یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
محمود حکمت نیا - فرهنگ و اندیشه

حوزه/ مراسم اعطای جوایز نخستین جشنواره علمی و پژوهشی علامه طباطبایی ویژه علوم انسانیِ اسلامی با حضور و سخنرانی آیت الله مصباح یزدی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر محمود حکمت نیا، دبیر علمی این جشنواره که مراسم اعطای جوایز آن پیش از ظهر امروز در سالن همایش های موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به مشارکت 26 مرکز و دستگاه علمی و پژوهشی کشور در این جشنواره ابراز داشت: این جشنواره ای است که برای اولین بار به صورت مشارکتی بین مراکز و دستگاه هایی که در رابطه با اسلامی سازی علوم انسانی فعالیت می کنند، برگزار شده است.

وی افزود: برای این منظور در وهله نخست از این دستگاه‌ها خواسته شد تا سه درصد آثار برجسته علمی خود را در بازه سال های ۸۲ تا ۹۲ به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

حکمت نیا یادآور شد: همه آثار این جشنواره در ۱۲ گروه شامل 20 رشته علمی طبقه بندی شده و مورد ارزیابی گرفت.

وی اضافه کرد: در مجموع حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ اثر توسط ۲۶  دستگاه توليد شد که البته برخی از این آثار در داوری اولیه حذف شدند و ۱۰۳ اثر وارد مرحله ارزیابی تفصیلی شدند و در نهايت ۲۷ اثر به عنوان آثار برگزيده مشخص شدند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با بیان این که هدف از برگزاری جشنواره را جهش مناسب در حوزه علوم انسانی دانست و گفت: باید ارزیابی کلی و مطالعه تطبیقی میان آثار در این عرصه صورت گیرد تا مراکز، ارزیابی و ممیزی داشته و بتوانند آثار برجسته را به جامعه اسلامی معرفی کنند تا از این طریق، حوزه های نظریه پردازی در عرصه علوم انسانی معرفی شده و ضمن نقد گفتمان غالب در این عرصه، به شناسایی ظرفیت ها، خلأها و امکان حمایت از نظریه پردازی و نوآوری و نقد بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha