جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام مودب قرآن پژوهی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قم به تبیین اهمیت، فضیلت و همچنین اعمال وارده در روز عرفه به خصوص دعای معروف سیدالشهدا(ع) در این روز پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مودب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به جایگاه رفیع و فضیلت بسیار روز عرفه اظهار داشت: بی شک پس از ماه مبارک رمضان و سپری شدن موسم شب قدر یکی از بهترین زمان هایی که بر اساس روایات متعدد می توان در آن از خدای متعال ، طلب رحمت و مغفرت کرد همین روز عرفه است که دعای معروف و ماندگار امام حسین (ع) در این روز خوانده شده است.

وی افزود: این روز که به نام و یاد امام حسین(ع) آمیخته شده، بهترین زمانی است که می شود با غرق شدن در دریای رحمت الهی و طلب استغفار از او، هر چه بیشتر و بهتر حسینی شد و توفیق درک ماه عزای سید وسالار شهیدان را پیدا کرد.

*حضور میلیون ها ایرانی ؛ جلوه زیبای مراسم عرفه

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: به لطف الهی در سالیان اخیر، حضور بسیار با عظمت و معنادار اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان با هر تیپ و قیافه و سلیقه ای در این مراسم باشکوه معنوی همچون شب های قدر و تاسوعا و عاشورای حسینی ، جلوه خاصی به فضای کشورمان داده است که هر بیننده ای را واقعاً مجذوب و متحیر می کند.

وی افزود: روز بعد از عرفه، ما عید سعید قربان را در پیش رو داریم و شاید سر و حکمت این مساله آن باشد که کسانی که نفس اماره را در پیش پای بندگی خدا قربانی کرده اند می توانند روز عید قربان حقیقتاً شاد باشند و آن را جشن بگیرند و قربانی بدهند.

*روز بریدن از خاک و پیوستن به افلاک

حجت الاسلام و المسلمین مودب خاطرنشان کرد: از این منظر باید روز عرفه را روز بریدن از خاک و پیوند با افلاک دانست که می توان با خدای متعال نزدیک و نزدیک تر شد و رنگ الهی به خود گرفت.

ماجرای سائل و پاسخ امام سجاد(ع)

وی گفت: نقل می کنند که در روز عرفه حضرت سیدالساجدین(ع) صداي سائلي را شنيد كه از مردم تقاضاي كمك و بخشش را داشت. امام به او فرمود: «واي بر تو آيا در اين روز از غير خدا طلب مي‌كني؟! در حالي كه در اين روز حتي براي فرزنداني كه در شكم مادرانشان هستند نيز اميد مي‌رود كه فضل خدا شامل آنها شود و با سعادت شوند».

وی بیان داشت: رسول مکرم اسلام(ص) نیز در حدیثی مي‌فرمايد:«خداوند در هيچ روزي به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمي‌کند».

مهم ترین اعمال روز عرفه

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم با بیان این که از جمله اعمال مورد تاکید این روز غسل، زيارت امام حسين(ع) ، اقامه دو رکعت نماز عرفه پس از ادای فریضه عصر و همچنین روزه گرفتن است، گفت: در عین حال مهم ترین برنامه روز عرفه ، قرائت دعای مخصوص در ساعاتی مانده به غروب این روز شریف است که در قالب آن انسان یک ارتباط عمیقی با استفاده از دعا و مناجات پیدا می کند.

*اهمیت و فضیلت دعای روز عرفه

وی همچنین یادآور شد: اهمیت توجه به دعا و مناجات در روز عرفه به حدی است که حتی گفته اند اگر روزه گرفتن در آن، انسان را از حالت نشاط در هنگام خواندن دعا بازمی دارد، خوب است که فرد روزه نگیرد و بیشتر متوجه دعا و عبادت شود.

وی اضافه کرد: این مساله در حالی است که در برخی روایات آمده، روزه روز عرفه، کفاره 90 سال عمر انسان است، اما با این حال، به جهت اهمیت بالای دعای عرفه، این استثنا را در این خصوص قائل شده اند.

*شُکر نعمات الهی؛ درسی از دعای عرفه سیدالشهدا(ع)

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب اظهار داشت: یکی از مهم ترین پیام ها و درس هایی که از دعای عرفه می توان دریافت این است که در هر حال باید به نعمات بی شمار الهی توجه داشت، چنان که وجود مقدس امام حسین (ع) نیز در این دعای شریف به زیبایی به این موضوع اشاره می کنند ، به طوری که گاه در یک عبارت و یا بندی از دعا، شاهدیم که حضرت سی بار نعمت های خداوند را یادآوری کرده و بر لزوم قدردانی و نعمت شناسی تاکید می نمایند.

وی افزود: پروردگار نیز در آیات متعدد قرآن کریم به این نکته اشاره کرده و می فرماید که نعمت های الهی قابل شمارش نیست و از این رو زمینه شکرگزاری برای نعمت های الهی امر بسیار مهمی است

وی ادامه داد: از این حیث غروب روز عرفه ، فرصت بسیار عظیمی است که هم انسان می تواند شکر لفظی را در دستور کار قرار دهد و هم این که با بندگی خوب خدا، شکر عملی را به جای آورد.

*سبک زندگی اهل بیتی (ع) به برکت دعای عرفه

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین بیان داشت: یکی دیگر از پیام های اصلی عرفه این است که زندگی ما و سبک زندگی مان هر چه بهتر و بیشتر به سبک زندگی ائمه اطهار(ع) شبیه تر شود تا واقعاً مقام عبودیت را درک کنیم و به این طریق به سعادت دنیا و آخرت نائل شویم، چه آن که در پایان روز عرفه، عاجزانه از حضرت باریتعالی می خواهیم و دست به دعا برمی داریم که«خدایا! غروب این روز را با غروب گناهانمان یکی گردان».

*همدیگر را دعا کنیم

وی افزود: از این رو بسیار خوب و بجاست که در دعای این روز عزیز که این همه فضیلت و کرامت دارد همدیگر را از دعای خیر محروم نکنیم و برای رفع گرفتاری همه شیعیان و مسلمانان به خصوص مردم مظلوم یمن و سوریه وعراق دست به دعا برداریم.

*لزوم مراقبت از هوای نفس پس از مراسم دعای عرفه

این استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه صحبت های خود به نکته ظریفی اشاره کرد و گفت: گرچه مراسم دعای عرفه در سراسر کشور با حضور میلیونی مردم برگزار می شود، اما در این بین، واقعاً تعداد اندکی هستند که با توبه و استغاثه، در درون خود یک دگرگونی و انقلابی ایجاد می کنند.

البته باید از خدای متعال بخواهیم که در درون همه مردم این اثرگذاری پدید آید اما به هر حال شرطش، بی شک تمرین و مراقبت از هوای نفس و در یک کلام رعایت تقوای الهی در هر شرایطی است.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha