شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
آیت‌الله فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین به بیان مهم ترین توصیه ها و راهکارهای خود برای توفیق علمی و معنوی طلاب در آستانه آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه پرداخت.

آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با تاکید بر این که توانمندی علمی و معنوی حوزه های علمیه همواره یکی از اصول و انتظارات بوده است، ابراز داشت: همواره باید اساتید قوی و بااستعداد کامل از جهات مختلف و جامع از نظر علمی و معنوی و سیاسی در حوزه فعال باشند تا بتوانند شاگردان عالی و مناسبی را برای جامعه اسلامی تربیت کنند.

هدف الهی؛ اولین و مهم ترین گام است

وی با بیان این که اولین و مهم ترین نکته ای که طلاب باید حتماً مورد نظر قرار دهند، داشتن هدف الهی و دنبال کردن آن در زندگی است، گفت: یک طلبه قبل از هر چیز باید هدف عالی داشته باشدچرا که کسانی که اهداف مالی دارند در حوزه به جایی نمی رسند، بلکه عاقبت آن ها به مسایل مادی ختم می شود و نه مباحث معنوی.

این استاد حوزه افزود: طبعاً کسانی که با نگاه مادی گرایانه به دنبال تجملات زندگی هستند چندان در بین مردم نیز مورد اعتماد و محل رجوع نمی باشند و لذا وجهه ای هم بین مردم پیدا نخواهند کرد.

هیچ کس در حوزه با اهداف مادی به جایی نمی رسد

وی بیان داشت: از این رو طلاب و فضلای عزیز قبل از هر چیز باید هدف الهی را در خود تقویت کنند و برای جنبه های مادی به حوزه نیایند بلکه برای پیشبرد اهداف عالی اسلام و انقلاب و مکتب و روحانیت وارد شده و با جدیت تمام به تحصیل علم و تقویت معنویت در خود بپردازند تا بهتر بتوانند به مکتب اهل بیت(ع) و تشیع خدمت کنند.

آیت الله فقیهی همچنین گفت: شاید در دانشگاه ها برخی افراد به دنبال اهداف مادی باشند اما در حوزه هدف معنوی اصل است و باید این مساله مورد عنایت جدی طلاب باشد.

چند توصیه برای تقویت معنویت طلاب جوان

وی در ادامه به بیان برخی راهکارها به منظور تقویت معنویت در زندگی طلاب پرداخت و بیان داشت: از جمله این راه ها و مسیرها بحث اهتمام ویژه به نماز اول وقت است و این که سعی کنند حتماً نمازها را به جماعت بخوانند.

دعا و نماز شب فراموش نشود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که اهتمام جدی به خواندن نماز شب داشته باشند و همچنین در مسیر دعا و مناجات در کنار درس و بحث جدی و با نشاط باشند و در ضمن درقم از حرم رفتن و زیارت حضرت معصومه (س) و زیارت امام رضا (ع) در مشهد به هیچ وجه غافل نشوند.

علم توأم با معنویت؛ لازمه تعالی طلاب و فضلا

وی افزود: به هرحال آن چه مهم است این که در حوزه ها باید به مساله معنویت و تکامل بخشی به این بُعد اهمیت بسیاری قرار داد، البته جنبه معنویت باید همراه علم باشد.

آیت الله فقیهی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: طلاب سعی کنند استادی را انتخاب کنند که علاوه بر این که علمیت خوبی دارد از معنویت بالایی نیز بهره مند باشد تا بتواند آن ها را به خوبی در مسیر درست، هدایت و جهت دهی کند.

نقش انکارناپذیر استاد در زندگی طلاب

وی با اشاره به این که رفتار و کردار و گفتار استاد در شاگرد تاثیر بسزایی دارد، گفت: لذا هر طلبه ای که استادی را انتخاب می کند نباید فقط به جنبه علمی او توجه کند بلکه می بایست به جنبه های معنوی و سیاسی نیز توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: این مساله از آن رو مهم است که اگر استادی از نظر سیاسی دچار انحراف باشد یا از حیث معنوی آن چنان که باید و شاید قرص و محکم نباشد طبعاً در رفتار و گفتار شاگردان نیز تاثیر سوء می گذارد و به نظر من ، به خصوص طلبه های جوان باید در این فکر باشند که استادی را انتخاب کنند که از همه جهات به او اعتقاد دارند و نه فقط در علمیت که یکی از ابعاد است بلکه در معنویت ، نگاه سیاسی و اجتماعی نیز در خط انقلاب و نظام باشد.

هدفمان کسب رضایت الهی و خشنودی اهل بیت(ع) باشد

استاد خارج فقه و اصول حوزه ابراز امیدواری کرد: انشاالله در سال تحصیلی که در آغاز آن هستیم این مسایل مورد توجه جدی باشد و همه ما سعی کنیم که در مسیر رضایت الهی و خواست اهل بیت(ع) گام برداریم .

تاکید بر مباحثه و پیش مطالعه در درس ها

وی همچنین به طلاب توصیه کرد که به مباحثه و پیش  مطالعه و تحقیق و پژوهش در طول سال تحصیلی اهمیت لازم را بدهند و گفت: بی شک جدیت و تلاش در پرتو اخلاص و نیت الهی رمز موفقیت طلاب و فضلا در حوزه علمیه می باشد.

آینده اسلام و شیعه به دست همین طلاب جوان است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آینده اسلام و مسلمین به دست همین طلاب جوان است و ولایت فقیه آینده ما از میان همین طلبه ها می باشد، ابراز داشت: تردیدی نیست که آینده نظام و اسلام و شیعه به دست همین مردم و به خصوص طلاب و فضلای جوان اداره می شود

امام خمینی ها ؛ محصول فقه جواهری

وی در خاتمه سخنان خود با بیان این که اصول و سنت های اصیل حوزوی باید کماکان حفظ و تقویت شود، گفت: همان طور که مرحوم امام (ره) سفارش و تاکید بسیاری می فرمودند حوزویان باید بکوشند که فقه جواهری را خوب یاد بگیرند تا بعد بتوانند خوب آموزش داده و آن را پیاده کنند و ما نباید یادمان برود که همین فقه جواهری بود که شخصیت بزرگی همچون امام خمینی (ره) را تحویل جامعه اسلامی ما داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha