت الله ناصری تصریح کرد: امام خمینی (ره) گاه برای یک تصمیم هفته ها و ماه ها فکر می کرد و بعد دستور می داد، به همین دلیل هیچ وقت نشد که به خاطر تصمیمش بگوید در فلان مسئله و موضوعی اشتباه کردم، بلکه کسانی که حرف امام(ره) را گوش نکردند پشیمان شدند.

وی ادامه داد: به توجه به این که بنده همراه امام چه در ایران و چه در «نوفل لوشاتو» و... بودم، ایشان بیش از 300 الی 400 مصاحبه کردند، اما خبرنگاران با تمام سنجش و زیرکی هایی که در امر تهیه خبر داشتند، هیچ گاه موفق نشدند در مصاحبه های خود از امام(ره) ایرادی بگیرند و این ها به خاطر اخلاص و فکر و تحقیقی بود که امام(ره) قبل از حرف زدن و انجام عملی، داشتند

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: در عزل و نصب های امام(ره) نیز این تفکر و تحقیق هویدا بود و همیشه کارهایش و حرف هایش مطابق با واقعیت و با تحقیق و بررسی بود.

 * هوشمندی امام(ره) در مواجهه با خبرنگاران اسرائیلی

نماینده ولی فقیه در استان یزد به بیان خاطره ای از همراهی خود با پیرجماران در «نوفل لوشاتو» پرداخت و گفت: در «نوفل لوشاتو» 4 خبرنگار که دو مرد و دو زن بودند، با تشکیلات مجهزی، تقاضای مصاحبه با امام(ره) را کردند که به دلیل حجم زیاد برنامه ها، بعد از 10 الی 15 روز نوبت مصاحبه آن ها شد، امام(ره) وقتی که وارد اتاق مصاحبه شدند تا این 4 خبرنگار خواستند مصاحبه شروع کنند، از جا بلند شدند و گفتند «من با اینها مصاحبه نمی کنم». با اصرار فراوان به امام(ره) گفته شد این ها بیش از دو هفته معطل شده اند و با آن ها مصاحبه کنید اما امام(ره) حاضر به مصاحبه نشد و خبرنگاران با عصبانیت آنجا را ترک کردند، اما بعد از مدت ها یکی از این چهار خبرنگار فاش کرد که «ما جاسوس اسرائیل بودیم که قصد مصاحبه با امام(ره) را داشتیم، اما ایشان به محض این که ما را دید به این موضوع پی برد و این نشان از درک دقیق، هوش و تفکر بالای امام خمینی(ره) است که متوجه این موضوع شد و شما ایرانی ها باید قدر این آقا را بدانید».

* خبرنگاران بی گدار به آب نزنند

وی، وظیفه خبرنگاران را اطلاع رسانی دقیق، بصیرت افزایی و هدایت جامعه دانست و گفت: این که خبرنگاران با اطلاع رسانی مسئولین را در جریان امور قرار می دهند و عامل بصیرت افزایی مردم هستند، ارزشمند است .

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که اطلاع رسانی و خبرنگاری یک مسئولیت بزرگ است، اذعان داشت: خبرنگاران نباید بی گُدار به آب بزنند و اقدام به انتشار اخبار بی پایه و اساس کنند، بلکه باید ابتدا در خصوص مسائل و اخباری که به گوششان می رسد، تفکر و تعقل در خصوص صحت آن کنند و بعد اقدام به انتشار اخبار کنند.

* رسانه ها مردم را نا امید نکنند

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: اگر خبرنگاران انسان های دلسوز و به دنبال کسب اطلاعات صادقانه و درست باشند، با اخبار خود باعث ناامیدی مردم نمی شوند و با ایجاد تفرقه، افراد جامعه را نسبت به هم بدبین نمی کنند. این اقدامات نه مطلوب اسلام و نه مطلوب جامعه انقلابی و اسلامی ایران است، نبابراین وظیفه شما خبرنگاران حاکم کردن خوبی ها در جامعه است.

* به دیگران نسبت دروغ ندهید

وی با اشاره به این که رسانه ها و خبرنگاران تنها نباید انتقال دهنده افکار خاص یک گروه و جریان در جامعه باشند، گفت: بی مدرک حرف زدن درست نیست و متاسفانه بعضاً مشاهده می شود حرف هایی یا به دروغ یا با برداشت های اشتباه از یک مطلب، به افراد نسبت داده می شود که این کار یعنی ایجاد شبهه و نسبت دروغ به افراد زدن سبک منافقین است.

نماینده ولی فقیه در یزد عنوان کرد: ایجاد شبهه و دروغ تنها با یک دلیل در جامعه جا می افتد، اما درست کردن و پاسخ به برخی از شبهات با هزار دلیل هم درست شدنی نیست.

 *انتقاد از ضعف تبلیغات بیرونی و خارج مرزها

آیت الله ناصری با انتقاد از ضعف در عرصه تبلیغات بیرونی و خارج مرزها، گفت: متاسفانه در تبلیغ اصل انقلاب، شیعه و اسلام تاکنون ضعیف عمل کرده ایم و در این زمینه ها سرمایه گذاری نکرده ایم، اما برعکس عربستان سعودی با دلارهای خود توانسته بخشی از خواسته های خود را تحقق بخشد تا جایی که برخی از سناتورهای آمریکایی هم به این موفقیت صحه می گذارند و می گویند دلارهای آمریکایی دارد کار خود را می کند.

*موفقیت هسته ای

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: تنها در مسئله هسته ای موفق شده ایم تا حدودی درست عمل کنیم و افکار عمومی جهانیان که خواهان جنگ با ما بودند را نسبت به خود تغییر دهیم.

 *برای ترویج تفکر شیعه هزینه کنیم

وی یادآور شد: چه اشکالی دارد که برای ترویج اصل انقلاب و تفکر شیعه و انقلاب اسلامی هزینه کنیم و به طور مثال برای چاپ یک مطلب دینی در یک روزنامه خارجی که در راستای ترویج اصل انقلاب و تفکر شیعه است، پول دهیم، این پول خرج کردن زکات در راه علم محسوب می شود.

*فروپاشی کانون خانواده ها

امام جمعه یزد، هدف انقلاب را رسیدن به قرب الهی، وحدت، صداقت و ایثار دانست و گفت: خبرنگاران و رسانه ها وظیفه دارند به خانواده ها هشدار دهند، چرا که کانون خانواده که به دلیل تبلیغات سوء دشمن در فضاها و شبکه های اجتماعی و ماهواره ها در حال فروپاشی است و رسانه ها باید با اقدامات پیشگیرانه، جلوی این فروپاشی را بگیرند و به مردم آگاهی بدهند تا دختران و پسران ما به سمت انحرافات کشیده نشوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha